Nieuwsflits - Nummer 84


HOVM nieuwsflits nummer 84
Zaterdag 1 december 2018

Nummer 84

Inhoud:


215
Deuren.
Om de lekkage in de luchtcilinders van de deurbediening op te lossen of op z'n minst te verminderen, worden de cilinders er uitgehaald. Te beginnen met deze.
De deur is losgemaakt van de bedienstang.
Onderste geleiderollen van de deurophanging zijn verwijderd om de deur van de rail af te kunnen tillen.
De deuren zijn er uit.
Losmaken van de luchtverbindingen naar de cilinder.
Ook het houtwerk moet losgemaakt worden om de cilinder er uit te kunnen halen.
Uiteindelijk lukt dat.
Met een verstelbare moersleutel wordt de cilinder uit elkaar gehaald.
Gelukt.

Naar boven ^

1321
Het moment is gekomen om de 1321 van zijn draaistellen te lichten.
De hefbokken zijn gepositioneerd.
Eerder waren alle verbindingen tussen wagenbak en draaistellen al losgemaakt.
De koningspen wordt zichtbaar.
Voldoende hoog om de draaistellen er onderuit te kunnen halen.
Vervolgens worden beide draaistellen met handkracht onder de wagen vandaan gerold.
De 36 staat al klaar om ze over te nemen.
Lagerschaal op de wiegbalk.
Beide draaistellen er onderuit. Wagen is weer gezakt naar een stabiele hoogte en de wagenwerkplaats is afgesloten.
Met de 36 worden de draaistellen een voor een naar spoor 1 gereden.
Hier zullen er de nodige werkzaamheden aan worden verricht.
Een van de ventilatiekokers wordt losgenomen.

Naar boven ^

Infobord
Het werk aan het infobord wordt afgerond.
De deur is voorzien van schoongemaakte scharnieren en wacht op plaatsing.
De oude scharnierpennen waren gebroken. Er zitten nu samengestelde pennen in van RVS.
Er is nog wat afrondend schilderwerk gedaan, daarmee is het bord (technisch) gereed. 

Naar boven ^

Magazijn
Verder met het magazijn.
De stalen raamkozijnen hebben nog de oude blauwe kleur.
Niet meer!
Ook de plinten worden in de nieuwe kleur geschilderd.
Ziet er net even wat netter uit.
De vloer is deels kapot en vies. Maar een nieuwe vloer voor een magazijn is weer net teveel van het goede. De vloer wordt daarom gewoon zo goed mogelijk schoongemaakt. Met behulp van deze boenmachine wordt de bovenlaag er af geschuurd.
De machine staat klaar voor gebruik.
Schoonmaakmiddel erbij en boenen maar.
Het heeft zeker effect.
Ook hier goed te zien. Voor de zekerheid: links is behandeld, rechts nog niet...
Alles gedaan.
Nu wordt de vloer gewassen met water.
En na drogen voorzien van een beschermlaag.
Het magazijn moest aan de buitenzijde nog voor een tweede keer gelakt worden. 
Met naderende lage temperaturen willen we die klus niet uitstellen.
Dankzij de hoogwerker snel gedaan.
Op de verdieping is een begin gemaakt met schilderen. Totdat het blik op was. Later verder.
Niet iedereen hoeft van buitenaf te zien wat wij binnen hebben staan. De ramen worden voorzien van folie.
Dat zit er op.
Raam- en deurkozijn voor de tweede keer gelakt.
Schilderwerk binnen is nu klaar, drie kasten mogen naar binnen.
Kozijn buiten nu ook voor de tweede keer in de lak.
Deze ook.
Als laatste de plint.
Bijna van het blauw af.
Dat is klaar.

