Nieuwsflits - Nummer 82


HOVM nieuwsflits nummer 82
Maandag 1 oktober 2018

Nummer 82

Inhoud:


215
De railremrevisie wordt vervolgd.
De wangen en de spoel zijn in de menie gezet.
De ophanging moet ook schoongemaakt worden.
Alles schoongeborsteld.
Deze glijlagers zorgen voor de noodzakelijke beweging voor de railrem (rotatie om de langsas).
Alles is in de primer gezet.
De oude bekabeling is eraf gehaald.
Railrem weer in elkaar gezet.
Naden dichtgezet met kit.
Lagers er weer opgezet.

Naar boven ^

1139
De 1139 wordt gesloopt. Het HOVM mag er bruikbare onderdelen uit halen.
Met de 1193 naar de 1139.
Naast de 3093.
Aardig wat onderdelen er uit kunnen halen.
Alles uitgeladen in het HOVM.
Een volgende keer is de 1165 de boodschappenwagen.
De apparatenkast is al bijna leeggehaald.
De losgemaakte onderdelen worden met de 1165 naar het HOVM gebracht.
Onder andere de shuntspoelen.
De ACC wordt leeggehaald.
De 1165 begint aardig vol te raken.
Een volgende keer gaan de stootranden eraf.
En de binnenverlichting.
Lamparmaturen in de 1165.
Apparatuur bij de voorste deur is verwijderd.
Idem bij de achterste.
Nog meer binnenverlichting.
Flinke voorraad.

Naar boven ^

1165
De 1165 is bijna gereed voor de exploitatie. Wagen heeft last van lekkage, daarom worden de raamranden dichtgekit.
Rechtsvoor beginnen.
Siliconenkit in de naden.
Nu komt er geen water meer naar binnen en de wagenbak verroest niet zo snel.
Niet origineel, maar wel een aanzienlijke verbetering.
Paar dagen drogen, daarna kan hij de exploitatie in.

Naar boven ^

Magazijn
Voortgang van het werk aan het magazijn.
De wanden zijn een beetje smoezelig, we gaan ze netjes wit schilderen.
De afdekplaatjes van de schakelaars en wcd's zijn verwijderd en de spanning is eraf.
Witte muurverf staat klaar.
Begonnen bij de kolom.
Verschil is goed te zien.
Rechts van de kolom is klaar.
Deel van deze wand ook.
Dat is beter.
Zal nog wel een tweede keer moeten, maar we gaan de goede kant op.
Na die tweede keer kunnen de plaatjes weer op de schakelaars.
Deel 1.
En de afwerking.
Ook de wcd's weer compleet.
Eens kijken of de vloer nog wat schoner kan.
Water en zeep helpt niet echt, de vloer bewaren we voor een later moment.
Een deel van de verlichting werkt niet. We gaan meteen de buizen vervangen, natuurlijk door LED.
Werk aan de armaturen om ze aan te passen voor LED buizen.
En alles vervangen.

Naar boven ^

Voedingskabel
Vorige maand was de noodzakelijke nieuwe voedingskabel al klaargelegd, nu gaat hij een stukje de kabelgoot in.
Dankzij de hoogwerker kunnen we dat klusje wat makkelijk -en veiliger- uitvoeren dan vroeger.
Het al eerder bepaalde midden van de kabel wordt vastgezet in de goot.
Het deel dat richting spoor 1 moet, wordt op het magazijn gelegd.
Zorgen dat het niet in de knoop komt.
Er wordt meteen netwerkkabel meegetrokken.

Naar boven ^

WSI
Zolang het nog mooi weer is gaan we verder met de uitbreiding van het aantal nozzles voor de watersmering.
Er worden gaten geboord om vier nozzles toe te voegen in de sporen 4, 5 en 6.
Railstaal is erg hard, dus de boren slijten snel. Na het boren mogen ze meteen weer geslepen worden.
Nu kunnen we weer verder.
Boren lukt ook niet in één keer, vijf verschillende diameters achter elkaar om er door te komen. En geen HSS kwaliteit, maar cobalt, dus nog harder.
De nodige bestrating is weggehaald en een deel van het zand.
Alles voldoende ver uitgegraven.
De volgende dag komt het mooi uit dat de zon schijnt. De nozzles en leidingen worden aangelegd.
De nozzles worden aangesloten op de tyleen leidingen door middel van een stukje PVC slang.
Zodra alles aangesloten is: testen. Het werkt.
Dus kan alles weer dicht.
Alvast een stuk straten.
Helft zit dicht.
De volgende dag is alles dicht en hebben we weer wat meer smering.
Maar meteen verder met de volgende. Boren in de rail.
Weer een gat voor een nozzle erbij.
En weer een. Binnenkort kunnen we gaan aansluiten.

Naar boven ^

Exploitatie
Diverse ritten.
De 36 rijdt een besloten vervoer en begint die rit in Nootdorp.
Oefenen voor Prinsjesdag. De 57 kan even niet verder, de paarden gaan voor!
Het buitenlijnstel 57+118 op de Riviervismarkt.
Een Tourist Tram vanuit de andere richting op dezelfde plaats.
De 1210 in Voorburg.
De 1193 aan Scheveningen Haven.
De 36 reed op Open Monumentendag.
De 57 ook.
De 1101 komt ook voorbij.
De 36 vertrokken vanaf de halte Madurodam.
De 265 op het Tournooiveld.
De 1165 reed voor het eerst sinds lange tijd weer met passagiers: tijdens de donateursrit van de Stichting Vrienden van het HOVM.
Ook de 36 werd ingezet.
In de tailtrack Madurodam.
Naast elkaar.
De 36 in de keerlus bij Moerwijk.
Veel trams rijden hier niet meer.
Instructierit met de 57.
De 1165 komt de 265 tegen op de Laan van Meerdervoort.
En direct erna een van de Tourist Trams.
De 1165 zelf op de route van lijn 16 over de Dedemsvaartweg.
Tweemaal creme PCC aan het Zwarte Pad.

Naar boven ^

Diversen
Diversen.
De 769 was goedgekeurd, maar er moesten nog wel een paar pijltjes op geschilderd worden om aan te geven waar de vijzelpunten zijn. Dat is inmiddels gebeurd.
De 2101 was een tijdje vleugellam, omdat de spoel van een relais het had begeven. Na plaatsing van een 'nieuw' relais kon de wagen weer rangeren.
Op een zonnige dag wordt de bovenleiding bij het HOVM geïnspecteerd.
Op een minder zonnige dag, figuurlijk gesproken, ging het mis bij het hek aan de zijde van de Wouwermanstraat. Foto: Regio15.
Het hek stond niet ver genoeg open en dat kostte een muur. De tram had weinig schade. Foto: Regio15.
Dit zal uiteraard hersteld gaan worden.

Naar boven ^