Nieuwsflits - Nummer 67


HOVM nieuwsflits nummer 67
Zaterdag 1 juli 2017

Nummer 67

 

Inhoud:

 

36
Het onderstel is aan de beurt om mooi te worden.
Na eerst ontvet te zijn, is het onderstel van de 36 in de lak gezet.
Nu mankeren hier alleen nog de baanruimers.

Naar boven ^

1101
De 1101 gaat de goede kant op, er wordt hard gewerkt aan het reviseren van twee railremmen.
De eerste railrem is zover dat hij onder de wagen gehangen kan worden.
Die 130 kg til je niet zomaar even op, dus dat betekent voornamelijk schuiven tot hij op z'n plaats ligt.
De rem hangt.
Alle boutjes en splitpennen vast. Alleen de bekabeling moet nog worden aangesloten, dat gebeurt vanuit de put.
Even genieten van onze eerste gereviseerde railrem.
Maar we zijn er nog niet, er moet er nog eentje. Gaan we weer.
Voordeel is nu wel dat we weten hoe het moet en vooral dat we weten dat sommige handelingen slimmer kunnen.
Tegenwerkende bout? Doorslijpen.
Alle bouten los, met hamer en beitel lostikken.
En hij ligt in onderdelen.
Meteen erna de oude slijtstukken wegslijpen en alles ontroesten.
Een van de twee wangen is al klaar.
Spoel en kern ook.
Vijf uur na het begin van het werk staan de onderdelen al in de menie.
Na droging van de menie alles in de lak.
De benodigde boutjes zijn klaar gelegd.
Monteren van de slijtstukken.
In elkaar zetten met kit.
En de M20 bouten erin waarmee de zaak bij elkaar gehouden wordt.
Afwerken met kit.
Idem aan de uiteinden.
Alle nieuwe bouten ontvet, in de menie en later in de lak gezet.
De lak is gedroogd, de rem kan onder de 1101.
Stukje dichterbij graag.
Een wisselijzer is toch ook overal handig voor! 
De rem staat op z'n plaats. De bevestigingsonderdelen liggen er bij.
Inmiddels hangt de rem. Op de foto de elektrische aansluitingen in het zogenaamde truckkastje. Nieuwe RVS slangklemmen natuurlijk.
De bevestigingsbouten ondergaan ook het ritueel van ontvetten, menieŽn en lakken.
En kijk eens, klaar is onze rem!
Alleen de antislip installatie moet nog, maar we gaan eerst een testrit rijden om te zien of de revisie van twee van de vier railremmen heeft geholpen voor de noodremvertraging. Die was 3,2 m/s2, moet minimaal 3,5 m/s2 zijn bij deze wagen.
Vol in de remmen op ons vaste testtraject op de Van Boetzelarlaan. 
En zie eens aan: 4,0 m/s2! Ruim voldoende. Te zijner tijd gaan we de andere twee railremmen ook maar eens aanpakken, dan wordt het nog beter.
En de trommelremvertraging stabiel op 1,35 m/s2.
Goed gedaan, 1101!
Nu nog de laatste hindernis: een anti slip unit werkend zien te maken.
Zoeken naar defecte componenten aan de hand van de schema's en veel metingen.
Enkele componenten bleken defect en zijn vervangen.
En na een middagje zwoegen is de unit werkend.
Meteen inbouwen in de 1101.
En naar buiten (het tramnet op) voor een testrit.
De anti slip unit wordt ingesteld en de noodremvertraging getest. Zelfs nog ietsje hoger dan ervoor: 4,1 m/s2.
Via lijn 9 weer terug naar de remise.
Weer de 1101, nu gereed voor de keuringsrit. En: hij wordt goedgekeurd en kan de dienst in.