Naar boven ^

Putverlichting
De sporen 1 en 2 krijgen putverlichting om er beter te kunnen werken.
Er zijn enkele nieuwe armaturen gekocht voor de putverlichting. Voordat we alles kopen, eerst kijken of ze wel voldoende licht geven.
Prima. Maar het is overdag, hoe zou het 's avonds zijn?
Ook goed, een zee van licht!
Om de armaturen in de put te kunnen bevestigen, worden samengestelde houten liggers gemaakt. Eerst eentje, die als prototype gaat fungeren.
Breed en smal plankje met lijm en schroeven aan elkaar gezet.
Na het drogen van de lijm in de witte grondverf.
En na het drogen van de grondverf in de zilvergrijze lak.
Mooie verlichting in de put, dat steekt erg af tegen een roestige spoorstaaf. 
We besluiten om die te bikken en in een lichte kleur te schilderen.
Roest weggebikt.
Vervolgens voorzien van een roestbindende menie.
En na drogen gelakt in dezelfde zilvergrijze kleur die ook op de planken komt.
De planken worden met behulp van stoelhoekjes tegen de stalen constructie vastgezet.
De plank is eerst voorzien van klikzadels, waar later de elektriciteitsbuizen in vast worden gezet.
Plank gemonteerd.
Deze zal alleen dienen om kabels te dragen en geleiden. Er zullen ook planken komen die een lichtarmatuur of een wandcontactdoos (WCD) krijgen.
Flink deel van de spoorstaaf gebikt...
...in de menie gezet...
En later in de lak.
Omdat het prototype aan de verwachting voldeed, zullen de planken nu in serieproductie gemaakt worden.
Aantal planken gelijmd en geschroefd, liggen te drogen.
Nu worden er meerdere planken tegelijkertijd geschilderd.
Intussen worden de nodige materialen afgeleverd: kabels, aansluitdozen, lasklemmen, etc.
En een groot aantal lichtarmaturen (LED).
Nog meer bikwerk.
Ook in spoor 1.
Verlichting komt in spoor 1 en spoor 2. Bij spoor 1 is aan de buitenmuurzijde geen ruimte om armaturen op te hangen, daarom komen ze bij spoor 1 maar aan één kant. 
Bij spoor 2, die we standaard gebruiken als werkput, wel aan beide zijden.
Een aantal geschilderde planken is voorzien van klikzadels.
Lichtarmatuur bestaat uit twee delen, de grondplaat met driver en een kap met de LED's erin.
Op de plank is een aansluitdoos gemonteerd. RVS clips om het armatuur te bevestigen zitten aan de voorzijde.
Armatuur is gemonteerd. Ook een plank gemaakt met een WCD erop.
Voor het wat makkelijker kunnen boren van de gaten in de staalconstructie in de putten, nodig om de planken te kunnen bevestigen, wordt een boormal gemaakt.
Twee stukken strip op lengte gemaakt, liggen op de lasbank.
Aan elkaar gelast.
Gaten afgetekend op het korte stripje.
Twee gaten geboord in de mal. Met een lijmtang wordt de mal op de kolom geklemd. De gaten in de constructie kunnen nu eenvoudig worden geboord, zonder dat er meten en aftekenen nodig is.
Om spanning in de putten te krijgen, zal er een voedingskabel de put in moeten gaan. Daarvoor moet er geboord worden door de wand: 35 cm dik gewapend beton...
Voor elke kabel wordt er een gat geboord. Aangezien we de verlichting in groepen willen schakelen, worden dat aardig wat kabels. Zes voor de verlichting en twee voor de WCD's. Eerste gat is geboord.
Het boren van die acht gaten heeft in totaal zo'n zes uur geduurd...
Aan de andere kant van de muur is de bestrating opgenomen en zand weggegraven, zodat de geboorde gaten zichtbaar zijn.
Weghalen van de bestrating.
Beetje een rommeltje.
Bij de sporen is voldoende graafwerk gedaan.
Aan deze kant moet dat nog. De kabels moeten direct naast de leidingput boven de grond komen.
Eerste drie kabels vanuit spoor 1.
Inmiddels vijf kabels doorgevoerd.
Nadat alle kabels zijn aangebracht, worden ze ter bescherming in rioolbuizen gelegd.
Per spoorstaaf komt er een buis.
En die komen uit bij de leidingput.
Alle kabels in de buizen.
Op de plaats waar de kabels door de muur komen wordt PUR schuim aangebracht. Daarmee wordt voorkomen dat zand de put in kan lekken.
Nadat het schuim verhard is, kan de gleuf dichtgegooid worden.
En daarna, net als bij de watersmering: straten.
Niet alles tegelijk.
Grootste deel gereed.
In de tussentijd worden de nodige elektrische aansluitingen gemaakt: het armatuur krijgt een aansluitkabel naar de aansluitdoos.
De kap met LED's is er op vastgezet.
Ook de WCD is aangesloten.
Een wat grotere maat stoelhoek is tegen de betonwand geboord/geschroefd om de eerste plank aan te kunnen vastzetten.

Naar boven ^

Exploitatie
Diverse ritten.
Partytram 1302 op het Kerkplein.
De Hoftrammm vertrekt tegenwoordig vanaf station Voorburg. De 1210 gaat de passagiers wegbrengen naar het centrum van Den Haag.
Mooie zonsondergang.
Pekelaanhangwagen 14 krijgt een grote schoonmaakbeurt.

Naar boven ^

Diversen
Diversen.
Het is zacht weer in november, de chrysanten bloeien uitbundig.
Een vrachtwagen heeft net een lading stalen profielen overboord gezet.
De meeste liggen inmiddels binnen.
Een ongelijkzijdig hoekprofiel is te zwaar om te tillen en wordt daarom met een palletwagen verplaatst.
En met twee palletwagens tussen de trams door.
Dit staal is voornamelijk bestemd voor de nog aan te leggen LED buitenverlichting.
Geldt ook voor deze buizen.
Tijdje geleden kregen we drie tweedehands werkbanken. Twee daarvan waren op elkaar gestapeld. Met een portaalkraantje halen we de bovenste er af.
En met palletwagens naar de bestemming.
Eind van de maand begint het behoorlijk kouder te worden. Toch blijft dit plantje vrolijk doorbloeien.

Naar boven ^