Nieuwsflits - Nummer 79


HOVM nieuwsflits nummer 79
Zondag 1 juli 2018

Nummer 79

Inhoud:


1022 en 1165
De 1022 en 1165 hebben nieuwe wielbanden nodig en een aanpassing op de  speermaten.
De 1022 staat gereed om overgebracht te worden naar de oude centrale werkplaats aan de Lijsterbesstraat.
Dit soort relatief kleine klusjes kan hier nog gebeuren.
Een poosje later is ook de 1165 van het HOVM naar de werkplaats gebracht. Beide wagens zullen nieuwe wielen krijgen.

Naar boven ^

1321
Voortgang 1321 in de transformatie naar Tourist Tram.
Er zit veel roest tussen de rubber buffers en de bufferbalk van de 1321.
Daarom worden ze er af gehaald, zodat de bufferbalk ontroest kan worden.
Het plafond heeft niet meer de kleur die we willen, schilderen is het devies. Het plastic moet voorkomen dat we straks witte banken hebben.

Naar boven ^

Hoogwerker
Bij een aantal nog uit te voeren projecten moeten we op hoogte werken. Om dat op een ARBO technisch gezien verantwoorde wijze te kunnen doen, heeft het HOVM een hoogwerker aangeschaft.
Kopen van deze tweede hands hoogwerker zal uiteindelijk aanmerkelijk goedkoper zijn dan huren. Op een mooie dag rijdt hij het remiseterrein op.
De blauwe is voor ons.

Naar boven ^

Magazijn
Een van de ruimtes in het HOVM is onlangs vrijgekomen, we gaan er een magazijn van maken.
Maar voordat het zo ver is, is er nog wat achterstallig onderhoud weg te werken.
Kapotte ruiten in raam en deur bijvoorbeeld.
En het interieur mag wel een schoonmaakbeurtje krijgen.
Kapot glas kan heel vervelend zijn als je er mee in aanraking komt. De kapotte ruit is al weg, de deur komt nu aan de beurt.
Stukje bij beetje.
We werken aan de buitenzijde. Schuren.
Daarna plamuren en nogmaals schuren.
Deze wand is nogmaals geschuurd en kan in de lak.
Ander kleurtje, dat blauw hebben we lang genoeg gezien.
Halverwege.
En helemaal gedaan. Moet later nog wel een tweede keer om echt mooi te worden.
De zijwand is aan de beurt.
Ook deze is klaar met de eerste laag.
De 'nieuwe' hoogwerker voor het magazijn in wording.

