Nieuwsflits - Nummer 7


HOVM nieuwsflits nummer 7
Zondag 1 juli 2012 

Nummer 7

 

Inhoud:



36
De afgelopen maand is verder gewerkt aan het verwijderen van oude bekabeling en wordt het dak voorbereid op het aanbrengen van het daklinnen.
De aansluiting van een van de shuntpotten wordt bekeken.
Weerstand in de rechthoekige doos, spoel in de ronde pot.
Dak is schoongemaakt.
Boven het balkon zit nog een houten constructie (ventilatie) die verwijderd moet worden.

Naar boven ^


1022
Nog een laatste testrit met de 1022.
Gereed voor de testrit.
 
Meetapparatuur voor het bepalen van de rij- en remstroom en de remvertraging.
Tussenstop aan het eindpunt Scheveningen Haven.
 
En even op bezoek in de remise Zichtenburg. De testrit is trouwens voorspoedig verlopen met het gewenste resultaat.

Naar boven ^


1302
Het vermoeden bestaat dat een defect aan de aansluitingen van de motorkabels aan de wagenbak de oorzaak zijn van de opgelopen schade. De wagen wordt in onze werkplaats van de draaistellen gelicht om bij de aansluitdozen te kunnen komen.
De wagenbak is een klein stukje gelicht.
We weten dat de motoren in elk geval schade hebben opgelopen, hoe erg dat zal zijn moet nog worden onderzocht. 
Een van de aansluitdozen voor de motorkabels. Die motorkabels zitten in dit kastje aangesloten op de tractiekabels die vast in de wagenvloer liggen. 
De eerste schroef van het deksel van de aansluitdoos is losgedraaid en meteen komt er al een straal water uit!
 
Duidelijk dat dit de oorzaak is geweest. Flinke brandschade in deze aansluitdoos. Het lekwater is kennelijk vanaf de bar door de (holle) vloer naar de aansluitdoos gelopen.
 
Per draaistel zijn er twee aansluitdozen. De tweede is ook beschadigd, maar gelukkig minder dan de eerste.
Ter vergelijking de aansluitdozen van het tweede draaistel, die geen schade hebben. De eerste...
...en de tweede.
Een tijdje later gaat de 1302 nogmaals de hoogte in, nu worden de draaistellen er helemaal onderuit gehaald om beter bij de aansluitdozen te kunnen komen.
De wagenbak is hoog genoeg om de draaistellen er onderuit te kunnen rijden.
De draaistellen worden tijdelijk geparkeerd achter de tram.
Dat werkt een stuk eenvoudiger.
De meest beschadigde aansluitdoos moet er helemaal onderuit.
Aan de zijkant is zelfs een gat in het staal van de doos gebrand.
En de pertinax plaat is deels verbrand, de boutjes zijn beschadigd.
Alles is uit elkaar gehaald, vanaf nu kan de zaak worden hersteld.

Naar boven ^


Diverse werkzaamheden

Werk aan de 1187, de elok, het kantoor, de werkplaats en een opruimactie.

Er is geen toekomst meer voor de 1187, de wagen wordt ontdaan van bruikbare onderdelen.
Weliswaar hebben we al vele plafondlampen, maar het is een kleine moeite om ze eruit te halen en zonde om ze af te voeren.
Voor het herstel van de elok H51 (2310) misten er zandbakken. Gelukkig zaten die nog op het reserve draaistel (ex H52). 
Er wordt gewerkt aan de houten zijwand van het kantoor.
Het hout komt tegen een staalconstructie, om de houten platen vast te kunnen zetten worden gaten M6 getapt in het staal.
Schilderen van de houten platen.
Schoonmaak van de entree naar het kantoor.
De houten wand is gemonteerd.
Tafel en computer ge´nstalleerd, er kan worden gewerkt.
Er missen alleen nog planken voor het wandrek.
Onze werkplaats wordt opgeruimd, geschilderd en opnieuw ingericht. 
Het werk zal in delen worden uitgevoerd, zodat we er nog wel kunnen blijven werken. Gestart is met de zijde langs de buitenmuur, aan de kant van de Ter Borchstraat.
Aanvegen kan geen kwaad.
De gaten in de muur zijn dichtgemaakt.
Veel van de oude muurverf bladderde en is losgestoken.
De 265 mag op een zonnige zaterdag een tijdje buiten staan.
En daarmee wordt de toegang tot de putten (een soort kelder onder de sporen) makkelijker bereikbaar. We gebruiken die ruimte voor de opslag van reserveonderdelen en er lag het een en ander klaar om de put in te gaan. Links drie gedemonteerde GTL stroomafnemers.
En ook nog de nodige onderdelen die afkomstig zijn van de inmiddels al een tijdje gesloopte slijpwagen H23.
Aanvullend zijn er rangeeracties geweest zodat we op spoor 1 meer werkruimte hebben gekregen om ook daar aan het materieel te kunnen werken.

