Nieuwsflits - Nummer 75
![]() |
Donderdag
1 maart 2018 Nummer 75 |
265 |
De aanpassingen aan de
bekabeling zijn gereed, aan de treeplank wordt gewerkt, maar ook de
handrem moet nog worden verbeterd. |
![]() |
Na het aandraaien loopt
hij slecht terug, dat moet de bestuurder eigenlijk steeds met de hand doen. |
![]() |
Daarom gaat de zaak uit
elkaar. |
![]() |
Het
overbrengingsmechanisme wordt er onderuit gehaald. |
![]() |
Wordt schoongemaakt en
opnieuw ingevet. |
|
Als voorbereiding op het
aanbrengen van de nieuwe treeplank, moet er een scheur gelijmd worden. |
|
Tegenwoordig heb je daar
hele goede lijmen voor. De vijzel zorgt voor de nodige aandrukkracht
tijdens het drogen. |
![]() |
De wartels waarmee de
speling van de remblokken wordt ingesteld, horen vastgezet te worden met
contramoeren, zodat de schroefdraad niet slijt tijdens het gebruik. Vooral
het verkrijgen van een moer met linkse schroefdraad van de juiste (inch)
maat viel niet mee. Naar boven ^ |
Railremmen |
Er worden twee railremmen
gereviseerd voor de 1193. Gaat een tijdje goed, maar dan volgt er
tegenslag. Gelukkig wordt dat opgelost en is het eindresultaat beter dan
eerst gedacht! |
|
Verder met het ontroesten
van de wangen van een van de railremmen. |
|
Schoon. |
|
Een van de twee is nu
ontroest en kan naar de werkplaats voor het noodzakelijke schilderwerk. |
|
Ligt op de werkbank te
wachten op de kwast. |
|
Vervolgens is de tweede
aan de beurt. |
|
Het is veel werk, maar
het knapt er behoorlijk van op. |
|
Eén wang gereed, andere
en de spoel moeten nog. |
|
Tijdje later zijn ook die
gereed en kan alles op transport naar de werkplaats. |
|
De eerste laag menie is
aangebracht. |
|
Andere zijde en primer op
de messing behuizing van de spoelen. |
|
En uiteindelijk alles in
de lichtgrijze lak. RAL 7040 voor de liefhebbers. |
|
Met het einde van de
revisie van deze twee railremmen in zicht, wordt het tijd om de 1193 op de
put te krijgen om de oude railremmen er onderuit te halen. Natuurlijk staat de 1193
ingebouwd en moeten zijn twee TT collega's er eerst uit. |
|
Meer even later staat hij
op de werkput van spoor 2 en kan bepaald worden welke twee van de vier
railremmen vervangen gaan worden. |
|
De railrem linksvoor
heeft sterk gesleten slijtstukken. |
|
Rechtsvoor is niet veel
beter. De achterste twee zijn nog vrij redelijk, dus is de keuze snel
gemaakt: de voorste twee worden vervangen. |
|
Inmiddels hebben de
railremmen in de werkplaats hun tweede laagje grijs gekregen. |
|
Terug naar de 1193. De
railremmen worden losgemaakt van hun ophanging. |
|
Nu hetzelfde aan de
buitenzijde. De elektrische aansluitingen waren al eerder losgemaakt. |
|
Even later ligt de
railrem naast de tram. |
|
De 1193 wordt naar buiten
gereden om de railrem te verwijderen aan de andere zijde van het draaistel,
vanwege de beperkte werkruimte binnen. Ook die is snel losgemaakt. |
|
De revisie railremmen
kunnen in elkaar gezet worden. De nieuwe slijtstukken worden op de wangen
geschroefd. |
|
En de wangen worden op de
spoel vastgezet, met kit ertussen om corrosie te voorkomen. |
|
Halverwege het
montageproces. |
|
Andere wang gaat er ook
op. |
|
Nu is er weer ruimte op
de werkbank. Mooi, want de ophanghaken moeten ook nog worden schoongemaakt
en geschilderd. |
|
Daar horen ook deze
ophangstangen bij. |
|
De stalen bouteinden van
de railremmen zijn in de menie gezet. |
|
Ophanghaken gereviseerd
voor twee railremmen. |
|
Nu het draaistel zelf nog.
Omdat de railremmen er uit zijn, kan je overal goed bij. Mooi moment om
het draaistel een passender kleur te geven. Eerst schoonborstelen en
schuren. |
|
Vervolgens worden alle
blankstalen delen in de menie gezet. |
|
Het middenstuk kan al in
de grijze lak. |
|
De railremmen zijn nu
gereed en gaan op transport naar spoor 2 , om gemonteerd te kunnen worden
onder de 1193. |
|
Maar wat zien we daar?
