Nieuwsflits - Nummer 75


HOVM nieuwsflits nummer 75
Donderdag 1 maart 2018

Nummer 75

Inhoud:


265
De aanpassingen aan de bekabeling zijn gereed, aan de treeplank  wordt gewerkt, maar ook de handrem moet nog worden verbeterd.
Na het aandraaien loopt hij slecht terug, dat moet de bestuurder eigenlijk steeds met de hand doen.
Daarom gaat de zaak uit elkaar.
Het overbrengingsmechanisme wordt er onderuit gehaald.
Wordt schoongemaakt en opnieuw ingevet.
Als voorbereiding op het aanbrengen van de nieuwe treeplank, moet er een scheur gelijmd worden.
Tegenwoordig heb je daar hele goede lijmen voor. De vijzel zorgt voor de nodige aandrukkracht tijdens het drogen.
De wartels waarmee de speling van de remblokken wordt ingesteld, horen vastgezet te worden met contramoeren, zodat de schroefdraad niet slijt tijdens het gebruik. Vooral het verkrijgen van een moer met linkse schroefdraad van de juiste (inch) maat viel niet mee.

Naar boven ^

Railremmen
Er worden twee railremmen gereviseerd voor de 1193. Gaat een tijdje goed, maar dan volgt er tegenslag. Gelukkig wordt dat opgelost en is het eindresultaat beter dan eerst gedacht!
Verder met het ontroesten van de wangen van een van de railremmen.
Schoon.
Een van de twee is nu ontroest en kan naar de werkplaats voor het noodzakelijke schilderwerk.
Ligt op de werkbank te wachten op de kwast.
Vervolgens is de tweede aan de beurt.
Het is veel werk, maar het knapt er behoorlijk van op.
En wang gereed, andere en de spoel moeten nog.
Tijdje later zijn ook die gereed en kan alles op transport naar de werkplaats.
De eerste laag menie is aangebracht.
Andere zijde en primer op de messing behuizing van de spoelen.
En uiteindelijk alles in de lichtgrijze lak. RAL 7040 voor de liefhebbers.
Met het einde van de revisie van deze twee railremmen in zicht, wordt het tijd om de 1193 op de put te krijgen om de oude railremmen er onderuit te halen. Natuurlijk staat de 1193 ingebouwd en moeten zijn twee TT collega's er eerst uit.
Meer even later staat hij op de werkput van spoor 2 en kan bepaald worden welke twee van de vier railremmen vervangen gaan worden.
De railrem linksvoor heeft sterk gesleten slijtstukken.
Rechtsvoor is niet veel beter. De achterste twee zijn nog vrij redelijk, dus is de keuze snel gemaakt: de voorste twee worden vervangen.
Inmiddels hebben de railremmen in de werkplaats hun tweede laagje grijs gekregen.
Terug naar de 1193. De railremmen worden losgemaakt van hun ophanging.
Nu hetzelfde aan de buitenzijde. De elektrische aansluitingen waren al eerder losgemaakt.
Even later ligt de railrem naast de tram.
De 1193 wordt naar buiten gereden om de railrem te verwijderen aan de andere zijde van het draaistel, vanwege de beperkte werkruimte binnen. Ook die is snel losgemaakt.
De revisie railremmen kunnen in elkaar gezet worden. De nieuwe slijtstukken worden op de wangen geschroefd.
En de wangen worden op de spoel vastgezet, met kit ertussen om corrosie te voorkomen.
Halverwege het montageproces.
Andere wang gaat er ook op.
Nu is er weer ruimte op de werkbank. Mooi, want de ophanghaken moeten ook nog worden schoongemaakt en geschilderd.
Daar horen ook deze ophangstangen bij.
De stalen bouteinden van de railremmen zijn in de menie gezet.
Ophanghaken gereviseerd voor twee railremmen.
Nu het draaistel zelf nog. Omdat de railremmen er uit zijn, kan je overal goed bij. Mooi moment om het draaistel een passender kleur te geven. Eerst schoonborstelen en schuren.
Vervolgens worden alle blankstalen delen in de menie gezet.
