Nieuwsflits - Nummer 66


HOVM nieuwsflits nummer 66
Donderdag 1 juni 2017

Nummer 66

 

Inhoud:

 

1101
De 1101 moet reserve Tourist Tram worden. Helaas haalt de wagen de vereiste noodremvertraging niet, daarom worden twee van de vier railremmen gereviseerd.
Van de eerste railrem zijn de bouten los, hij kan uit elkaar.
Dan krijgen we een magneetspoel met ijzeren kern en twee wangen. Op elke wang zitten slijtstukken gemonteerd. De slijtstukken zullen worden vernieuwd.
We kunnen concluderen dat het allemaal een beetje roestig is.
De slijtstukken zijn met binnenzeskantbouten bevestigd op de wangen.
In eerste instantie wordt geprobeerd om de bouten, die muurvast zitten, uit te boren. Maar alle pogingen lopen op niets uit.
Er komt ander gereedschap in de vorm van een slijpschijf...
De slijtstukken worden ingestoken, in de hoop dat ze daarna weggehakt kunnen worden.
En dat werkt.
Deel van het slijtstuk verwijderd.
De wang is schoon. Maar er zijn er twee!
Bij de andere wang meteen de slijpschijf erin.
Dat gaat meteen een stuk sneller.
Vervolgens worden de wangen ontdaan van roest.
Ook de spoel komt aan de beurt.
Alle roest verwijderd.
Nu nog in de verf.
Menie als grondlaag.
En lichtgrijs aflakken.
De onderdelen waarmee de railremmen worden opgehangen zijn inmiddels ook schoongemaakt en in de menie gezet.
En later ook in het lichtgrijs.
Ophangbeugels staan in de lak.
Voor de montage van de railremmen zijn allemaal nieuwe bouten, ringen en moeren gekocht. Hier de binnenzeskantboutjes voor het bevestigen van de slijtstukken op de wangen.
De (nieuwe) slijtstukken zijn klaargelegd.
En gemonteerd op de wangen.
Alles ligt gereed om aan elkaar gezet te worden. Dat gebeurt op de palletwagen om hem na het monteren meteen te kunnen verplaatsen. De railrem weegt compleet circa 130 kg. 
Om te voorkomen dat er water tussen de onderdelen komt wordt er kit gebruikt bij de montage.
De spoel is ingeklemd tussen de beide wangen.
Aan de onderzijde zijn de slijtstukken duidelijk te zien.
De overgang tussen spoel en wangen wordt voorzien van een extra kitrand.
Ook hier weer om te zorgen dat de roest wat langer wegblijft.
Aan de kopse kant zijn de (donker gekleurde) slijtstukken te zien.
De invoer van de bekabeling wordt voorzien van een extra bescherming.
Als laatste wordt alles ontvet en in de lichtgrijze lak gezet.

Naar boven ^

Tourist Tram
De 1180 en 1193 wachten met smart op reservetram 1101. Gelukkig zijn er geen noemenswaardige storingen en rijden de wagens hun rondjes op zaterdag en zondag.
De 1165 wordt ingezet als plaktram. De wagen rijdt de route van de Tourist Tram langs en bij alle haltes waar de TT stopt wordt een speciale sticker op het haltebord geplakt.
De eerste rit 's ochtends is nog rustig.
Halte CS.
Mooi weer, laat de toeristen maar komen!
Langs de Koekamp.
Over de Waldeck Pyrmontkade.

En tegenover ijszaak Florencia.

Naar boven ^


Instructie
Instructie gaat ook door in de maand mei.
Een instructietram gespot op lijn 2 richting Kraayenstein.
En op het Statenplein.
Er rijden veel HTM'ers op vrijwillige basis op de Tourist Tram. Ook zij krijgen een opleiding op de PCC. Voor sommigen een deja vu, omdat zij er vroeger ook al op hebben gereden. Dat geldt onder andere voor Wim (links). Voor Marko is de PCC nieuw. Voor beiden is het leuk!
Instructietram in Voorburg.
Een instructierit met een Tourist Tram op het Kerkplein.
Even wachten op de Hoftrammm, die juist de passagiers laat uitstappen.

Naar boven ^

Exploitatie
Evenementen en ritten.
De 1165 tijdens een besloten vervoer op het Kerkplein.
Een zondagse publieksrit vanaf het HOVM. Gereden wordt met de 826 en 1304.
De 826 rijdt voorop. De kaartverkoper voorziet iedereen van een vervoerbewijs.
Onderweg overstappen op de 1304.
Aan belangstelling niet te klagen.
We rijden een rondje over het eindpunt Duindorp. De 1304 volgt.
Op de Laan van Meerdervoort passeert een Regio Citadis van RandstadRail 3.
Mooi onder de groene bomen.
De conducteur heeft het rustig op het achterbalkon.

Naar boven ^

Diversen
Diverse klussen.
De tuin is dit jaar een beetje verwaarloosd door alle werkzaamheden aan de Tourist Trams. Toch gebeurt er zo af en toe nog wel wat, zoals deze schoffelactie naast het fietsenrek.
Op zomerse dagen kan het gebeuren dat er voor het wachthuisje opeens terrasstoeltjes staan opgesteld. Gaat u zitten!

Naar boven ^