Een van de aansluitkabels is deels ingescheurd. Aan de rubber mantel is te
zien dat de kabels eigenlijk aan einde levensduur zijn: veel scheurtjes in
het rubber. Daar kunnen we niet mee verder. Dankzij de kennis die nog bij
HTM aanwezig is, leren we hoe we de kabels kunnen vervangen. We zijn dus
nog niet klaar: er moeten nieuwe kabels in! |
|
Er wordt een stuk
gereedschap gemaakt om de stalen doppen die bij de aansluitingen zitten,
los te maken. |
|
In combinatie met een
luchttol worden de doppen van een andere railrem, die als reserve in de
werkplaats ligt, losgemaakt. Bij deze rem gaan we kijken of het lukt om de
oude kabels er uit te krijgen. |
|
Maar eerst nog even
schilderen. De wielen zitten vol met menie. Ziet er creatief uit, maar... |
|
... we vinden dit toch
een stuk netter staan. |
|
Dat is beter, nu de
railremmen nog! |
|
Verder met de test op de
reserve railrem. De brander staat klaar. |
|
De brander is nodig om
het bitumen, waarmee de elektrische aansluiting van de kabels is afgedicht,
eruit te krijgen. |
|
Dit moet eruit. |
|
Na flink verwarmen loopt
de bitumen eruit. |
|
De aansluitingen worden
zichtbaar. |
|
De kabels kunnen worden
losgeschroefd en verwijderd. |
|
Daar is ook nog wat werk
aan te doen! |
|
De methode werkt dus, nu
komen de gereviseerde railremmen aan de beurt. |
|
Eerst de doppen eruit. |
|
Eentje eruit, de bitumen
is zichtbaar. |
|
De wartels aan de
bovenzijde worden losgedraaid. |
|
De kapotte kabel is nu
bijna helemaal door... |
|
De railremmen waren al
geschilderd, het karton moet de verf beschermen tegen de hete bitumen. |
|
De brander gaat weer aan
het werk. |
|
Beide gaten worden
behandeld, de bitumen loopt er uit. |
|
De kabels zijn losgemaakt
en verwijderd. |
|
De andere railrem krijgt
dezelfde behandeling. Ook al zijn die aansluitkabels nog heel, vanaf nu
gaan we overal nieuwe inzetten! |
|
Beide remmen kunnen
afkoelen. |
|
De elektrische
aansluitingen moeten natuurlijk perfect zijn, daarom wordt het oppervlak
van de spoeleinden schoongeborsteld. |
|
Geen bitumenresten meer. |
|
Ook de wartels worden
geborsteld. |
|
Verschil is duidelijk. |
|
Dan kan de nieuwe kabel
op lengte gemaakt worden. |
|
Aanmerkelijk beter van
kwaliteit dan de oude kabels, dus een duidelijke verbetering! |
|
Vier aansluitkabels
gemaakt voor twee railremmen. |
|
De kabels worden
vastgezet aan de spoel. |
|
De boutjes zijn vastgezet. |
|
Daarna gaan de
onderwartels eroverheen. Maar nu kunnen we nog niet verder. Er zijn
afdichtringen besteld, maar die zijn nog niet binnen. Daarom eerst maar
verder met het ontroesten van een volgende set railremmen. |
|
De 1180 krijgt straks ook
nog een nieuwe set railremmen, dus we moeten er nog meer reviseren. |
|
Een van de railremmen die
onder de 1193 uit is gehaald, blijkt geen bitumen te hebben bij de
aansluitingen. Wellicht is de bitumen een keer op geweest. Scheelt ons in
elk geval het werk om het er uit te halen. |
|
Met behulp van de grote
moeraanzetter worden de railremmen uit elkaar gehaald. |
|
Railrem zag er aan de
buitenzijde redelijk goed uit, maar aan de binnenzijde zit veel roest
verstopt. |
|
Heel veel roest! |
|
De twee oude railremmen
van de 1193 zijn nu uit elkaar gehaald. |
|
We hebben nog een
reserverem liggen die ooit onder de 1210 zat, maar het ook niet zo best
meer deed. Die gaat daarom ook uit elkaar. |
|
Logisch, ook vol met
roest! Daarna nog de railrem die we als test hebben gebruikt voor het
uitbranden van de bitumen en we hebben vier railremmen in onderdelen
liggen. |
|
In de tussentijd worden
de trommelremmen van de 1193 afgesteld, daarom gaat de wagen even naar