Naar boven ^

Tourist Tram
De 1180 en 1193 rijden zonder problemen de vele Tourist Tram ritten. Maar volgende maand wordt er ook op doordeweekse dagen gereden en dan zal de 1101 een welkome aanvulling zijn.
Halte Statenlaan op lijn 11.
Waldeck Pyrmontkade.
Zoutmanstraat.
Op Veteranendag is de binnenstad helemaal afgesloten en kunnen we niet met de Tourist Tram rijden. Een mooie gelegenheid voor een schoonmaakbeurt. De 1193 glimt weer.
Evenals de 1180.
Kerkplein.
En het Zwarte Pad.
En de 1321? Een extern bedrijf is inmiddels begonnen met het installeren van een audiosysteem.

Het bedieningspaneeltje van de audio ligt gereed voor montage.

Naar boven ^


Instructie
Instructie blijft gewoon doorgaan.
Examenrit met de 1180: Wim is geslaagd!
En op dezelfde 1180 slaagt ook Marko voor zijn PCC bevoegdheid.
Paar dagen later: Angelica slaagt!
En ook Dick haalt zijn PCC brevet!
Een avond instructie met de 1165 op een in verband met werkzaamheden al bijna afgesloten Kerkplein.
Op bezoek in Wateringen.
En een uitstapje naar Leidschendam. Bij het winkelcentrum Leidsenhage...
...en aan het eindpunt van lijn 6 aan de Dillenburgsingel. En links zit:
De rode kat die hier bijna altijd zit!

Naar boven ^

Exploitatie
Evenementen en ritten.
De 1304 op de Riviervischmarkt.
De 826 rijdt een besloten vervoer.
Op de Koninginnegracht.
Vlaggetjesdag betekent traditioneel de inzet van oud materieel op lijn 11. De 57 gezien vanuit de 826.
Mooi weer aan het strand.
Rijswijkseplein.
En 'aan de andere kant', Scheveningen haven.
Weer terug richting Hollands Spoor.
De 826 bij de kruising met de Willem de Zwijgerlaan.
De 57 met aanhangwagen aan het eindpunt Duindorp tijdens een zondagse publieksrit.
En dezelfde combinatie aan het Statenkwartier.
Passerende Tourist Tram.
De 1165 op het Tournooiveld.
Besloten vervoer met de 1210.
Idem 1304+2101.
Even in de wachtstand op het op dat moment nog niet in gebruik zijnde middenspoor bij het CS in de Rijnstraat.
GTL, Avenio en PCC aan het Zwarte Pad.

Naar boven ^

Diversen
Diverse klussen.
Aanhangwagen 780 krijgt onderhoud.

Naar boven ^

Watersmeerinstallatie
De 1101 is bijna klaar, we hebben weer tijd voor andere dingen.
Maar voor dat we verder gaan met de watersmering, eerst het terrein bij spoor 1 netjes maken. Hier wacht nog veel straatwerk.
Eerst aan de voorzijde.
Halverwege.
En dit stuk zit dicht.
Gezand en getrild.
Daarna komt de strook direct tegen de zijkant van het gebouw aan de beurt.
Het waterstopcontact is 'ingebed'.
En ook het 230 volt zuiltje en de laadpaal zitten in de bestrating.
Opnemen oude bestrating.
De strook langs het gebouw is voorlopig klaar. Doel is nu om twee parkeerplaatsen te maken tussen deze strook en het spoor.
De bestrating wordt zodanig gelegd dat de parkeervakken herkenbaar worden aan het legpatroon van de straatklinkers.
De randen van het eerste vak zijn gestraat.
Eerste stukje parkeervak.
Stukje verder...
Het parkeervak zelf is nu gereed.
Nu de bestrating tussen parkeervak en spoor. Daar worden de stenen een kwartslag gedraaid ten opzichte van het parkeervak.
Zo dus.
Alles gezand en getrild.
Als laatste de aansluiting met de rest van het terrein aan de zijkant.
Nou ja, als laatste... Meteen verder met het tweede parkeervak!

Naar boven ^