Nieuwsflits - Nummer 85


HOVM nieuwsflits nummer 85
Dinsdag 1 januari 2019

Nummer 85

Inhoud:


215
Railremmen en deuren.
Nadat de railremmen van de 215 zijn gereviseerd, wordt de isolatieweerstand ter controle gemeten. 195 Megaohm is een prima waarde.
De volgende deurcilinder moet er uit, daarom zijn weer twee deuren losgemaakt.
Geleiderail is er uit gehaald.
Houtwerk verwijderd.
En dat ligt tijdelijk in de wagen.
De deurcilinder is verwijderd.
Kan gereviseerd worden.

Naar boven ^

1321
Vorige maand zijn de draaistellen onder de wagenbak van de 1321 vandaan gehaald, nu worden ze schoongemaakt.
De draaistellen zijn buiten geplaatst. Plastic moet het vuil opvangen dat er vanaf zal gaan komen.
Niet alleen met de hogedrukreiniger wordt schoongemaakt, er is ook veel met de hand te doen.
Het draaistel op de voorgrond is schoongemaakt, de andere komt een volgende keer aan de beurt.
En dit is die volgende keer.
De motoren zijn afgedekt om te voorkomen dat er water in komt.
Schoon.
De draaistellen moeten lichtgrijs worden, dus dat betekent schuren.
En grondvef er op.
Volgende stap wordt het lakken.
Intussen wordt ook gewerkt aan het repareren van diverse onderdelen die onder de wagenbak zitten, zoals de koker waarin de trekstang wordt opgeborgen.

Naar boven ^

Magazijn
Het werk aan het magazijn is bijna zover dat we er spullen kunnen gaan opbergen.
De kasten zijn schoongemaakt, er moeten alleen nog de nodige legplanken in.
We gaan eerst enkele stellingen opbouwen.
Eerste deel staat.
Op lengte gemaakt.
En voorzien van legplanken.
Begin van de tweede stelling.
Ook de tweede stelling is op de juiste lengte.
Nu ook alle legplanken erin.
De kasten zijn voorzien van legplanken.
We hebben een voorraad magazijnbakjes in de put, maar die moeten nog wel worden schoongemaakt.
Op de ouderwetse manier: in de afwas.
Het is even wat werk, maar dan ziet het er ook meteen een stuk netter uit.
Elk bakje voorzien van een sticker.

Naar boven ^

Putverlichting
Verder met de putverlichting.
De houten planken waar de verlichting op wordt gemonteerd, worden met stoelhoekjes bevestig aan de kolommen.
Voor de eerste drie vakken zijn de hoekjes bevestigd in spoor 2. Nu is het tijd voor de planken.
Gemonteerd. De verlichtingsarmaturen zitten om en om. 
Tijdelijk aangesloten om te testen. Het werkt.
De acht kabels waarmee de verlichting en de WCD's gevoed gaan worden zijn verder afgewerkt, dat wil zeggen de buizen waar ze in zitten zijn weer wat verder opgebouwd.
Daarna kon het straatwerk worden afgemaakt.
Nu moet alleen de bekabeling nog netjes worden afgewerkt.
In totaal moeten er 57 van dit soort planken worden gemaakt, waarvan acht een WCD krijgen en 26 een lichtarmatuur.
Een van de lichtarmaturen wordt op een plank gemonteerd.
Er liggen alweer nieuwe klaar om te worden geschilderd.
De linker spoorstaaf is over een lengte van zo'n negen meter gebikt om de roest er af te krijgen.
Vervolgens is dat deel in de menie gezet.
De mal wordt gebruikt voor het boren van gaten in de kolommen.
Daar kan weer een stoelhoek op gezet worden.
Dit is de 'andere' spoorstaaf van spoor 2, waar nu ook enkele planken op bevestigd zijn. Daarmee kunnen we de voedingskabels, die tot nu toe nog los in de put lagen, ergens aan vastzetten. De linker plank heeft een WCD (wandcontactdoos, of stopcontact), de middelste een lichtarmatuur en de meest rechtse dient alleen voor het geleiden van de kabels.
Prioriteit heeft echter het afkrijgen van deze spoorstaaf van spoor 2. Weer een middagje roestbikken voor het laatste deel.
Het is geen leuk werk, maar het knapt er wel van op.
Hele stuk in de menie.
En na de tweede laag menie in de grijze lak.
De productie van de planken wordt opgeschroefd, aangezien er nu veel gemonteerd kan worden.
Flink aantal planken met lichtarmaturen.
Eerst wordt nog het eerste stukje in spoor 1 voorzien van planken, om ook hier de voedingskabels aan te kunnen sluiten.
Aansluiten van lichtarmaturen op de aansluitdoos.
Er wordt ruimte gemaakt in de put om de planken te kunnen bevestigen. We komen een oude contactdoos tegen. Die zit in de weg en moet weg.
Dat gaat vrij snel. Nu worden alle gaten geboord om de bevestigingsbeugels te kunnen plaatsen.
Alle materialen liggen klaar op de spoorstaaf. 
En alles zit vast.
Vervolgens moeten de planken  er op.
Daarna alles elektrisch aansluiten.
En dan het mooie moment om te zien of het werkt. Voorste deel van de put onder spanning. Licht in de duisternis.
Vervolgens het achterste deel ook onder spanning. Ook dat werkt.
Een verademing, als je gewend bent om tot nu steeds met losse lampen en zaklantaarns te moeten werken.


Naar boven ^

Exploitatie
Diverse ritten en evenementen.
Partytram 1302 op het Kerkplein.
De 1210 rukt uit voor het rijden van een besloten vervoer.
De 1180 tijdens een instructierit in Leidschendam.
Tijdens een van de evenementen  in het HOVM staat de 1101 op het voorterrein.
Sitting diner in de remisehal.

Naar boven ^

Diversen
Diversen.
Ondanks de lage temperaturen in dit deel van het jaar, houdt dit plantje het nog aardig vol.
Voor het geval er gepekeld moet worden, wordt de H5 gerangeerd zodat hij voor op de put komt te staan.
Maar voorlopig krijgen we alleen maar een hoop regen. Goed voor het neerslagtekort!
Hoewel...
Gelukkig blijft het bij een dun laagje.

Naar boven ^