Nieuwsflits - Nummer 77


HOVM nieuwsflits nummer 77
Dinsdag 1 mei 2018

Nummer 77

Inhoud:


36
De 36 is helemaal gereed en gaat rijden.
Eerst een rit voor onze medewerkers als beloning voor de vele jaren hard werken om de wagen weer in orde te krijgen.
Mooi moment.
Ritje ging via het Statenkwartier.
Daarna was het de beurt aan het publiek. Een speciaal arrangement gaf de mogelijkheid om die eerste rit mee te rijden.
En dat verliep uitstekend.
Daarmee is de 36 na een intensieve periode van herstel weer inzetbaar bij historische ritten.


Naar boven ^

118
Het remwerk van de 118 wordt beter gangbaar gemaakt en voorzien van extra contramoeren, om slijtage van de schroefdraad van de wartels te voorkomen. Daarnaast krijgt de wagen onderhoud en wordt helemaal nagelopen, zodat hij kan worden aangeboden voor de keuring.
De 1180 staat voor railremmen op spoor 2, de 118 voor onderhoud aan remwerk op spoor 1.
De wartels van het remwerk, die worden gebruikt om het remwerk op de juiste manier in te stellen, worden helemaal uit elkaar gehaald.
Na schoonmaken van de schroefdraad gaat alles weer in elkaar.
Een van de vier wartels terug onder de wagen. Aan weerszijden van de wartel zit een contramoer, die ervoor zorgt dat er geen beweging op de schroefdraad plaatsvindt bij het remmen, zodat er daardoor geen slijtage ontstaat.
Een van de gietijzeren aspotdeksels is gescheurd en wordt gelijmd. Op de lange termijn wordt dit deksel vervangen door een stalen exemplaar.
Voorlopig zit de aspot weer dicht. Alleen nog een laklaagje over de grondverf.

Naar boven ^

H5
De H5 heeft afgelopen winter meerdere keren gepekeld. Gelukkig is het weer aanmerkelijk verbeterd, dus voorlopig hoeft er niet meer gepekeld te worden. 
De wagen krijgt een schoonmaakbeurt, onderhoud en inspectie, zodat hij kan worden aangeboden voor de keuring.
De H5 is op spoor 2 geplaatst.
Naar buiten voor de schoonmaak.
De pekeltanks waren al leeg, maar worden nu schoongespoeld.
De astaplagers worden gecontroleerd en de olie wordt aangevuld. 
De beugeldruk wordt gecontroleerd.
De schakelkasten krijgen onderhoud.
De buitenzijde van de wagen wordt ook schoongespoeld.
Gereed voor de keuring.

Naar boven ^

1022
De 1022 staat nog steeds buiten dienst na zijn ontsporing op de Schedeldoekshaven, nu alweer een hele tijd geleden. Het meeste herstelwerk is al wel gereed.
De 1022 stond in de wagenwerkplaats, maar daar willen we verder werken aan de 1321. Daarom mag de 1022 even een luchtje scheppen.
Nadat de 1321 in de wagenwerkplaats is gezet, komt de 1022 er voor te staan.
Helaas zijn de accu's helemaal op en moet de wagen telkens met behulp van een acculader worden gestart.
Daarom gaan er nieuwe accu's in.
In afwachting van verder herstel kan de wagen nu in elk geval weer normaal rangeren.


Naar boven ^

1180
Het werk aan de 1180 is bijna afgerond. Er mist nog een railrem, beide gereviseerde railremmen moeten nog worden aangesloten en de wagen moet gekeurd worden. Daarna kan hij dienst doen bij de Tourist Tram. Er wordt al gewerkt aan nog twee railremmen voor de 1180, maar deze zullen pas na het seizoen worden gewisseld.
Rechtsachter moet nog een railrem worden opgehangen.
Bijna op z'n plek.
Alles zit vast, alleen nog elektrisch aansluiten.
Bij het loshalen van de bekabeling van de oude railremmen waren diverse bevestigingsboutjes afgebroken in het draaistelframe. Deze worden uitgeboord en het schroefdraad wordt opnieuw getapt.
Nieuw getapte schroefdraad.
Een van de steunen die de spatlap boven het wiel ondersteunt, is afgebroken.
Aangezien de steun direct op het draaistelframe is vastgelast, is het niet zo eenvoudig om deze te vervangen zonder de tram van zijn draaistellen af te halen. Daarom wordt een stalen koppelstrip gemaakt die met boutjes  wordt vastgezet.
De railremmen moeten nu nog elektrisch worden aangesloten.
Een zit vast.
En de andere ook.
Als laatste wordt de bekabeling vastgezet op het draaistelframe.
De beide railremzekeringen waren verwijderd voorafgaande aan de werkzaamheden.
Ze kunnen nu worden teruggeplaatst.
Resteert nog wat schilderwerk.
Idem aan de onderzijde.
Mooi weer op de keuringsdag. Er zijn geen restpunten en de wagen voldoet aan alle eisen voor wat betreft tractie- en remstroom, trommelremvertraging en noodremvertraging.
Goedgekeurd dus. Alleen blijkt de laagspanning niet helemaal stabiel te zijn.
Bekend probleempje, dat binnen een half uurtje is opgelost. Schoonmaken van de kolen van de spanningsregelaar.
Daarna wordt een hele dag testgereden om te zien of er nog storingen optreden, maar alles is heel stabiel, dus de 1180 kan ingezet worden.
Dan gaan we verder met de tweede set railremmen voor de 1180, die er eind van het jaar pas zullen ondergaan. Eerst wordt de straalcabine voorzien van een nieuw plastic schutvel voor het kijkvenster, door de oude was bijna niets meer te zien.
De oude aansluitkabels worden uit elkaar gehaald.
Vervolgens worden de onderdelen schoongemaakt in de straalcabine. De linker vier zijn al gedaan.
En nu allemaal.
Vier aansluitkabels worden gemaakt.
De oude boutjes gebruiken we niet meer, de nieuwe staan klaar om de kabels vast te zetten.
Kabels worden verder gemonteerd.
En alle blankstalen delen in de menie.
Vervolgens nog een laage grijze lak.
De railremmen gaan op transport naar spoor 1.
Hier blijven ze staan tot het eind van het jaar, daarna gaan ze onder de 1180. 
De bevestigingshaken voor de railremmen moeten nog worden gereviseerd.
 


