Nieuwsflits - Nummer 73


HOVM nieuwsflits nummer 73
Maandag 1 januari 2018

Nummer 73

Inhoud:


265
Enkele delen van de bekabeling op het dak van de 265 bleken niet meer in goede staat te zijn. Daarom werd besloten de slechte delen te vervangen.
Oude kabels.
Vervangen door nieuwe.
Dat kan weer jaren mee.

Naar boven ^

Pekelen
Zowaar echte sneeuw in december! De H5 draagt zijn steentje bij aan de bestrijding ervan.
Moet de 36 gaan pekelen? Wat zonde!
Nee, de H5 staat achter in de remise en moet uitgerangeerd worden. De 36 haalt aanhangrijtuig 118 weg van het spoor waar de H5 op staat.
De H5 is 'vrij' en kan naar buiten.
Nu de rest weer naar binnen.
De 819 komt niet zoveel buiten.
De H5 is ge´nspecteerd en opgepoetst.
Nu moet er nog pekel in.
Prettig om een pekelremise op het HOVM terrein te hebben.
De tanks zijn gevuld met in totaal 3000 liter pekel.
Voor de zekerheid wordt er nog een testrit gemaakt over lijn 11.
En dat gaat prima.
Halte Weimarstraat.
En op het binnenspoor aan Scheveningen Haven.
Aangezien er sneeuw wordt verwacht, moet er 's nachts preventief worden gepekeld. De bemanning staat gereed.
Tailtrack Loosduinen is als eerste aan de beurt. De HTM heeft vier GTL's die zijn omgebouwd tot pekeltram, die worden ingezet om de normale lijnen te pekelen. 
Echter, dat zijn eenrichtingtrams die niet geschikt zijn voor het pekelen van de tailtracks (kopeindpunten). Voor het pekelen van de tailtracks wordt de H5 ingezet.
De H5 in de tailtrack Arnold Spoelplein in Loosduinen.
Na de Monstersestraat en de Prinsegracht is de Nieuwe Plantage in Delft aan de beurt.
Binnen afzienbare tijd zal dit als tijdelijk bedoelde eindpunt worden weggehaald.
Tramlijn 19 zal half december worden doorgetrokken naar Delft Station.
Tailtrack Antoniushove.
De volgende dag komt er een stevig pak sneeuw. Een aantal PCC's staat buiten in verband met een evenement.
Wel een mooi gezicht.
Net een kerstkaart.
De H5 moet aan het werk.
Eerst de tailtrack Loosduinen.
Even wachten totdat de dienstwagen uit de tailtrack is.
De tailtrack is gepekeld, nu weer wachten totdat de dienstwagen vertrokken is.
Keren in Nootdorp. Hier hoeft niet te worden gepekeld, aangezien alle wissels hier verwarmd zijn.
Vanwege de sneeuw is het evenement afgelast, de trams kunnen weer naar binnen. Noodgedwongen met de sneeuw er nog op.
In de avond een tweede rondgang langs de tailtracks. Ontmoeting met een GTL van 
lijn 1 bij de Nieuwe Plantage.
Keren in Nootdorp: het verwarmde uitrijdwissel geeft geen problemen! Zelfs het gras ernaast is verwarmd.
De tailtrack Antoniushove heeft geen verwarmde wissels, die moet dus wel worden gepekeld.

Naar boven ^

Exploitatie
Ritten en evenementen.
Partytram 1302 in het Statenkwartier.
Om in beweging te blijven maakt de 1193 een conditieritje.
En de 1302 staat in een mistig Den Haag gereed voor een besloten vervoer.
Diezelfde 1302 in de binnenstad.
Alsof hij er gewoon bij hoort.
Veel ritten met vooroorlogs materieel zijn er niet in dit deel van het jaar. Toch rijdt de 57 nog een besloten vervoer.
Na afloop van de rit weer terug in het HOVM.
De 1304+2101 rijden een conditierit. Lijn 19 in Ypenburg.
En door de onlangs vrijgegeven verbindingsbogen tussen de lijnen 19 en 15.
Op het binnenspoor bij Voorburg Station.
De 1101 komt terug van een instructierit, de 1210 staat gereed voor het rijden van een besloten vervoer.

Naar boven ^