Nieuwsflits - Nummer 70


HOVM nieuwsflits nummer 70
Zondag 1 oktober 2017

Nummer 70

 

Inhoud:

 

36
Testrijden!
De houten baanruimerplanken zijn voor de tweede keer in de lak gezet.
Nieuw gemaakte stalen plaat op het uiteinde van de baanruimerplank.
De baanruimers worden aan het onderstel bevestigd.
De wagenbak wordt voorzien van pijltjes, die aangeven waar de vijzels geplaatst moeten worden voor het geval de wagen is ontspoord.
Rode verf er op.
En weer een pijltje.
Uitboren van een klinknagel uit een asje van een van de raamuitzetters.
De raamuitzetter zit weer op z'n plek, met een splitpen in het asje.
De ondersteuningsstrip van een van de zijramen was uit de rollen gevallen. Met behulp van een slimme trekstang wordt hij weer naar boven gehengeld.
De wagen had een flinke stoflaag binnen liggen. Die is nu weggeschrobd.
Na jaren van restaureren is alles klaar en kan een eerste testrit buiten het remiseterrein worden gemaakt.
Dat gebeurt na einde exploitatie, om in geval van een defect niet in de weg te staan.
Maar alles verloopt voortreffelijk en de 36 rijdt op zijn nieuwe aspotveren alsof hij nooit is weggeweest.

Naar boven ^

810
Als we toch 's nachts gaan testrijden met de 36, dan doen we dat meteen ook met de 810.
De 36 heeft net een geslaagde testrit achter de rug. De 810 is een poosje geleden uit elkaar geweest om de wielbanden te kunnen herprofileren. Ook daar moet mee worden testgereden en ook dat doen we 's nachts.
Vanwege de grote radstand mag de 810 tegenwoordig alleen nog maar rijden op het traject van lijn 11 tussen het HOVM en Scheveningen Haven.
Gelukkig is dat nu juist het traject waar ze vroeger ook altijd reden.

Ook de 810 rijdt perfect en kan binnenkort worden aangeboden voor de keuring.


Naar boven ^


Exploitatie
Evenementen en ritten.
De 1210 rijdt een besloten vervoer en wacht op het opstelspoor Rijnstraat.
In Delft, naast meettram 1315.
Tourist Tram in de Torenstraat.
En in Scheveningen bij het Kurhaus.
Ontmoeting op het Zwarte Pad tussen 1101 en 1210.
Er bestaan drie verschillende typen 800' en het HOVM heeft van elk type n exemplaar. Hier staan ze naast elkaar op een zonnige museumdag.
De 1210 tijdens een testrit aan het eindpunt Voorburg Station.
En Tourist Tram 1193 op het eindpunt Scheveningen Haven.

Naar boven ^

Diversen
Diverse zaken.
Soms regent het een beetje, soms regent het veel. Het hele terrein staat blank na een wolkbreuk.
Koperpoetsen is niet onze meest geliefde bezigheid, maar je moet het regelmatig doen om de wagens netjes te houden.
Groeizaam weer betekent ook voor het onkruid dat het in korte tijd flink kan groeien.
Dat betekent onkruid wieden, knapt er flink van op.
Ook onder het informatiebord staat het een en ander.
Nu weer netjes.