Naar boven ^

WSI
We maken een tijdelijke bediening voor de Water Smeer Installatie (WSI) en er komen nieuwe smeerpunten bij.
Het idee van de tijdelijke bediening is dat je op een drukknop drukt die hoort bij een bepaald deel van de WSI, waarna een tijdrelais een waterventiel een tijdje open houdt. De tijdrelais maken we zelf uit bouwpakketten, om de kosten te drukken.
Dit wordt het bedienkastje. De WSI bestaat uit vijf segmenten: sporen 10, 11 en 12, sporen 7, 8 en 9, sporen 4, 5 en 6, sporen 1, 2 en 3 en de S-boog naar de Wouwermanstraat.
Het afdekplaatje van het bedienkastje wordt voorzien van gaten.
Daar komen de drukknoppen in, alsmede LED's zodat je kan zien of een segment actief is.
De drukknoppen zijn vastgezet met een moertje, de LED's zijn gelijmd.
De onderdelen voor een tijdrelais.
Gelukkig zit er een goede handleiding bij!
En zo hebben we ons eerste tijdrelais.
Mooi, nog twee erbij.
In de tussentijd wordt een plank geschilderd waar de apparatuur op komt.
Vijf printjes voor de nodige verbindingen.
Het bedienkastje is klaar en is bevestigd op de plank.
Voorschakelweerstand voor een LED.
Om de bedrading straks af te kunnen dekken wordt een houten deksel gemaakt.
En natuurlijk netjes geschilderd.
Inmiddels is de plank bijna klaar. Links zit een ontvanger, zodat je met een afstandbediening ook kan bedienen en niet steeds naar de drukknopjes hoeft te lopen.
Test. Alle tijdrelais zijn actief en daarom de LEDjes ook.
Er worden twee draadeinden in de plank gezet.
Daarmee kan straks het deksel worden vastgezet.
Stuk netter en de bedrading is beschermd.
De plank is bevestigd bij spoor 1. Even zonder deksel, de tijdrelais moeten nog worden ingesteld.
Sporen 1, 2 en 3 krijgen nu water.
De S-boog moet 12 nozzles krijgen, er zitten er al acht in. We gaan proberen in één weekend vier nozzles erbij te maken. Bestrating opnemen.
En de geul op diepte maken.
De tyleen leidingen worden in de geul gelegd.
En aangesloten op de nozzles.
Test: overal waar water uit moet komen, komt water uit. En overal waar dat niet moet, gebeurt het ook niet.
Dat betekent dat de geul weer dicht kan. Blauw lint om te waarschuwen dat er een waterleiding onder ligt.
De 57 komt binnen en rijdt zonder een piepje door de S-boog.
Helaas is het straatwerk daarna veel werk. Eerste stukje ligt erin.
Nog een stukje....
En alles zit weer dicht. De S-boog is nu helemaal gereed. De sporen 1, 2 en 3 waren dat al.
Maar op de andere sporen moeten er nog veel nozzles bijkomen. Gaten worden geboord.
Er komen vier nozzles bij op de sporen 7, 8 en 9.
Om precies te zijn, twee in spoor 7 en twee in spoor 8.
Na het aansluiten testen.
En daarna weer straten...

Naar boven ^

Exploitatie
Ritten voor het publiek op zondag, ritten met de Tourist Tram en ritten besloten vervoer (verhuurde trams).
De Tourist Tram kan gelukkig weer op het Kerkplein komen.
En dat geldt ook voor de ritten op zondag vanuit het HOVM.
Er rijdt wat historisch materieel op straat!
De 36 op de Scheveningseweg.
265 en 36 op het Kerkplein.
Partytram 1302 rijdt een besloten vervoer en wacht zijn tijd af in Schevenngen.
Vlaggetjesdag betekent de inzet van meerdere trams.
De 57 langs het mooie nieuwe perron bij Hollands Spoor.
Dezelfde wagen op de Van Boetzelaerlaan.
Waar ook de 1210 voorbij rijdt.
Aanzienlijk leeftijdsverschil tussen deze twee voertuigen.
Mooi weer voor een ritje.
Tweemaal crème PCC aan Scheveningen Haven.
De 36 staat mooi te zijn in een prettig weertype.
Ook trams gaan weleens defect. Dat overkwam de 1101 tijdens een dienst voor de Tourist Tram.
De 1101 was niet meer aan de praat te krijgen, dus moest hij worden gesleept naar het HOVM.
Duwen richting remise.
Wel mooi zo'n koppelstel, maar niet in deze omstandigheid.
De 1302 neemt de 1101 over en duwt hem de remise in.
De analyse is snel gemaakt: de motorgenerator is defect: kortsluiting. Er zal een nieuwe in moeten. Voorlopig rijdt de 1101 even niet meer.
De trams staan tegenwoordig wat ruimer opgesteld, zodat je er beter tussendoor kan lopen.

Naar boven ^

Diversen
Opschonen vijver en onkruid weghalen.
Veel waterlelies, de vissen zien de hemel bijna niet meer.
Nu weer wel.
Onkruid groeit sneller dan wij het kunnen weghalen.
Maar de randjes zijn in elk geval weer netjes.
Ook langs de muur staat aardig wat onkruid.
Opgeschoond.

Naar boven ^