Nieuwsflits - Nummer 71


HOVM nieuwsflits nummer 71
Woensdag 1 november 2017

Nummer 71

Inhoud:


Exploitatie
Evenementen en ritten.
De 1180 en 1304 +2101 staan gereed in de Rijnstraat voor een besloten vervoer.
De 1304+2101 naast lijn 11 aan Scheveningen Haven.
De 1193 en 1210 tijdens rangeerwerkzaamheden.
De 1210 tijdens een mooie zonsondergang.
De 1193 is ingezet bij het afscheid van HTM trambestuurder Ed Moes.
Een examenrit met de 57: Mathijs is geslaagd voor het rijden met de 57.
De jaarlijkse Avondrit. Diverse wagens op Voorburg Station.
De 1302 had geen geluk: halverwege de rit moest de wagen naar binnen omdat een deel van de verlichting was uitgevallen.
Ook de bus reed mee.
De 810 staat buiten mooi te zijn in het najaarszonnetje.
Even voor openingstijd staan de tafels en stoelen al klaar.
De 1101 hoeft geen Tourist Tram ritjes meer te rijden dit seizoen en kan dus meedoen met de publieksritten.
Op de laatste museumdag, op 29 oktober 2017, rijden 1210 en 57+118. Het buitenlijnstel komt terug van de eerste rit en wordt door de conducteur naar binnen begeleid.
Het was gezellig en druk op deze dag.
De laatste publieksrit van het seizoen voerde naar Wateringen. 1210 en 57 naast elkaar in het herfstzonnetje.

Naar boven ^

Diversen
Diverse zaken.
Het slot in het hek aan de zijde van de Ter Borchstraat weigerde om nog open te gaan, wat voldoende reden was om er een nieuw slot in te zetten.
Het andere hek wilde niet achterblijven: een paar dagen later brak een van de grondpennen van het hek aan de zijde van de Wouwermanstraat.
De pen is gelast en weer terug gezet in het hek.
Het werkt weer.
De 1302 had op een zeker moment geen verlichting meer tijdens de Avondrit. Na wat zoeken wordt deze diode als verdachte aangemerkt.
De diode blijkt inderdaad defect en wordt vervangen.
Nu werkt de sluitverlichting weer.
Evenals de bermlampen.
De H41 wordt weggerangeerd van spoor 1 zodat de 1210 daar naar binnen kan.
Die heeft namelijk een groef in de sleper.
De bovenzijde van de sleper is voldoende gevlakt, de wagen mag weer rijden.
Dankzij het warme weer zijn de vissen in de vijver nog erg levenslustig en krijgen ze nog elke dag eten.
Ook de waterlelies hebben er nog steeds zin in.
In de loop van het jaar willen er nog wel eens wat spullen blijven liggen. Tijd voor een flinke opruimactie. De bovenzijde van de gereedschapkasten is bijna helemaal vrij van spullen gemaakt.
Ook de werkbanken zijn grotendeels opgeruimd.
Kunnen we weer werken!

Naar boven ^

Watersmeerinstallatie
Het weer wordt minder, dus de buitenactiviteiten worden langzaam afgebouwd.
Toch is het weer begin oktober nog prima, reden dat er weer wat nozzles worden ingebouwd. Met dit segment komen er niet alleen vier nozzles bij, ook wordt de S-boog aangesloten op de aanvoerleiding.
Drie van de vier nozzles passen niet door braampjes aan de onderzijde van de geboorde gaten, daar gaat de boor dus nog een keer doorheen.
De tyleen leiding wordt in de inmiddels gegraven geul gelegd.
Aansluiten van de nozzles.
Bij de verbinding met het reeds eerder aangelegde deel zijn twee nozzles aangesloten.
Een T-stuk zorgt voor de aansluiting op de aanvoerleiding.
En twee nozzles aangesloten. Links een tijdelijke eindstop.
De geul wordt weer gevuld.
En een deel gestraat.
De volgende dag wordt het straatwerk afgemaakt.
Om de S-boog te testen wordt een voeding aangesloten op de inlaatklep van de S-boog.
De klep opent en de S-boog krijgt water! Voor dit jaar hebben we voorlopig ons doel bereikt, alle segmenten zijn aangesloten en we kunnen gaan werken aan de sturing van het systeem.
Maar het blijft mooi weer en het zou zonde zijn om daar geen gebruik van te maken. Dus worden er gaten geboord in spoor 10 en spoor 11.
Er komt nog een stukje bij. Twee nozzles in spoor 10 en twee in spoor 11.
De nozzles in spoor 11 worden aangesloten op aftakkingen van de hoofdleiding die onder spoor 10 loopt.
Alles aangesloten.
De geul is aangevuld met zand, de nozzles worden getest. Ze werken alle vier.
De volgende dag is het gelukkig nog steeds fraai weer.
Alles wordt dichtgestraat.
Dit stuk zal toch wel de laatste van 2017 zijn, rest komt in 2018.

Naar boven ^