Naar boven ^

Watersmeerinstallatie
Zolang het nog goed weer is werken we buiten aan de watersmeerinstallatie.
Laatste straatwerk boven de onlangs gelegde mantelbuizen voor de nog aan te brengen gevelverlichting
Gezand, getrild en meteen het onkruid rond de masten weggehaald.
Het is weer tijd om leidingen en nozzles aan te brengen. Dit is het verst weg gelegen segment in de S-boog in de richting van de Wouwermanstraat.
De bestrating is opgenomen, een geul gegraven en de tyleenleiding is gelegd.
Een T-aansluiting voor deze twee nozzles. Het spoor loopt hier af, dus het water zal door de zwaartekracht de rest van de boog inlopen.
Aan de andere zijde worden eveneens twee nozzles aangesloten. De leiding wordt gekoppeld aan de reeds begin dit jaar gelegde tyleenleiding die ligt onder de VECOM lus.
Zand er over, waarschuwingslint er in en dichtstraten.
Het dichtstraten is het meeste werk, maar uiteindelijk is ook dit stukje weer gereed.
Voor elk segment van drie sporen loopt een aanvoerleiding van de leidingput naar die sporen. Alleen de sporen 1, 2 en 3 zijn nu aangesloten. Daar komt verandering in.
Op de plaatsen waar de aanvoerleiding nu eindigt, zullen twee nozzles worden aangebracht en aangesloten, zodat de segmenten werkend gemaakt kunnen worden.
Bij het boren van het eerste nozzlegat in spoor 10, breekt de boor.
Een 10mm kobaltboor, het staal van de spoorstaaf is net even te hard...
De afgebroken boor wordt er met een doorslag uitgetikt en het gat wordt met een nieuwe boor verder op diameter (12 mm) gebracht.
Ook in spoor 7 komen twee gaten voor de nozzles.
Ter plaatse van het uiteinde van de aanvoerleiding wordt de bestrating opgenomen.
De nozzles worden geplaatst en aangesloten. Later zal dit weer worden opengemaakt voor de aansluiting van volgende nozzles.
Aangezien het gaat om maar een kort stukje is dit niet veel werk. Even later is de bestrating alweer teruggelegd.
Ook bij spoor 7 worden twee nozzles aangebracht.
Een ook hier zit de bestrating snel weer dicht.
Dan is spoor 4 aan de beurt. Boren van de gaten voor de nozzles.
En aansluiten van de nozzles. Aan de voorzijde een tijdelijke afdichtdop, waar later op aangetakt wordt voor de rest van de nozzles voor de sporen 4, 5 en 6.
Dichtgestraat.
Gezand en getrild.
Tijd om de drie nieuw gemaakte aansluitingen te testen. Deze werkt.
Zowel in spoor 4, 7 als 10 werken ze.
Weliswaar moeten er nog vele nozzles worden toegevoegd, maar voor het maken van de sturing van de watersmeerinstallatie bij de leidingput is het handig dat alle segmenten aangesloten zijn en werken. Alleen de aansluiting met de S-boog ontbreekt nu nog.
Er volgens wat regenachtige dagen, voldoende reden om binnen in de leidingput verder te gaan werken. Elk segment wordt voorzien van twee elektrisch bediende kleppen. En voor het toevoeren van water aan de nozzles, en n voor het in winterse omstandigheden kunnen aftappen van het segment, om bevriezen te voorkomen.
Voor alle vijf segmenten is wat voorwerk gedaan.
Tijd om de zaak aan te gaan sluiten in de leidingput.
De zaak is gefatsoeneerd en schoongemaakt, de mantelbuizen zijn langs de muur ingekort.
De meest rechtse tyleenleiding is ingekort.
Na een tijdje klussen zijn alle vijf segmenten voorzien van elektrisch bediende kleppen. 
Alle aftapleidingen zijn met elkaar verbonden en kunnen het water op de riolering lozen (rechtsonder op de foto).
Weer eens wat anders: de installatiekast wordt opgehangen. In deze kast komt de elektronica waarmee de watersmeerinstallatie zal worden aangestuurd.
Het is een zware kast die je niet even in de lucht houdt. Een workmate en twee veren van een PCC draaistel helpen een handje.
De kast is bevestigd aan de muur.
De aansluiting op de bestaande waterleiding wordt gemaakt van koperen onderdelen.
Twee kranen met stop en aftap voor de WSI (de bovenste) en voor het waterstopcontact.
De hele constructie is aangesloten. Helemaal links overgangsstukken om van koper over te gaan naar tyleen.
De aansluiting met het waterstopcontact is gemaakt.
Deze heeft geen toevoerklep, maar wel een elektrisch bediende afvoerklep, om bij vorst te kunnen aftappen.
Eens kijken of het werkt. Het waterstopcontact buiten.
Klep geopend.
En zowaar, het werkt. We hadden niet anders verwacht...
Nu moet de watersmeerinstallatie worden aangesloten op het water. De vijf segmenten worden 'uit de put gehaald'.
En voorzien van aansluitnippels.
Ze worden vastgezet aan dit verdeelstuk. Elk segment kan in geval van nood worden afgesloten door middel van een stopkraan aan de bovenzijde van het verdeelstuk.
De vijf segmenten worden aangesloten.
Alle vijf aangesloten en vastgezet tegen de muur.
En vervolgens aangesloten op de waterleiding.

Naar boven ^