Nieuwsflits - Nummer 69


HOVM nieuwsflits nummer 69
Vrijdag 1 september 2017

Nummer 69

 

Inhoud:

 

36
De laatste loodjes.
Het houten deel van de treeplank is gelakt.
En de baanruimerplanken glimmen je tegemoet!

Naar boven ^

Tourist Tram
Met drie creme 1100'en rijden we de Tourist Tram deze maand.
De 1101 had eind juli een aanrijding gehad met een auto. Dat leverde schade op aan de koppeling en de ophangbeugel. Beide ophanghaken waren afgebroken. De schortplaat had lichte schade en wordt hier in korte tijd schoongepoetst.
De koppeling repareren wordt wat meer werk.
Het kapotte ophanghaakje is afgeslepen.
Stukje staal en een vlammetje om een nieuw haakje te maken.
Verhitten.
En het uiteinde omslaan.
Eerste van de twee ophanghaakjes kan op de 1101.
Vastgeklemd op de juiste plaats.
Vervolgens wordt het haakje vastgelast.
Dit is het haakje waar de koppeling normaal aan hangt als hij niet wordt gebruikt.
Lasnaden slijpen.
Eerste haakje klaar.
Daarna het haakje linksvoor op de bufferbalk. Deze wordt gebruikt om de koppeling op te hangen als de sleepstang moet worden gebruikt, dan moet de koppeling naar de zijkant.
Uiteindelijk zit ook deze er op.
Maken van een nieuw ophangbeugeltje. Twee platte strippen worden voorzien van gaten om het beugeltje vast te kunnen zetten op de koppelbuis.
En van een stuk rondstaal wordt het bovenste deel van het beugeltje gemaakt, dat op het haakje komt te rusten.
Begint vorm te krijgen.
Afwerken, aan elkaar lassen, slijpen en dan monteren.
En de koppeling hangt weer!
Uiteindelijk worden alle stalen onderdelen gegrond en gelakt.
En passant wordt de dubbele ruitenwisser hersteld.
En de 1101 kan weer rijden, hier op lijn 11.
Links de brandweerkazerne Duinstraat.
En op het Spui, met rechts Mondriaan kleuren op het gebouw van Hulshoff.
Nu de 1101 weer kan rijden, verder met het dichtsealen van de ramen van in dit geval de 1193.
Daar komt geen druppel meer doorheen.
Veel ruiten...
Intussen wordt de 1193 schoongemaakt.
De vloer krijgt een schrobbeurt.
Vlekjes worden weggewerkt.
Laatste kitrandje is gelegd.
Tourist Tram tussen het CS en de Koekamp.
En een ontmoeting met meettram 1315.
Van de 1180 is de buitenspiegel gesneuveld.
Gelukkig hebben we nog wat liggen, maar wel in een fel gele kleur.
Een kwastje creme doet wonderen!
De 1101 tijdens een doordeweekse dag, gezien vanuit het hoofdkantoor van de HTM.
Voorlopig rijdt de 1321 nog niet, maar er worden wel allerlei voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. Hier worden RVS platen op maat geknipt zodat zij reclameborden kunnen worden voor de 1321.
En een dispencer wordt geel gespoten, straks te zien in de 1321.
Leuk als je drie creme 1100'en hebt. Je kan ze naast elkaar zetten voor de foto...
Achter elkaar zetten voor de volgende foto...

En een stukje over het terrein rijden als driewagentram.


Naar boven ^


Instructie
Instructie gaat gewoon door.
Koppelstel 1304+1165 in Leidschendam.
En de 1210 op het Korte Voorhout.

Naar boven ^

Exploitatie
Evenementen en ritten.
De 57 tijdens een zondagse rit.
Idem 1210.
Naast elkaar aan het Statenkwartier.
De 1210 aan het eindpunt Delft Tanthof.

Naar boven ^

Diversen
Diverse zaken.
GTL 3035, beter bekend als de Restauranttram, ofwel de Hoftrammm, heeft het HOVM ruim drie jaar als onderkomen gehad. Op zondag 27 augustus rijdt de 3035 zijn laatste rit vanaf het HOVM.
Vanaf nu zal remise Scheveningen het nieuwe onderkomen van de Hoftrammm zijn.

Naar boven ^

Watersmeerinstallatie
Na alle Tourist Tram werkzaamheden eindelijk ook weer tijd voor de watersmering!
In de sporen 1, 2 en 3 moeten nog vier nozzles worden geplaatst en aangesloten. Stenen eruit, graven, etc.
Een van de nozzles wordt in de spoorstaaf vastgezet.
Daarna gaat de tyleenleiding erin.
Aansluiten op het deel dat al eerder gelegd is.
Aftakkingen naar de nozzles 'onderweg'.
En de laatste twee van deze streng zijn aangesloten.
Alles weer dicht en een waarschuwingslint boven de leiding.
Straatwerk in het zonnetje.
Klein stukje nog.
Voordat alles dicht gaat, komt er nog een andere leiding dwars onderdoor.
Dit is voor verbindingen tussen de verschillende bovenleidingmasten, waar in een later stadium LED verlichting aan komt te hangen die de gevel van de remise gaat verlichten.
Drie achtereenvolgende leidingen worden in één keer gelegd.
Alles op voldoende diepte uitgegraven.
In elke geul ligt een 230 volt grondkabel en een mantelbuis waar later een DMX stuurleiding doorheen gaat.
Leidingen liggen erin, alles kan weer dicht.
Behalve alle uiteinden, die gaan een dagje later.
De uiteinden gaan voorlopig onder de grond, worden later weer opgegraven als de verlichting wordt gemonteerd en aangesloten.
Nu alleen nog even dichtstraten.
Met de voorbereiding mee zijn we al een jaar bezig met de watersmeerinstallatie en we willen graag weten of het werkt! Aangezien de sporen 1, 2 en 3 nu klaar zijn kunnen we een eerste test doen. Deze streng is tijdelijk aangesloten.
Kraan wordt opengezet.
En zowaar, er komt water uit de nozzles!
Doet het al goed. In de toekomst komt alles achter een hydrofoorpomp, dus wordt de waterdruk nog hoger.
Alle nozzles werken, test geslaagd!

Naar boven ^