Nieuwsflits - Nummer 74


HOVM nieuwsflits nummer 74
Donderdag 1 februari 2018

Nummer 74

Inhoud:


265
Het werk aan de bekabeling op het dak wordt afgerond. Maar er is ook nog een slechte treeplank!
Leuk als het oud is, maar minder bruikbaar gezien de slechte staat.
Daarom vervangen door een mooi nieuw kabeltje.
Sommige kabels hoefden niet te worden vervangen, maar konden worden opgelapt met vulcaniseerband.
Nog wat puin.
Ook vervangen, dat gaat weer lang mee!
De treeplank is losgenomen van de wagen en wordt onder handen genomen.
De achterplaat is van de treeplank afgehaald.
Uit nieuwe staalplaat wordt een nieuwe achterzijde gemaakt. Uitsparingen zijn gemaakt.
Puzzelen op welke plaatsen de nieuwe plaat omgezet moet worden.
Ja, zo gaan we het doen!
Hij past!
En nu ook vastgezet aan de treeplank.
Op de ouderwetse manier, met echte klinknagels.

Naar boven ^

505
De 505 staat al een tijdje buiten dienst. Er wordt gewerkt aan het opknappen van een deel van het hout aan de binnenzijde.
De 505 staat in de wagenwerkplaats.
In een eerder stadium waren de banken al ontdaan van oude vernislagen en opnieuw gelakt. Nu wordt dat ook gedaan met het hout langs de zijkanten net onder het dak.
Wordt er allemaal wat lichter op.

Naar boven ^

H41
De H41 was niet meer te starten de laatste tijd. De accu's, die worden gebruikt bij het starten van de motor, waren aan het einde van hun levensduur. Ze moeten worden vervangen.
De oude set acuu's wordt losgemaakt.
De nieuwe staan al klaar.
Oude accu's weg, houten plank waar ze op staan schoongemaakt.
Nieuwe accu's geplaatst.
De verbindingstrippen waarmee de accu's onderling met elkaar verbonden zijn, zijn opgeknapt.
Alles aangesloten, de accu's worden nog even opgeladen.
Na een paar uurtjes laden wordt het starten geprobeerd. Start meteen!

Naar boven ^

Railremmen
Vorig jaar zijn voor de 1101 al twee railremmen gereviseerd. Dat gaan we nu ook doen voor de 1193.
De eerste te reviseren railrem ligt klaar. Hij komt uit de reserve voorraad. Ziet er op het eerste gezicht goed uit.
Met een luchtaangedreven grote moeraanzetter worden de verbindingsbouten losgemaakt.
Alle bouten eruit.
De rem gaat uit elkaar. Flink wat roest te zien, dus de actie is niet voor niets.
Meteen de tweede railrem er achteraan. Drie bouten gaan los, twee willen niet.
Daar gaar de slijpschijf in.
Uiteindelijk ook de tweede uit elkaar. Ook hier veel roest.
De beide railremmen liggen gereed voor de volgende fase: het losmaken van de slijtstukken.
Dat zijn er twee per railrem. De slijtstukken worden ingeslepen...
...en losgemept met een stevige hamer.
Slijtstuk verwijderd.
Deze railrem ligt nu klaar om ontroest te worden.
En nu allebei.

Naar boven ^

Onderhoud materieel
Regelmatig inspecteren, controleren, smeren, nastellen, repareren, het hoort allemaal bij het geven van onderhoud aan het materieel.
Het voorste deel van de verwarming van de 1180 werkte niet, de kleppenkast bleek vast te zitten. Deze is weer gangbaar gemaakt.
De 164 staat boven de put om de wielen te kunnen meten.
De wielen slijten bij gebruik. Regelmatig moet bekeken worden of de wielprofielen nog voldoen aan de eisen.
De meting wordt digitaal vastgelegd en later geanalyseerd.
Een heel gerangeer om alle wagens een voor een op de put te krijgen.
De 780 is gemeten en wordt teruggereden naar een opstelspoor.
Een pruttelende H41.
De 1180 krijgt een inspectiebeurt.
Controle van de ACC (de accelerator, het apparaat dat de tractieweerstanden in- en uitschakelt).
Controle van een aantal tractieschakelaars.
En controle van de LS (Lijnschakelaar, gecombineerde functie van hoofdtractieschakelaar en maximaalautomaat).
Een testritje over lijn 11 om te zien of alles in orde is.
En weer terug bij het HOVM na een geslaagde testrit.

Naar boven ^

Exploitatie
Ritten en evenementen.
De 36 en 810 gaan opzij om de 57 voorbij te laten.
De 57 gaat een besloten vervoer rijden.
De 1302 in Delft Tanthof.
En de 1180 in Voorburg.

Naar boven ^