buiten om de remwerking te testen op het terrein. |
|
De volgende stap bij onze
vier railrem bouwpakketten is het verwijderen van de oude slijtstukken. |
|
De slijtstukken worden
ter plaatse van de bevestigingsbouten doorgeslepen en daarna met een grote
hamer weggeslagen. |
![]() |
Inmiddels zijn de
neopreen afdichtringen binnengekomen en kunnen we verder met het afmonteren
van de gereviseerde railremmen. |
|
De neopreen ringen passen precies rond de kabel en precies in de ruimte van de wartel. |
|
Daarna gaat er een stalen
aandrukring bovenop. |
|
Als de ring aangedrukt wordt op de neopreen ring, zet deze zijdelings uit en maakt daarmee de doorvoer van de kabel behoorlijk waterdicht. |
|
Dat aandrukken van de
ringen gebeurt door de bovenste wartels. |
|
En moet er nu weer
bitumen in? |
|
Nee, dat gaan we niet
meer doen. Er zijn tegenwoordig betere materialen. Als die er vroeger
waren geweest, zou men ze zonder twijfel hebben gebruikt. De boutjes van
de bevestiging worden ingevet met vaseline om hechten van de vulmassa te
voorkomen. |
|
En de vulmassa is geen
bitumen meer, maar siliconenkit. |
|
De stalen doppen worden
er weer opgezet. |
|
En de wartels worden
opnieuw geschilderd. Het was nu wat meer werk, maar achteraf gezien zijn we blij dat de kabel kapot is gegaan, omdat de railrem nu kwalitatief veel beter is! |
|
Nieuw stootplaatje (groen)
in de van de bevestigingshaken. |
|
Nu zijn de railremmen
echt klaar en kunnen ze naar spoor 2. |
|
Veilig aangekomen. |
|
De hangers zijn in elkaar
gezet en liggen klaar voor montage. |
|
Buiten vriest het en is
het dus behoorlijk koud. Maar de zon schijnt en het is droog. Goed weer om
railremmen te monteren. |
|
Een railrem weegt 160 kg,
dus hem precies op de juiste plaats krijgen is een heel gedoe. Maar met
ons standaardgereedschap (wisselijzer) lukt het om de rem centimeter voor
centimeter op de juiste plaats te schuiven. |
|
Bijna op z'n plaats. |
|
Aan deze zijde is de
railrem vastgezet. |
|
Voorzijde moet nog een
stukje naar binnen geschoven worden. |
|
Alles zit vast, behalve
aan de binnenzijde onder de tram. |
|
De 1193 wordt voorzichtig
naar binnen gereden, de railrem sleept mee over de rail. Nu kunnen de
binnenzijden van de haken worden gemonteerd. |
|
Daarna gaat de wagen weer
naar buiten voor de andere railrem. |
|
Uiteraard gaat dat op
dezelfde manier. |
|
Ook deze railrem hangt
eronder. |
|
Ze worden ingesteld op de
juiste hoogte en elektrisch aangesloten. |
|
De kabels worden
vastgezet aan het chassis van het draaistel. Tijd om te testen of ze het
doen. |
|
De railremzekeringen worden
teruggezet en de wagen gaat naar buiten. |
|
Op het remiseterrein kan
je niet snel rijden. Toch geeft de noodremming een prima waarde aan. De
minimale remvertraging moet 3,5 m/s2 zijn, we zitten nu al ruim boven de
vier! |
|
Als laatste worden nog
twee nieuwe zandstrooierslangen gemonteerd. De wagen is nu gereed om
gekeurd te worden. Naar boven ^ |
Diversen |
Van alles wat. |
![]() |
Veel ritten zijn er niet
in februari. Toch zien we hier een van de Tourist Trams voor een besloten
vervoer, die zijn tijd afwacht bij het Centraal Station. De 1315 is aan
het meten en komt voorbij. |
|
De straatkolk voor het
wachthuisje zit al een tijdje verstopt. Na een stevige regenbui hebben we
er genoeg van en gaan proberen het op te lossen. |
|
Het putdeksel wordt eruit gehaald en de put wordt uitgebaggerd. |
|
Het laatste restje wordt
doorgestoken en de put gaat weer aan het werk. |
|
Opgelost! |
|
Geen regen maar sneeuw,
eind van de maand. Naar boven ^ |
|