Nieuwsflits - Nummer 76


HOVM nieuwsflits nummer 76
Zondag 1 april 2018

Nummer 76

Inhoud:


36
De 36 staat al een tijdje gereed voor de keuring. Nog een laatste inspectie en dan is het zover.
De 36 boven de put op spoor 2 voor een laatste check voorafgaande aan de keuring.
Bij een keuring wordt de wagen van onder tot boven gecontroleerd. Daarna wordt er gereden om de remwerking te controleren.
Dat gebeurt standaard op een recht, vlak stuk spoor. Op de Van Boetzelaerlaan in het baanvak van lijn 11.
De wagen heeft geen restpunten en de remwerking voldoet aan de eis. Daarom wordt hij even later goedgekeurd.
Na een keuring moeten ook de op die wagen bevoegde bestuurders laten zien dat ze nog steeds vakkundig zijn en een geslaagde noodremming kunnen maken! Gelukkig blijkt dat alle kandidaten dat nog kunnen.


Naar boven ^

57
Enkele remblokken worden vernieuwd en het remwerk wordt opnieuw ingesteld. Na nog wat kleine klusjes wordt de 57 aangeboden voor de keuring.
De wielflenzen zijn tegenwoordig hoger dan vroeger. Ze passen daarom niet in het remblok, dat tientallen jaren geleden is gemaakt. De groef die om de wielflens zit wordt daarom uitgeslepen om ruimte te krijgen voor die wielflens.
Het wiel waarmee de schakelkast wordt bediend had een los houtje, dat wordt vastgelijmd.
De 57 heeft zojuist de bij de keuring behorende rit gereden en heeft de vereiste remvertraging gehaald. Geen restpunten, de 57 wordt goedgekeurd.


Naar boven ^

265
Afronden van enkele werkzaamheden voorafgaande aan de keuring: treeplank en remwerk.
De handrem werkt nu perfect, het remwerk is afgesteld en de contramoeren zijn geplaatst aan weerszijden van de wartels. De linker stang heeft linkse schroefdraad, de rechter stang heeft rechtse schroefdraad. Door de wartel te draaien bewegen de stangen naar elkaar toe of juist van elkaar af, daarmee stel je de speling tussen remblokken en wielbanden in.
De nieuwe treeplank is nog eens in de grondverf gezet.
En daarna in de bruine lak.
Er wordt nog een testrit gereden om met name de handrem te testen.
Later volgt de keuring. Remmen zijn goed, maar er zijn wel een paar restpunten.
Zo staan er geen markeringen voor de vijzelpunten op de wagenbak.
Sjabloon op de juiste plaats.
Rode verf erover.
En een markering is gemaakt. Dat viermaal. Daarna is de wagen nogmaals beoordeeld en in orde bevonden!


Naar boven ^

1101
De 1101 is aan nieuwe wielen toe. Dat geldt ook voor de 1210. Achter elkaar gaan ze naar de werkplaats van HTM.
Op een vochtige avond rijden beide wagens richting HTM werkplaats.
De 1101 voorop, de 1210 er achteraan.
Aangekomen op het middenspoor op de Laan van Meerdervoort.
En even later op spoor 24 van de voormalige Centrale Werkplaats aan de Lijsterbesstraat.
Een paar dagen later zijn de draaistellen onder de trams vandaan gehaald en schoongespoeld.
De wielen worden er afgehaald en vervangen door nieuwe. Daarbij wordt de speermaat een paar mm kleiner gemaakt, om aan te sluiten bij de huidige normering.
Daarnaast wordt ook de olie vervangen van de aspotten en tandwielkasten.
De wagenbakken van 1210 en 1101 hangen geduldig te wachten op hun draaistellen.
Weer een paar dagen later zitten er al nieuwe wielen op de draaistellen van de 1101.
En weer wat later is de 1101 als eerste gereed.
Mooie nieuwe wielen die weer een hele tijd mee zullen gaan!
De keuring verloopt prima. De wagen voldoet aan alle eisen qua remmingen. 
Een paar restpunten die snel erna werden opgelost, zodat de 1101 weer inzetbaar is.