Het middenstuk kan al in de grijze lak.
De railremmen zijn nu gereed en gaan op transport naar spoor 2 , om gemonteerd te kunnen worden onder de 1193.
Maar wat zien we daar? Een van de aansluitkabels is deels ingescheurd. Aan de rubber mantel is te zien dat de kabels eigenlijk aan einde levensduur zijn: veel scheurtjes in het rubber. Daar kunnen we niet mee verder. Dankzij de kennis die nog bij HTM aanwezig is, leren we hoe we de kabels kunnen vervangen. We zijn dus nog niet klaar: er moeten nieuwe kabels in!
Er wordt een stuk gereedschap gemaakt om de stalen doppen die bij de aansluitingen zitten, los te maken.
In combinatie met een luchttol worden de doppen van een andere railrem, die als reserve in de werkplaats ligt, losgemaakt. Bij deze rem gaan we kijken of het lukt om de oude kabels er uit te krijgen.
Maar eerst nog even schilderen. De wielen zitten vol met menie. Ziet er creatief uit, maar...
... we vinden dit toch een stuk netter staan.
Dat is beter, nu de railremmen nog!
Verder met de test op de reserve railrem. De brander staat klaar.
De brander is nodig om het bitumen, waarmee de elektrische aansluiting van de kabels is afgedicht, eruit te krijgen.
Dit moet eruit.
Na flink verwarmen loopt de bitumen eruit.
De aansluitingen worden zichtbaar.
De kabels kunnen worden losgeschroefd en verwijderd.
Daar is ook nog wat werk aan te doen!
De methode werkt dus, nu komen de gereviseerde railremmen aan de beurt.
Eerst de doppen eruit.
Eentje eruit, de bitumen is zichtbaar.
De wartels aan de bovenzijde worden losgedraaid.
De kapotte kabel is nu bijna helemaal door...
De railremmen waren al geschilderd, het karton moet de verf beschermen tegen de hete bitumen.
De brander gaat weer aan het werk.
Beide gaten worden behandeld, de bitumen loopt er uit.
De kabels zijn losgemaakt en verwijderd.
De andere railrem krijgt dezelfde behandeling. Ook al zijn die aansluitkabels nog heel, vanaf nu gaan we overal nieuwe inzetten!
Beide remmen kunnen afkoelen.
De elektrische aansluitingen moeten natuurlijk perfect zijn, daarom wordt het oppervlak van de spoeleinden schoongeborsteld.
Geen bitumenresten meer.
Ook de wartels worden geborsteld.
Verschil is duidelijk.
Dan kan de nieuwe kabel op lengte gemaakt worden.
Aanmerkelijk beter van kwaliteit dan de oude kabels, dus een duidelijke verbetering!
Vier aansluitkabels gemaakt voor twee railremmen.
De kabels worden vastgezet aan de spoel.
De boutjes zijn vastgezet.
Daarna gaan de onderwartels eroverheen. Maar nu kunnen we nog niet verder. Er zijn afdichtringen besteld, maar die zijn nog niet binnen. Daarom eerst maar verder met het ontroesten van een volgende set railremmen.
De 1180 krijgt straks ook nog een nieuwe set railremmen, dus we moeten er nog meer reviseren.
Een van de railremmen die onder de 1193 uit is gehaald, blijkt geen bitumen te hebben bij de aansluitingen. Wellicht is de bitumen een keer op geweest. Scheelt ons in elk geval het werk om het er uit te halen.
Met behulp van de grote moeraanzetter worden de railremmen uit elkaar gehaald.
Railrem zag er aan de buitenzijde redelijk goed uit, maar aan de binnenzijde zit veel roest verstopt.
Heel veel roest!
De twee oude railremmen van de 1193 zijn nu uit elkaar gehaald.
We hebben nog een reserverem liggen die ooit onder de 1210 zat, maar het ook niet zo best meer deed. Die gaat daarom ook uit elkaar.
Logisch, ook vol met roest! Daarna nog de railrem die we als test hebben gebruikt voor het uitbranden van de bitumen en we hebben vier railremmen in onderdelen liggen.
