Nieuwsflits - Nummer 65



HOVM nieuwsflits nummer 65
Maandag 1 mei 2017

Nummer 65

 

Inhoud:

 

36
De 36 krijgt de reclameborden op de balkons weer terug.
De reclameborden op het dak zaten er al een tijdje op.
Maar die op de balkons moeten nog.
Aan de buitenzijde het boutje vasthouden en aan de binnenzijde het moertje erop draaien.
Kijk, dat ziet er beter uit.
Weer een stukje verder met de restauratie.

Naar boven ^

265
Op een zeker moment werkte de verlichting van de 265 niet meer. En dan mag je er niet meer mee rijden, want het voeren van verlichting is verplicht, ook overdag. We gaan zoeken naar de oorzaak.
Eerste stap is altijd het controleren van de lampen en de zekeringen. Die waren allemaal in orde. Volgende keer verder.

Naar boven ^

1101
De 1101 moet reserve Tourist Tram worden. In de maand april verder met het gereedmaken voor de keuring.
De railremmen worden op de juiste hoogte gesteld.
Gat op het dak moet nog worden dichtgemaakt. Is er ooit ingekomen toen een stuk glas vanaf het dak door het dak viel tijdens een dakrenovatie.
Het gat wordt gedicht.
Er is gebruik gemaakt van een glasvezelmatje en bijbehorende hars.
En in de grijze lak.
De stroomafnemer krijgt inspectie en onderhoud.
Met een veerunster wordt de druk van de koolstaaf op de rijdraad van de bovenleiding gemeten.
999
Ook onderhoud onder de wagen. Hier het schoonmaken en instellen van de spanningsregelaar voor het laden van de accu's.
Onderhoud aan de richting- en rijrem wals.
Onderhoud aan de lijnschakelaar. Zeg maar de hoofdschakelaar van de tractie als er moet worden aangezet.
De laatste hand aan het vastzetten van de reclameborden. Ze zitten nu alleen nog maar aan de rechterzijde. Omdat het plaatsen van met name de steunen op het dak veel werk is, doen we de linkerzijde volgend seizoen.
Eens zien, niet alle verlichting functioneert...
Telkens drie lampen van 230 volt in serie om aan de 600 volt te komen. Zodra een van de drie lampen defect is doet de hele serie van drie het niet meer. Dus niet alle lampen die niet branden zullen kapot zijn.
Na wat zoek en vervangwerk doet alle verlichting het weer.
Samen met de andere twee Tourist trams op de foto.
De antislip installatie was defect maar we hebben een ander exemplaar aan de praat gekregen.
Bij het aanzetten van de wagen werkt de zandstrooier even door het 'opstarten' van de antislip.
Testrit naar Scheveningen haven voor het testen en inregelen van de antislip.
Er waren nogal wat los zittende bankleuningen. Dat is niet handig als je passagiers moet vervoeren.
Voor een nette montage zijn daar boutjes met speciale moeren voor verkrijgbaar.
Bout en moer aangebracht.
En vastgezet.
Sommige stangen zaten aan de bovenzijde niet vast. Soms kan je er bij komen door een verlichtingsarmatuur tijdelijk te verwijderen.
Maar bij deze stang moest ook een ventilatierooster even weg.
Altijd een beetje eng of je hem er heel uit krijgt (is gemaakt van aluminium) en of de verf van het plafond niet beschadigt. 
Maar alles gaat goed en de stang kan met vier bouten vast worden gezet.
Een van de deurtjes van de accuruimte was beschadigd. Mechanisch hersteld zodat het deurtje weer kon sluiten.
In de grondverf...
... en in de lak.
Binnenzijde opgeruimd en schoongemaakt.
Volgende testrit.
Onderweg testen om te zien of de 1101 kan worden aangeboden voor de keuring: de rij- en remtesten. Alles was goed, behalve de noodremvertraging, die was te laag. Moet minimaal 3,5 m/s2 zijn, maar hij kwam niet verder dan 3,2 m/s2.
Die noodremvertraging komt voort uit de combinatie van drie remsystemen: de elektrische rem, de trommelremmen en de railremmen. De elektrische rem staat optimaal afgesteld (instelpotentiometers op de foto), de trommelremmen zijn apart getest en die zijn ook goed, dus doen de railremmen het niet voldoende.
Dus in plaats van keuren gaan we railremmen reviseren. Nog nooit gedaan, dus dat wordt spannend. Lastige apparaten om te vervoeren, ze wegen 130 kg per stuk.
Haal een railrem die al jaren onder de tram hangt maar eens uit elkaar. Er zit een beetje roest op en er is echt zware apparatuur voor nodig om hem uit elkaar te krijgen.
Er moet nog een hulpstuk gelast worden om de laatste bouten los te kunnen krijgen.
Maar uiteindelijk krijgen we de bouten los.
En kan de eerste railrem uit elkaar.