Naar boven ^

1210
Ook de 1210 krijgt nieuwe wielen.
De beide draaistellen van de 1210 zijn schoongemaakt en wachten op hun nieuwe wielen.
Draaistellen worden aangepakt.
De nieuwe wielen moeten er nog op worden gezet.
Maar een tijdje later is ook de 1210 gereed en kan terug naar het HOVM.
Met nieuwe wielen!
Terug bij het HOVM.
De testrit gaat goed.
Meteen schoonmaken!
Enige restpunt: er moet een nieuw touw aan de stroomafnemer worden gezet.
Gelukkig hadden we dat op voorraad liggen. Wagen goedgekeurd!

Naar boven ^

1302
De partytram moet ook gekeurd worden.
De 1302 staat boven de put om te worden geïnspecteerd.
Alle remvertragingen zijn in orde en er zijn geen restpunten. Weer een wagen inzetbaar!

Naar boven ^

1193
De 1193 heeft aan het einde van vorige maand twee gereviseerde railremmen gekregen. Nu moet alles worden afgerond en kan de wagen de keuring in.
Zolang de achterste twee railremmen nog niet zijn vervangen, is de wagen makkelijk herkenbaar aan de verschillend gekleurde draaistellen.
Het laatste schilderwerk is gedaan aan het draaistel.
Daarom kunnen de spatlappen er weer op.
De 1193 heeft nog wel een belangrijk probleem: de antislip installatie is eind vorig jaar defect geraakt.
De unit is uit de wagen gehaald en wordt bekeken.
Voor de eerste motorgroep is de werking al snel in orde.
Maar voor de tweede motorgroep werkt het helemaal niet. Meten in de schakeling levert een verdenking op van een 10 volt zenerdiode. Gelukkig hebben we daar reserve exemplaren van in voorraad.
De oude zener is uitgesoldeerd en bleek inderdaad defect. Een nieuwe is in zijn plaats gesoldeerd.
Nu werkt ook de tweede motorgroep!
De unit kan terug naar de 1193.
Vastgezet en weer aangesloten.
De 1193 wordt gekeurd en doet het prima. Paar kleine restpunten.
Een daarvan was een loszittende stofkap op een van de veerelementen. Deze is vastgelijmd. Na controle is de 1193 vrijgegeven.

Naar boven ^

1180
Ook voor de 1180 worden twee railremmen gereviseerd. Eigenlijk vier, maar voorlopig worden er twee vervangen. Die andere twee worden al wel gereviseerd, maar komen er pas later onder.
Er wordt alweer een wang van een railrem ontroest.
Zodat er twee sets klaar liggen voor een schilderbeurt in de werkplaats.
Voor het schilderen worden de aansluitingen van de spoel en het materiaal eromheen schoongeborsteld.
Daarna in de menie en primer.
Vervolgens in de grijze lak.
En na het monteren van de slijtstukken kunnen de railremmen in elkaar gezet worden.
Eén gereed.
Nummer twee is aan de beurt..
Ook die zit in elkaar.
De 1180 wordt op de put gezet.
Een inspectie onder de 1180 leert dat de achterste twee railremmen als eerste zullen worden vervangen. Zij hebben de meest gesleten slijtstukken. De elektrische aansluitingen worden losgenomen.
De wagen gaat naar buiten.
De railrem linksachter gaat er als eerste onderuit.
Bij de railrem rechtsachter vinden we een ingescheurde ophanghaak. Goed dat deze vervangen gaat worden!
De andere haak van dezelfde railrem is ook ingescheurd. Ook hier gaat aan gewerkt worden.
Beide railremmen liggen op het terrein en kunnen naar binnen worden gehaald.
Verder met ontroesten van railremmen.
Deze is wel heel erg roestig!
De roest wordt zoveel mogelijk met hamer en beitel weggebikt, daarna wordt het oppervlak bewerkt met een segmentschijf. Dit is een nieuwe.
En om te zien wat het ontroesten doet met een segmentschijf: links een nieuwe, rechts een gebruikte.
Onderdelen van één railrem ontroest en schoongemaakt.
Tweede erbij en in de menie.
Verder met de railremmen die al eerder in elkaar waren gezet. Schoonmaken van de wartels.
Andere wartel.
Nieuwe kabels gemaakt en aangesloten, wartels inclusief ringen vastgezet.
Het grijs is bijgewerkt, railrem gereed.
Om met name de ophanghaken beter te kunnen reviseren, is een straalcabine aangeschaft.
De (roestige) onderdelen worden met behulp van straalmiddel en perslucht schoongespoten in een afgesloten cabine.

