Nieuwsflits - Nummer 81


HOVM nieuwsflits nummer 81
Zaterdag 1 september 2018

Nummer 81

Inhoud:


57
De 57 is beschadigd en moet hersteld worden.
De 57 kwam in onzachte aanraking met een van de remisedeuren. Een treeplank en een instapsupport zijn beschadigd en moeten hersteld worden.
Dat wordt een nieuwe treeplank.
Het hoeklijn waarmee de treeplank vast zit is ook niet helemaal onbeschadigd en zal dus ook vernieuwd moeten worden.
Enige voordeel is dat we de stalen draagconstructie op dit punt nu goed kunnen ontroesten en conserveren.

Naar boven ^

215
De 215 krijgt een railremrevisie.
Twee railremmen van een reservedraaistel zijn losgemaakt.
Een daarvan is uit elkaar gehaald omdat de slijtstukken vervangen moeten worden.
De andere heeft nog goede slijtstukken en kan in elkaar blijven.
In de menie.
De spoel.
Andere zijde van de wangen.
En in de juiste kleur lak.

Naar boven ^

505
Open wagen 505 mag naar buiten voor een spoelbeurt.
Aan de 505 is de afgelopen tijd veel tijd besteed aan het schoonmaken van de rand net onder het dak (aan de binnenzijde). Om de oude vernislagen er af te krijgen is afbijt gebruikt. Voordat opnieuw gelakt gaat worden, wordt de wagen helemaal uitgespoeld.

Naar boven ^

769
De 769 wordt gekeurd.
De 769 heeft onderhoud gehad en is net gekeurd. De testrit achter de 265 leverde een voldoende op als het gaat om de noodremming.
We kunnen hem daarom binnenkort weer inzetten.

Naar boven ^

1022
De 1022 krijgt nieuwe wielen.
De 1165 is voorzien van nieuwe wielen, de 1022 is nu aan de beurt.
Hangt in de hefbokken, de draaistellen staan een eindje verderop.
Dit draaistel is al schoongemaakt, een aantal wielen is er afgehaald.
De carterolie wordt ook meteen vervangen.
Het andere draaistel staat in de wasruimte.
Hier wordt al het straatvuil er af gespoten, zodat de monteurs er wat prettiger aan kunnen werken.
Alles gaat voorspoedig en een tijdje later staat de 1022 weer op zijn draaistellen.
Overgebracht naar het HOVM.
Mooi werk verricht, de draaistellen zien er weer pico bello uit.
Terug in de remisehal.

Naar boven ^

1101
De 1101 staat buiten dienst met een defecte motorgenerator.
Gelukkig hebben we de motorgenerator (MG) uit de 1139 kunnen halen. Die wagen wordt binnenkort gesloopt.
En die MG gaat nu de 1101 redden.
Het inbouwen is een lastige klus.
Uiteindelijk lukt het en zit de MG op z'n plaats.
Testrit op het terrein gaat goed.
En ook de rit over lijn 11 verloopt naar tevredenheid. De wagen is weer inzetbaar.

Naar boven ^

1165
PCC 1165 heeft nieuwe wielen gekregen. Voorafgaand aan de keuring wordt er nog flink aan gesleuteld.
De 1165 staat gereed voor overbrenging naar het HOVM. Staat opgesteld voor de 1139.
En dat komt mooi uit, want dan kunnen er meteen wat onderdelen van de 1139 mee naar het HOVM.
Luiken, ramen en nog wat klein spul.
In de sluis van de Lijsterbesstraat.
En terug in het HOVM.
Mooie nieuwe wielen.
Linksachter zat al een tijd een flinke scheur in de plamuurlaag/verflaag.
Dat moet hersteld worden. Daarom ook niet zo erg om er een stukje van af te halen.
Met deze plakjes naar de verfwinkel om de kleur te laten scannen.
Het blijkt dat RAL 1004 er het dichtste bij in de buurt komt.
In elk geval geel.
Met een penseel een stukje ingekleurd. Verf is nog nat, dus nog niet vergelijkbaar.
In enkele raamstijlen zit flink wat roest en dat wordt er in de loop van de tijd niet beter op. Het moet een keer ingelast worden, maar daarvoor moeten de ramen er eerst uit. En dat betekent een flinke revisie, die lang duurt.
Die stellen we nog even uit door nu de slechte plekken te herstellen.
Alles is op de foto gezet, met het nummer van de stijl, zodat we ze later terug kunnen vinden om alsnog het staal in te lassen.
Ook de gescheurde plamuurlaag moet opnieuw worden volgezet.
Er gaat straks aardig wat plamuur in.
Op zich valt het nog mee, het zijn allemaal kleine plekjes.
Roestbindende menie er op.
Hier alleen enkele kleine beschadigingen.
Eerste plamuurlaag (twee componenten epoxy) zit erin.
Hier eveneens.
Geschuurd.
Ziet er al beter uit.
Na nogmaals plamuren en schuren in de grondverf.
Hier eveneens.
Vervolgens alle te schilderen delen afplakken.
'Postzegelen' dus. In totaal gaat het om 17 plekken.
Alles in de lak. Kleur is niet helemaal exact hetzelfde, maar het lijkt er heel aardig op!
Tussendoor krijgt de wagen ook zijn technisch onderhoud.
Zoals de spaningsregelaar die zorgt voor het op de juiste spanning laden van de accu.
Die stond te hoog, is nu weer goed.
Ook de 1165 moet door de keuring voordat hij de exploitatie in kan. Alles verloopt naar wens en de wagen is weer inzetbaar.
Alleen zijn wij er nog niet helemaal klaar mee. Enkele plekken op de zijkant krijgen nog een tweede laklaag.

