Nieuwsflits - Nummer 80


HOVM nieuwsflits nummer 80
Woensdag 1 augustus 2018

Nummer 80

Inhoud:


1022 en 1165
De 1022 en 1165 krijgen nieuwe wielbanden en een aanpassing op de speermaten.
Drie PCC's bij elkaar.
De 1165 wacht nog op z'n draaistellen.
Maar hier zitten ze eronder!

Naar boven ^

1321
Het plafond van de 1321 wordt geschilderd.
Dit wordt een flinke klus.
Plafond is eerst schoongemaakt, daarna verf er op.
Ook de verlichtingsarmaturen zijn van het plafond afgehaald.

Naar boven ^

H5
De H5 ondergaat het laatste deel van de keuring.
De H5 was al gekeurd, maar moest nog laten zien dat de noodremvertraging wordt gehaald.
En dat is net gebeurd en gelukt op lijn 11.
Wagen is weer inzetbaar komende winter.
Onze sneeuwman heeft het behoorlijk warm. Buiten is het ruim 30 graden en wij rijden met een pekelwagen...

Naar boven ^

Info bord
Ons info bord dat bij de ingang staat, wordt verplaatst.
Voor het verplaatsen gaan we een van onze portaalkranen gebruiken.
Links staat het infobord. We gaan het meer naar rechts plaatsen, tegen de muur.
De betonnen voet wordt vrijgemaakt.
En op de plaats waar het bord komt te staan, wordt een voldoende groot gat gegraven.
Het bord plus voet wordt bevestigd in de kraan.
Daarvoor worden twee hijsbanden gebruikt.
De vraag of de kraan het gewicht kan hebben, wordt positief beantwoord.
De hele combinatie wordt naar de doellocatie gerold.
Het bord staat op de juiste plaats.
Om de kraan nu weer weg te krijgen moet hij deels gedemonteerd worden.
Kraan weg en het gat gedicht en bestraat.
Nu hebben we een beter zicht op de remise dat niet wordt verstoord door het bord.
We gaan deze border, die vol onkruid staat, vervangen door bestrating, om ruimte te geven aan de toenemende hoeveelheid fietsen en brommers die op zondag worden gestald.
Eerst wordt al het onkruid weggehaald.
Daarna moet de aarde eruit.

Naar boven ^

Noodverlichting
Vervangen van de noodverlichtingarmaturen.
Een van de projecten waar we de hoogwerker voor gaan gebruiken is het vervangen van de noodverlichting in het gebouw.
De armaturen hebben hun einde levensduur bereikt. Bovendien worden ze vervangen door armaturen met LED lampen, de oude hadden nog fluorescentiebuizen.
Bovenleiding is afgeschakeld, we gaan omhoog.
Het oude armatuur zit op zo'n 8 meter hoogte. De kap wordt op z'n plaats gehouden door tie wraps. Tijd voor vervanging.
Het nieuwe armatuur is onder de kabelgoot bevestigd.
Gereed. In totaal moeten er 16 nieuwe worden opgehangen.

Naar boven ^

LED terreinverlichting
We willen het gebouw uitlichten met LED schijnwerpers. Eerst een test.
We hebben al veel mantelbuizen in de grond liggen en enkele LED schijnwerpers aangeschaft. Voordat we alles gaan kopen, eerst kijken of er voldoende licht op de gevel valt als het donker is. Tot nu toe is er alleen nog maar aan gerekend.
De LED floodlight is tijdelijk met een spanband aan een bovenleidingmast opgehangen.
Zodra het donker is een test. Gekozen voor wit licht (het zijn RGBWA lampen). 
In principe voldoende licht op de gevel. Aangezien er per drie sporen twee lampen komen is dit meer dan voldoende.