Naar boven ^


1321
Er wordt gewerkt aan de 1321, die ook Tourist Tram gaat worden.
Het dak was al voor een groot deel in de lichtgrijze lak gezet.
Nu de eerste laag nog afmaken. Lakken aan de linkerzijde...
... en aan de rechterzijde.
Dat begint er op te lijken.
We willen graag dat de Tourist Tram er net even anders uitziet dan de museum PCC's, daarom krijgt de 1321 als proef een groene stroomafnemer. De kleur groen is gelijk aan de groene band onder de ramen, dus er komen geen nieuwe kleuren bij.

Naar boven ^

Exploitatie
De ritten voor het publiek zijn weer gestart begin april. De Tourist Tram rijdt elk weekend. Ook bij evenementen worden historische trams ingezet. Besloten vervoer wordt regelmatig gereden.
Voor de eerste rijdag wordt de 265 nog eens uitgebreid schoongemaakt en gepoetst.
Hij zal glimmen op zijn eerste publieksritten.
De 265 en 1210 rijden op de eerste exploitatiedag.
De 265 op het Kerkplein. Er achter een Tourist Tram.
Statenkwartier.
Publieksritten met de 57 en de 1210 in Voorburg.
Dezelfde wagens in de keerlus Madurodam.
De Tourist Tram op de Stadhouderslaan.
Stukje verderop op de Laan van Meerdervoort.
En op het Kerkplein.
De 57 rijdt tijdens Koningsdag.
Ook de 265 wordt die dag ingezet.
Een heleboel crème PCC's staan hun tijd af te wachten op de Statenlaan.
Gaat in dit geval om een omvangrijk besloten vervoer.
Ook de 1210 rijdt een besloten vervoer. Hier op het mooi opgeknapte Kerkplein.
En een paar uurtjes later aan Scheveningen Haven.

Naar boven ^

Diversen
Van alles wat.
Ons museum is wat herkenbaarder geworden door twee infoborden aan de buitenzijde tegen de muur.
Deze hangt naast de ingang.
De waterleiding voor de watersmering was bevroren afgelopen winter. Daarna gerepareerd, maar nog niet volledig. Inmiddels is hij weer helemaal in orde.
Om de omgeving van de leidingput een beetje op te kunnen ruimen, is een kast geplaatst.
Zo, kunnen we hier weer een beetje lopen.
Door alle werkzaamheden aan het materieel is de tuin er een beetje bij ingeschoten. Een kruiwagen vol onkruid gaat naar de container.
Ook de vijver wordt opgeschoond.
In deze hoek kunnen we het water weer zien.
De watertemperatuur is behoorlijk gestegen de laatste weken, dus de vissen zijn weer actief.
Het onkruid is weggehaald, nu wordt het tijd om er nette plantjes voor in de plaats te zetten.
Dat ziet er fleurig uit.
Ook in dit deel aanvullingen.
Afrikaantjes en begonia's voor de entree.
Driemaal oranje.
Uitbreiding gereedschap: een tafelslijpmachine.
En speciaal voor het watersmeerproject: een borenslijpmachine.
Hulpstukken voor diverse boordiameters.
Voor het maken van de gaten in de rails op het remiseterrein waar de waternozzles in moeten komen, gebruiken we cobaltboren. Die zijn vrij prijzig en gaan maar een paar gaten mee.
Als we ze telkens opnieuw kunnen slijpen, verdient de slijpmachine zich snel terug.
We beginnen met een botte boor.
Slijpen van de snijvlakken.
Ziet er al beter uit.
Als laatste het slijpen van de ziel van de boor.
Nu kunnen we er weer mee boren!

Naar boven ^