Afplakken en schuren.
En lakken.

Naar boven ^

Info bord
Het info bord is verplaatst, maar nu moet er nog gestraat worden.
Er is voldoende aarde weggehaald.
Een nieuw rijtje stenen wordt de nieuwe afscheiding van de border.
Zand rijden.
Er gaan zo'n 20 kruiwagens zand in. Buiten is het 37 graden...
Nou ja, beter dan regen. Voldoende zand om te kunnen straten.
Eerste stukje zit erin.
Waar halen we de stenen vandaan? Bij de renovatie in 2008 kwamen er veel stenen vrij omdat een deel van de remisevloer van beton werd. Die stenen hebben we met vooruitziende blik bewaard.
Dankzij die stenen kunnen we nu verder met straten.
Over de helft.
Alles zit erin.
Vlaktrillen met de trilplaat.
Ziet er net even wat beter uit dan al dat onkruid.
Volgende stap is om het infobord er wat beter uit te laten zien. Het openklapbare raam aan de voorzijde moet eruit.
En dat gaat een beetje te goed. De scharnieren blijken verroest en het raam valt eruit bij het openmaken.
Gelukkig nog heel.
Nu nog zien hoe die stalen scharnierpennen uit de aluminium scharnieren gehaald moeten worden...
Dat doen we later, eerst schilderen. Schuren...
... en in de primer.
Dit moet eerst drogen.
Het losse raam wordt ook meteen gedaan.
Daarna in de lak.
Het raam ook.

Naar boven ^

Noodverlichting
Vervangen van de noodverlichtingsarmaturen.
De eerste LED noodverlichtingsunit, nu brandend.
Hij doet het prima, en minder energiekosten dankzij LED.
De volgende. De kap wordt met tie wraps op z'n plaats gehouden.
Ook deze is inmiddels vervangen. Handig met onze hoogwerker op deze hoogte!

Naar boven ^

Magazijn
Voortgang van het werk aan het magazijn.
De muren binnen zijn niet helemaal gaaf meer.
Die gaten zien er niet fraai uit.
Volgestopt met vulmiddel.
Deze zijn zo aan de beurt.

Naar boven ^

Voedingskabel
Voor alle nieuwe apparatuur die we bij spoor 1 aan het installeren zijn, moet een nieuwe voedingskabel getrokken worden.
De rol kabel (5 maal 6 mm2) stond al een tijdje klaar. Nu we een hoogwerker hebben kunnen we wat makkelijker bij de kabelgoot.
We beginnen ongeveer in het midden, en dat is boven het magazijn. Er wordt zoveel kabel afgerold dat we daarmee bij spoor 1 kunnen uitkomen.
Het deel van de kabel dat richting spoor 1 gaat, wordt op de verdieping van het magazijn gehesen.

Naar boven ^

Exploitatie
Diverse ritten.
De 265 op het Kerkplein.
De 1180 tjdens een testrit.
De audiotour van de Tourist Tram vraagt de nodige zorg. Zodra er een update is, moet deze getest worden.
In dit geval komen er twee talen bij: Italiaans en Russisch.
Het werkt!
Tot eind augustus kan de Tourist Tram blijven rijden over het traject van lijn 1 over de Scheveningseweg.
Daarna moeten we uitwijken naar lijn 9, omdat de sporen op de Scheveningseweg vernieuwd moeten worden.

Naar boven ^