Naar boven ^


Exploitatie
Ritten voor het publiek, de donateursdag van het SHTM en een doordeweekse verhuur in het museum.
Limburger 90 geflankeerd door 800'en op een zonnige exploitatie zondag.
 
Het eindpunt station Voorburg wordt normaal niet meer gebruikt, maar voor de museumtrams is het een prima eindpunt.
 
De 1022 tijdens een zondagse publieksrit in Leidschendam.
 
Op 23 juni bestond de SHTM (Stichting Haags Tram Museum) precies 25 jaar. Prima datum voor de jaarlijkse SHTM donateursvergadering.
 
Voorafgaand aan de vergadering de traditionele rit met historisch materieel. Dit jaar waren dat de 265+505 en de 1022.
 
De eerste donateurs hebben al een plekje gevonden in de 505.
 
Vertrek van de rit.
 
De 1022 op het Buitenhof.
 
Fotostop in de keerlus Madurodam.
 
De keerlus bij Madurodam is slechts tijdelijk en zal binnen enkele jaren zijn vervangen door een tailtrack (kopspoor), waar dan de nieuwe trams van het type Siemens Avenio gebruik van zullen gaan maken.
 
De tweede fotostop is aan het eindpunt Vrederust.
 
Geen van de tramtypes op de foto hebben hier ooit in de exploitatie gereden.
 
Vanwege het 25-jarig bestaan van de SHTM was er appeltaart voor de donateurs.
 
Begin van de middag begint de vergadering.
Plezierige vergadering die tot ver in de middag duurde.
 
Regelmatig huren bedrijven ruimte in het HOVM. Bij deze gelegenheid startte men met een lunch, die dankzij het fraaie weer buiten opgegeten kon worden.
 
En dan is goed te zien waarom we ook alweer de vijver met zitranden hebben aangelegd!

Naar boven ^


Tuin
De vijver is fraai, maar behoeft wel onderhoud om fraai te blijven. Vooral draadalg is een probleem. Met warm weer groeit het hard, regelmatig moet het verwijderd worden. Daarbij moet worden opgelet dat geen waterbewoners onterecht met de draadalg uit de vijver worden gehaald! 
Flink wat draadalg een de rechterzijkant van de vijver.
 
Na het verwijderen ziet het er meteen een stuk beter uit.
 
Bij deze actie kwam een klein visachtig wezentje mee naar boven. 
Het bleek te gaan om een heel jong watersalamandertje. Uiteraard is deze snel weer teruggeplaatst in de vijver.
 
Ook in de kanalen veel draadalg.
 
En ook hier alles eruit gehaald.
 
Dit was allemaal boven water, eens zien hoe het er beneden uitziet.
 
Het vijverwater is glashelder, de bodem is goed te zien.
 
Ook hier de nodige draadalg.
 
Flink wat beplanting onder water.
 
Vissen moeten nog komen, nu zijn er alleen waterplanten en kleine waterdiertjes.
Zicht op blad- en bloemstengels van waterlelies. 
 
En weer boven water een fraaie waterleliebloem.

Naar boven ^