Als eerste wordt een spiraalveer gestraald (links). Verschil met de geroeste veer rechts is duidelijk te zien.
De railrem onderdelen op de werkbank zijn inmiddels grijs gelakt.
Tijd om aandacht te geven aan het draaistel, dat nu zonder railremmen staat.
Een afgebroken boutje wordt uitgeboord en in het gat opnieuw schroefdraad getapt.
Het draaistel is schoongemaakt en geschuurd. Blank stalen delen zijn in de menie gezet.
Tsja, dan komen de ophanghaken aan de beurt. Zoveel roest, daar hebben we dus de straalcabine voor gekocht.
Met roest in de cabine.
Zonder roest er weer uit.
Via internet is kunststof materiaal besteld om stootplaatjes van te maken. Deze zijn nodig aan de uiteinden van de railremmen, om bij het inschakelen de klap op te vangen van de railrem tegen de daarvoor bestemde steun op het draaistel. De bestaande stootplaatjes zijn grotendeels vergaan, daarom maken we alles nieuw.
Draaistel wordt grijs geschilderd.
Het stralen met de nieuwe straalcabine gaat prima, maar we hebben veel last van het stof dat vrijkomt. Daarom wordt een stofzuiger gekocht, die aangesloten kan worden op de cabine. Het is een bouwpakket, dus alles moet eerst in elkaar gezet worden.
Lijkt wel iets van Star Wars.
We willen geen reclame maken, maar daar komt hij vandaan.
Flexibele aansluiting gemaakt op de straalcabine, zodat de stofzuiger eenvoudig losgekoppeld kan worden.
En dat is het dan.
Deze moer is de eerste na de aanpassing.
Mooi schoon. En de stofzuiger doet het goed.
Voor het stralen moeten de oude stootplaatjes uit de haken.
Beeeetje verroest.
Stootplaatjes eraf en gestraald. Stuk beter.
Er zitten ook messing onderdelen in de bevestiging (om het magnetisch veld niet kort te sluiten). Deze worden wel gestraald, maar niet geschilderd.
De rest gaat in de menie.
Inmiddels zijn de eerste twee railremmen voor de 1180 uit de werkplaats naar spoor 2 verhuisd. Ernaast liggen de twee railremmen die onder de 1180 vandaan zijn gehaald.
Verder met de onderdelen van de ophanging. Weer zo'n roestig ding.
Stootplaat wordt er afgehakt.
Diverse gestraalde onderdelen.
De twee gescheurde ophanghaken worden gerepareerd. Deze haak is in de juiste vorm teruggezet.
De scheuren worden dicht gelast.
Beide zijn gelast, van de linker is ook de las al gestraald.
De gerepareerde haken in de menie.
En daarna met grijze verf.
Inmiddels kan er weer een railrem in elkaar gezet worden.
Nu kan de nieuw aangeschafte zaagmachine op de werkbank worden geplaatst.
Ook de andere railrem is in elkaar gezet.
De zaagmachine is voorzien van een grofgetand zaagblad, geschikt voor het zagen van hout.
En wij willen er kunststof mee zagen, dus komt er een fijngetand zaagblad in.
Nu kunnen de kunststof platen gezaagd worden om er stootplaatjes van te maken.
Dat gaat prima. Dit zijn de platen die aan de voor- en achterzijde komen.
Deze komen aan de zijkanten. Beetje rafelig.
Met de hand schuren is veel werk.
En daarom hebben we ook een schuurmachine aangeschaft.
Dat werkt snel en goed.
De plaatjes worden voorzien van gaten waar een verzonken kop in past.
Om het echt netjes te doen zetten we de stootplaatjes vast op de haken met behulp van kit, zodat er geen water tussen kan komen.
Eerste zit erop.
Vier stuks gedaan.
Nu komen de zijplaatjes aan de beurt.
Ook al zijn ze een stuk kleiner, ook deze worden vastgezet met kit.
Een van de kleine zijplaatjes gemonteerd.
Vier maal gereed.
De hangers zijn in elkaar gezet en liggen klaar.
Ook de andere vier kleine stootplaatjes zijn vastgezet op de andere ophanghaken.
De 1180 gaat naar spoor 2.
De 118 staat trouwens op spoor 1 voor onderhoud.
De railrem linksachter kan binnen worden gemonteerd.
Op z'n plaats, alleen nog vastzetten.
Ook aan de onderzijde.
Nu moet hij alleen nog op de juiste hoogte worden gesteld en elektrisch worden aangesloten.
De klemmen voor de aansluitkabels van de railremmen zijn een beetje roestig.
Maar de straalcabine doet wonderen.