In de tussentijd worden de trommelremmen van de 1193 afgesteld, daarom gaat de wagen even naar buiten om de remwerking te testen op het terrein.
De volgende stap bij onze vier railrem bouwpakketten is het verwijderen van de oude slijtstukken.
De slijtstukken worden ter plaatse van de bevestigingsbouten doorgeslepen en daarna met een grote hamer weggeslagen.
Inmiddels zijn de neopreen afdichtringen binnengekomen en kunnen we verder met het afmonteren van de gereviseerde railremmen.
De neopreen ringen passen precies rond de kabel en precies in de ruimte van de wartel.
Daarna gaat er een stalen aandrukring bovenop.
Als de ring aangedrukt wordt op de neopreen ring, zet deze zijdelings uit en maakt daarmee de doorvoer van de kabel behoorlijk waterdicht.
Dat aandrukken van de ringen gebeurt door de bovenste wartels.
En moet er nu weer bitumen in?
Nee, dat gaan we niet meer doen. Er zijn tegenwoordig betere materialen. Als die er vroeger waren geweest, zou men ze zonder twijfel hebben gebruikt. De boutjes van de bevestiging worden ingevet met vaseline om hechten van de vulmassa te voorkomen.
En de vulmassa is geen bitumen meer, maar siliconenkit.
De stalen doppen worden er weer opgezet.
En de wartels worden opnieuw geschilderd. 
Het was nu wat meer werk, maar achteraf gezien zijn we blij dat de kabel kapot is gegaan, omdat de railrem nu kwalitatief veel beter is!
Nieuw stootplaatje (groen) in de van de bevestigingshaken.
Nu zijn de railremmen echt klaar en kunnen ze naar spoor 2.
Veilig aangekomen.
De hangers zijn in elkaar gezet en liggen klaar voor montage.
Buiten vriest het en is het dus behoorlijk koud. Maar de zon schijnt en het is droog. Goed weer om railremmen te monteren.
Een railrem weegt 160 kg, dus hem precies op de juiste plaats krijgen is een heel gedoe. Maar met ons standaardgereedschap (wisselijzer) lukt het om de rem centimeter voor centimeter op de juiste plaats te schuiven.
Bijna op z'n plaats.
Aan deze zijde is de railrem vastgezet.
Voorzijde moet nog een stukje naar binnen geschoven worden.
Alles zit vast, behalve aan de binnenzijde onder de tram.
De 1193 wordt voorzichtig naar binnen gereden, de railrem sleept mee over de rail. Nu kunnen de binnenzijden van de haken worden gemonteerd.
Daarna gaat de wagen weer naar buiten voor de andere railrem.
Uiteraard gaat dat op dezelfde manier.
Ook deze railrem hangt eronder.
Ze worden ingesteld op de juiste hoogte en elektrisch aangesloten.
De kabels worden vastgezet aan het chassis van het draaistel. Tijd om te testen of ze het doen.
De railremzekeringen worden teruggezet en de wagen gaat naar buiten.
Op het remiseterrein kan je niet snel rijden. Toch geeft de noodremming een prima waarde aan. De minimale remvertraging moet 3,5 m/s2 zijn, we zitten nu al ruim boven de vier!
Als laatste worden nog twee nieuwe zandstrooierslangen gemonteerd. De wagen is nu gereed om gekeurd te worden.

Naar boven ^

Diversen
Van alles wat.
Veel ritten zijn er niet in februari. Toch zien we hier een van de Tourist Trams voor een besloten vervoer, die zijn tijd afwacht bij het Centraal Station. De 1315 is aan het meten en komt voorbij.
De straatkolk voor het wachthuisje zit al een tijdje verstopt. Na een stevige regenbui hebben we er genoeg van en gaan proberen het op te lossen.
Het putdeksel wordt eruit gehaald en de put wordt uitgebaggerd.
Het laatste restje wordt doorgestoken en de put gaat weer aan het werk.
Opgelost!
Geen regen maar sneeuw, eind van de maand.

Naar boven ^