Nieuwsflits - Nummer 83


HOVM nieuwsflits nummer 83
Dinsdag 1 november 2018

Nummer 83

Inhoud:


215
Railremrevisie en deuren.
De gereviseerde railremmen krijgen een laagje verf.
Het resultaat.
Volgende actiepunt: revise van de deurbediening.

Naar boven ^

1139
De 1139 wordt gesloopt. Laatste keer demonteren.
De meeste bruikbare onderdelen zijn al uit de 1139 gehaald.
Nu onder andere ook nog de ruitenwissermotor.

Naar boven ^

1321
De 1321 wordt op korte termijn gelicht van zijn draaistellen. Voor dat moment komen de reclameborden nog op het dak. Ook wordt gewerkt aan de schortplaten aan de onderzijde van de wagenbak.
De reclameborden moeten nog worden gemonteeerd op de reclamerekken.
De rekken worden samengesteld.
Gaten boren voor de bevestiging van de borden op de rekken.
Rekken gemonteerd.
Vastzetten van de borden op de rekken.
Deze zijde zit alles er op.
Andere zijde ook.
Linksvoor is een schortplaat weggehaald om te kunnen worden hersteld.
Rechtsvoor ook. Achterliggende staalconstructie is ontroest en in de menie gezet.
Losse schortplaat in de primer, komt van de achterzijde.

Naar boven ^

1337
De 1337 had problemen met opstarten, vanwege slechte accu's.
De oude accu's worden er uitgehaald.
Accukast en accurek worden schoongemaakt.
Nieuwe accu's erin geplaatst, elektrische aansluitingen in de vaseline. De wagen doet het weer prima.

Naar boven ^

Infobord
Het infobord is grotendeels klaar, maar de voorzijde moet nog worden afgemaakt.
De binnenzijde zit nog vol plakband en opgedroogde lijm.
Dat alles is weggeschuurd en er is primer aangebracht.
Zodra de primer voldoende droog is wordt er een laklaag aangebracht.
Klaar. Nu mankeert alleen het scharnierende raam nog.
Tsja, die scharnieren. Nieuw nergens te krijgen. We gaan proberen of we de door corrosie afgebroken pennen er toch uit kunnen krijgen.
Onder onze hydraulische pers, als hulpstuk wordt een inbusboutje gebruikt.
Dat werkt, de pen geeft mee.
Bij alle vier stukje doorgedrukt.
Met een langere zeskantbout worden de pennen nu helemaal uitgedrukt.
Gelukt, scharnieren gered! Alleen nog nieuwe pennen zien te vinden.
Alleen zien de scharnieren er niet uit, vol met oude verf.
Afbijt doet wonderen.
Niet 100%, maar wel mooi genoeg om weer fatsoenlijk in het infobord terug te kunnen.

Naar boven ^

Noodverlichting
Verder met het vervangen van de noodverlichting.
Benodigd gereedschap.
En natuurlijk onze hoogwerker.
De zekering is uitgenomen, maar voor de zekerheid wordt toch altijd eerst gemeten of de spanning er wel vanaf is.
Oude armatuur is eraf, nieuwe is geplaatst. Aansluiten van de bedrading.
Weer eentje klaar.
In onze wagenwerkplaats zijn ook twee noodverlichtingsarmaturen aanwezig die vervangen moeten worden. Helaas kunnen we hier met de hoogwerker op dit moment niet bij. Daarom een creatieve oplossing.
Via een ladder met daarop een plank kunnen we er toch bij.
Bij de tweede wordt gebruikt gemaakt van een rolsteiger.
Ook bij deze lukt het om te vervangen.
De volgende, boven spoor 12.
Na het losnemen van het oude armatuur gaat deze branden (op de ingebouwde accu). Dat hoort hij ook te doen, maar dit is een van de weinigen die het ook daadwerkelijk nog deed.
Natuurlijk eerst weer meten of het veilig is om te werken.
Nieuwe armatuur ervoor in de plaats.
De armaturen hangen boven de sporen 12 (inmiddels gereed), 9 en 6. Op spoor 9 is ruimte gemaakt achteraan het spoor door de 905 en een draaistel met daarop een stroomafnemer te verplaatsen.
Er kunnen nu twee armaturen gewisseld worden.
Draaistel en 905 zijn weer teruggezet, volgende armaturen op dit spoor.
En de laatste van spoor 9.
Als laatste de armaturen boven spoor 6.
Alle oude armaturen zijn nu vervangen.
De oude kunnen nu milieuvriendelijk worden afgevoerd.

Naar boven ^

Putverlichting
De sporen 1 en 2 krijgen putverlichting om er beter te kunnen werken.
Achter op de put stonden nog de twee draaistellen die onder de gesloopte 1187 vandaan gehaald zijn. Die gaan verhuizen naar spoor 3.
Ze zijn buiten geplaatst.
Nadat spoor 3 waar nodig is vrij gemaakt, wordt het eerste van de twee draaistellen naar spoor 3 gereden.
Gevolgd door de tweede.
Spoor 2 is nu leeg. We rijden ook de twee sloopdraaistellen die voor de pekelremise stonden naar spoor 3.

Naar boven ^

WSI
Het blijft mooi weer, dus verder met het aanbrengen van nozzles voor de watersmering WSI).
In de sporen 4, 5 en 6 zitten nu 6 van de gewenste 14 nozzles.
Die komt nu aan de beurt.
Twee nozzles voor spoor 5 en twee voor spoor 6.
Graven is lastig vanwege alle spoorstaven waar onderdoor gegraven moet worden.
Tunneleffect.
Veel hulpstukken aan elkaar gezet voor alle nodige aftakkingen.
Alles ligt op z'n plaats en is aangesloten. Wordt meteen getest. Het werkt.
Ook in spoor 6.
Daarna kan alles gevuld worden met zand en kan er weer gestraat worden.
Vakje voor vakje.
Gezien de tijd van het jaar kan er 's avonds ook niet zo lang meer doorgewerkt worden bij gebrek aan daglicht.
Maar uiteindelijk zit alles dicht.
En kunnen we denken aan de volgende set. Vier nozzles alvast geprepareerd.
En die vier komen in de sporen 7, 8 en 9.
Meer precies: twee in spoor 8 en twee in spoor 9.
Eerste zit erin.
Alles aansluiten.
En testen.
Dat werkt prima.
Weer vier nozzles erbij. Het zullen ook de laatste voor dit jaar zijn. Het wordt te koud en het is nog maar kort licht. Voor 2019 blijven er nog 8 nozzles over om te plaatsen, 60 zijn nu al geplaatst en werken.
Alle geulen aangevuld.
Straten.
Alles weer dicht.
Daarna de sporen schoonmaken, zodat er weer trams overheen kunnen.

Naar boven ^

Exploitatie
Diverse ritten.
De 1210 aan Scheveningen Haven.
Schoonmaken na de rit.
De 905 krijgt een wasbeurt.
Op de laatste exploitatiedag werd aanhangwagen 769 ingezet achter motorwagen 265.
Fotostop op de Statenlaan.
En aan het eindpunt Scheveningen Haven.

Naar boven ^

Diversen
Diversen.
We hadden een zonnige zomer en herfst, daar profiteerden de planten van.
Veel bloemen!
Herfst betekent ook veel bladval. Regelmatig wordt het remiseterrein schoongemaakt, waarbij niet alleen de sporen worden schoongespoten, maar zoals goed te zien, ook het blad wordt weggehaald.

Naar boven ^