Naar boven ^

1321
De 1321 moet ook Tourist Tram worden, om een wat ruimere reserve te krijgen. 
Hij krijgt dezelfde kleurstelling als de 1101, 1180 en 1193.
De reclamerekken worden opgeknapt.
Het dak is geschuurd en wordt plaatselijk hersteld.
Zodra de buitentemperatuur weer een beetje op niveau is wordt het dak geschilderd.
Hele klus.
Webcam kijkt mee.
Dak bijna geheel lichtgrijs.

Naar boven ^

Tourist Tram
Stickers op de Tourist Trams, opening seizoen.
Voor de herkenbaarheid van de Tourist Tram zijn aan beide zijden van de wagens groenkleurige stickers aangebracht met de tekst hop-on hop-off.
De verwachting is dat met name toeristen de trams makkelijker zullen herkennen.
De 1101 ontliep zijn stickers door het bezoek aan de werkplaats (inmiddels zitten ze er wel op). Hier staat de wagen op het vernieuwde Kerkplein tijdens het testen van de nieuwe VECOM lijncode voor de Tourist Tram (lijn 31).
Eind april werd het seizoen voor de Tourist Tram feestelijk geopend.
Ter gelegenheid van de opening reden 1193 en 1101.
Achter elkaar op het nieuwe spoor.
Na de toespraken werd de rondrit gereden.
De 1101 op de Scheveningseweg.
Een dag later startte de normale dienst. De 1193 kruist de Ary van der Spuyweg.

Naar boven ^

Pekelen
In de maand maart moest tweemaal worden gepekeld. Ook de H5 werd ingezet.
Begin van de maand staat de H5 gereed op het remiseterrein van het HOVM.
De tailtrack in Loosduinen (RandstadRail lijn 3) is gepekeld.
In principe pekelt de H5 alleen de tailtracks, de rest van het net wordt gepekeld door de vier pekel GTL's.
Bij terugkomst bij het HOVM wordt het hoofdspoor ook gepekeld.
Eind van de maand, als iedereen net denkt dat de lente gaat beginnen, is het weer raak. Er is sneeuw voorspeld en de H5 gaat weer aan het werk. Bij het Beethovenplantsoen staan de narcissen al in bloei. Geen sneeuw te zien.
Maar bij het pekelen van het verbindingsspoor op de Prinsegracht begint het stevig te sneeuwen.
De inzet is dus niet voor niets.
Eindpunt Antoniushove.
Gelukkig blijkt het de laatste sneeuw van dit deel van het jaar te zijn, de temperaturen gaan weer naar boven.

Naar boven ^

Diversen
Van alles wat.
Koud weer, ijs op de vijver en kanaaltjes.
Paar weken later is de lente doorgebroken en bloeien de bolgewassen!

Naar boven ^