Nieuwsflits - Nummer 72


HOVM nieuwsflits nummer 72
Vrijdag 1 december 2017

Nummer 72

Inhoud:


Slijpen
HTM had in november voor een periode van een week een slijpmachine gehuurd. Doel was om met deze vorm van slijpen ervaring op te doen. De bedoeling was dat een van de Unimogs van de HTM de slijpmachine zou trekken.
Op maandag wordt de machine gepresenteerd bij Voorburg Station.
Voor het wisselen van de slijpstenen kan het apparaat uit elkaar schuiven.
Na enkele slijpgangen is het resultaat goed zichtbaar.
Prima combinatie. Helaas raakt de Unimog defect, hetgeen niet binnen een week hersteld kan worden.
Er wordt van alles geprobeerd, maar er is geen trekkracht te krijgen. Uiteindelijk wordt het HOVM benaderd: hebben wij een tram die in staat is de slijpmachine te trekken?
Daar gaan we geen PCC voor gebruiken, dat zou het einde van de tractieweerstanden betekenen. De 1101 komt alleen naar Scheveningen om een passende trekstang te brengen.
De trekstang past en we kunnen de komende nacht gaan slijpen.
En dat gaan we doen met de 57. Die is geschikt om twee aanhangwagens te trekken, dus de slijpmachine moet geen probleem zijin.
Alles voorbereid en klaar voor de rit.
Na einde exploitatie wordt eerst van remise Scheveningen naar de keerlus van lijn 11 gereden zonder te slijpen. De 57 heeft er niet meer moeite mee dan wanneer aanhangwagen 118 er achter hangt.
Vervolgens gaan de slijpstenen op het spoor. Het traject van lijn 11 tussen Scheveningen Haven en de Laan van Meerdervoort wordt in beide richtingen geslepen. Bij de Delftselaan wordt gedriehoekt.
De volgende nacht gaat de combinatie weer op pad.
Wachten op de laatste dienstwagen van lijn 9.
Deze nacht wordt geslepen tussen het Casino en Madurodam. Keren gebeurt aan het Zwarte Pad (foto) en de keerlus Madurodam (bereden in tegengestelde richting).
Halte Circustheater.
Weer een dag later wordt in de avonduren gereden. Lijn 17 is aan de beurt, tussen de Dorpskade in Wateringen en de Genestetlaan in Den Haag.
Gekeerd wordt in het centrum. Korte stop op de Schedeldoekshaven voor het wisselen van de slijpstenen.
Eenmalige unieke inzet, waarmee we als HOVM de HTM van dienst konden zijn.

Naar boven ^

Exploitatie
Evenementen en ritten.
De 1210 in het Statenkwartier tijdens een besloten vervoer.
De 1302 om dezelfde reden op dezelfde plaats.
De 1101 rijdt een conditierit.
PCC's moeten regelmatig rijden, anders wordt de kans op storingen groter.
Voor PCC's geldt: stilstand is achteruitgang.
Tijdens een van de in het HOVM georganiseerde evenementen wordt de gevel mooi beschenen met gekleurd licht.

Naar boven ^

Diversen
Diverse zaken.
Een van de pennen van het hek aan de zijde van de Wouwermanstraat is weer eens afgebroken.
Opnieuw lassen doen we maar niet, er wordt een nieuwe pen gemaakt.
Het hek kan weer worden afgesloten. Volgend jaar staat het maken van een nieuwe sluitconstructie op het programma.
Nog een reparatieklus. Deze vitrine is niet goed meer ondersteund en dreigt naar beneden te storten. Daarom staat er een alternatieve ondersteuning onder.
Na de klus is de vitrine weer zelfdragend.
Lijn 12 kan niet doorrijden richting Hollands Spoor en driehoekt daarom bij het HOVM.
Een lekkere taart! Wie is er jarig? Niemand, de taart is er ter gelegenheid van het ondertekenen van een samenwerkingsovereenkomst tussen HTM en HOVM. Hierin is aangegeven waar HTM en HOVM elkaar waar mogelijk helpen en ondersteunen.
Het rijden van de 57 voor de gehuurde slijpmachine is een mooi voorbeeld van deze samenwerking.
Het tekenmoment. Van rechts naar links Algemeen directeur Jaap Bierman van HTM, voorzitter Jan Melle van Thuyl van HOVM en Peter Scheepmaker, bestuurlid Techniek van HOVM.

Naar boven ^

Watersmeerinstallatie
Het is koud buiten, daarom wordt in de slechte tijd van het jaar voornamelijk binnen gewerkt aan de watersmeerinstallatie.
Er wordt gewerkt aan het ontwerp van de besturing van de watersmering. Hier een inmiddels aangeschafte printkaart, voorzien van webserver en netwerkaansluiting, waarmee uiteindelijk apparatuur op afstand kan worden geschakeld. Bovendien kan de kaart worden geprogrammeerd, zodat de installatie op bepaalde tijdstippen automatisch kan werken.
De kaart wordt getest, met name de programmeerbare functies.
Tegenwoordig is er programmatuur waarmee je op de computer een ontworpen schakeling kan laten werken (simulatie) zonder dat je hem eerst hebt gebouwd.

Naar boven ^