Naar boven ^

Magazijn
Voortgang van het werk aan het magazijn.
Twee platen acrylaat.
Voor raam en deur van het magazijn.
Maar eerst herstellen en schilderen.
Flink wat plamuurwerk aan de deur.
Vooral naast de slotplaat.
De glaslatten van het raam worden eruit gehaald.
En dat valt nog niet mee.
Maar eruit gaat-ie!
Deurklinken en slotplaten verwijderd om beter te kunnen schuren.
Deur helemaal geschuurd.
Ook bij het slot.
De kozijnen krijgen een donkere kleur.
En de deur?
Die wordt wit.
Madeliefjes wit, om precies te zijn.
Ook de glaslatten van deur en raam zijn geschilderd.
Nadat alles gedroogd is, kunnen de ruiten erin.
Ze worden met acrylvoegkit in de sponningen gezet. Eerst het raam.
Daarna de deur.
En de glaslatten er weer in.
De oude klinken hadden het verwijderen niet overleefd, deze zijn nieuw.
Dat ziet er beter uit.
Het grote raam in de lange wand is ook geschilderd.
Ook aan de binnenzijde.

Naar boven ^

WSI
Ook in juli komen er weer nieuwe nozzles bij.
De tijdelijke bediening van de WSI heeft zijn afdekkap.
Nog wat bestrating te doen in spoor 7.
Gereed.
Het is mooi weer, dus gaan we meteen verder. Ter hoogte van het blauwe kruis moet geboord worden voor een volgende nozzle.
We gaan proberen het restant van de sporen 10, 11 en 12 in één keer te doen.
Daarvoor moeten acht gaten geboord worden.
Gat kan niet in één keer geboord worden, moet in stapjes.
Effectief moet er 40 keer geboord worden...
Daarna wordt de bestrating opgenomen.
Met een paar 'dwarsverbindingen'.
Vervolgens geulen graven.
Gereed. Totaal over een lengte van circa 25 meter.
Voor elke nozzle moet een verloop gemaakt worden van 25 mm tyleenleiding naar 12 mm plastic slang. Deze setjes staan al klaar.
De nozzles worden voorzien van een neopreen afdichtring
Die zijn er ook al van tevoren omheen gelegd.
En dan moet alles aangesloten worden.
Vervelende verrassing. Onder een van de nozzles zit het uiteinde van een traversestang. Op deze manier kan de plastic slang niet op de nozzle worden geschoven.
Dat betekent een nieuw gat ernaast boren of...
Het uiteinde van de traversestang wegslijpen!
En bij dit gat zat een braam, zodat de nozzle niet paste. Nog even met de boor er doorheen en het was opgelost. Niet alles gaat in een keer goed!
Tyleen erin en alles aansluiten.
De verst weg gelegen nozzles (gerekend vanaf spoor 1).
Veel koppelingen achter elkaar.
Nozzles in spoor 12.
Nadat alles aangesloten is, wordt het segment geactiveerd. We hebben water!
Zand kan er weer in.
Lint er bovenop.
En nu alleen nog even dichtstraten.
Eerste stukje.
Tot aan de wisselbak.
En een flink tijdje later zit alles weer dicht.
Als laatste worden alle sporen uitgespoeld om het zand uit de groeven te krijgen.

Naar boven ^

Exploitatie
Ook in de zomer wordt er weer uitgebreid gereden.
Tourist Tram in de ochtend.
Op de Laan van Meerdervoort.
Ook een Tourist Tram moet netjes wachten als er werkzaamheden zijn.
De partytram rijdt een besloten vervoer en wordt ingehaald door de meettram van HTM.
De 57 op de Hofweg.
En op het Kerkplein.
Nu ter hoogte van de Hofvijver.
En als toetje langs het water van de Conradkade.
De 36 komt vanaf het eindpunt Duindorp en rijdt op de Nieboerweg.
Daar is de 57 weer, nu met aanhangwagen.
De combinatie op het Buitenhof.
Deze Tourist Tram rijdt probleemloos richting Scheveningsen.
Deze niet (1180), had problemen met de trommelremmen. De 1302 heeft hem opgehaald en naar het HOVM gebracht.
Drie dioden naast elkaar, metingen wijzen uit dat de middelste defect is.
Die wordt vervangen en de 1180 is weer in orde.
Divers materieel opgesteld in het HOVM.

Naar boven ^

Diversen
Van alles wat.
De hoogwerker wordt voor de eerste keer getest. Mooi uitzicht!
Twee Tourist Trams door één medewerker in één dag helemaal schoongemaakt.
Buitenzijde van de 36 wordt gewassen.
En de binnenzijde ook.
En natuurlijk de strijd tegen het iedere keer weer terugkerende onkruid....

Naar boven ^