Naar boven ^

Tourist Tram
De 1180 en 1193 zijn voorbereid voor het nieuwe seizoen. De eerste ritten worden gereden en er komen enkele storingen naar boven.
De 1180 heeft een tractiestoring gehad in het eerste weekend. Hij kon op eigen kracht naar binnen rijden, maar de storing moet wel worden opgelost. Daarom op de put van spoor 1.
Het blijkt dat het bewegende contact van de lijnschakelaar klem kan lopen in het vonkenschot.
De schakelaar wordt deels uit elkaar gehaald.
Het bewegende contact gaat er helemaal uit en wordt hersteld. Daarna geen problemen meer.
Paar defecte lichtseries.
Dat zijn niet de moeilijkste storingen: hersteld.
Op het Kerkplein bij een testrit.
En op het Zwarte Pad in Scheveningen.
Bij de 2e instapdeur blijft het belsignaal overgaan na het sluiten van de deur.
De luchtdrukschakelaar van de deurbeveiliging wordt afgesteld en het probleem is verholpen.
De 1193 heeft een voorziening zodat met een dubbele bediening gereden kan worden. Dit kan worden gebruikt bij de opleiding van bestuurders.
Testrit, tevens instructierit, even pauzeren aan het eindpunt Duindorp.
Ook met de 1193 op het Zwarte Pad.
En naast een Avenio op het eindpunt Vrederust.
Onderhoud aan de tractieschakelaars van de 1193.
Gereed, vonkenschotten zijn teruggeplaatst.
De 1321 staat al een tijdje in de remise Lijsterbesstraat. We hebben besloten dat we ook de 1321 in willen kunnen gaan zetten als Tourist Tram, om daarmee naast de 1101 een extra reserve tram te hebben
De 1321 is naar buiten gehaald. Meettram 1315 staat er naast.
Gereed voor overbrengen naar het HOVM.
Kwartiertje later aangekomen bij het HOVM.
En binnen in de remise.
In het eropvolgende weekeinde wordt de wagen meteen onder handen genomen.
Schoonmaken aan de binnenzijde...
... en aan de buitenzijde.
Bij een rangeerbeweging in de Lijsterbesstraat was de buitenspiegel gesneuveld omdat de deur niet dicht gedaan was.
Uit de voorraad is een nieuwe spiegel gehaald en gemonteerd.

De oude reclameborden worden verwijderd.

Naar boven ^


Watersmeerinstallatie

Voortgang watersmeerinstallatie.

Voorlopig zijn er nog maar twee nozzles aangesloten. Tijd om dat uit te breiden.
Bestrating opgenomen in spoor 1.
De nodige koppelingen worden met stukken tyleenslang aan elkaar gezet.
In totaal worden er vier nozzles aangesloten, twee in spoor 1 en twee in spoor 2.
Blauw waarschuwingslint boven de tyleenleidingen.
Daarna het werk dat het meeste tijd kost: straten.
Klaar voor het aansluiten van de volgende vier nozzles.
Dit keer twee nozzles in spoor 2 en twee in spoor 3.
En daarna weer het onvermijdelijke straatwerk.
Nog een klein stukje.
Trilplaat aan het werk.

Voorlopig alles dicht. De komende tijd even geen tijd meer voor de watersmeer- installatie i.v.m. veel werkzaamheden aan de Tourist Trams.

Naar boven ^


Instructie
Instructie geven is een voortdurende bezigheid.
De 1165 tijdens een instructierit naar Delft.
En met de 826 op de Statenlaan.
Dezelfde 826 aan het Zwarte Pad.
Op de terugweg naar het centrum een ontmoeting met een van de Tourist Trams die een testrit aan het rijden was.
De 826 bij een GTL8 en een Avenio aan de Dorpskade in Wateringen.
In de keerdriehoek aan de Volmerlaan in Rijswijk.
Op een zonnige dag op de Statenlaan.
Op het Spui, achter een dienstdoende Tourist Tram.
Instructie met de 1304.
Na afloop van de examenrit: onze medewerker Mathijs (rechts) is geslaagd voor het examen van trambestuurder. Links instructeur Willem Taal. Mathijs is nu de jongste trambestuurder van het HOVM.

Naar boven ^

Exploitatie
Evenementen en ritten.
De 826 tijdens een publieksrit op het door een markt volle Kerkplein.
Een van de Tourist Trams halteert bij het Gemeentemuseum.
Besloten vervoer met het koppelstel 1304+2101.
De 1304 aan het eindpunt Voorburg.
De Tourist Tram als enige op het normaal erg drukke eindpunt Zwarte Pad in Scheveningen.

Naar boven ^

Diversen
Diverse klussen.
Van motorwagen 57 wordt het remwerk afgesteld.
Naar buiten voor het testen van de rem.
De open wagen 505 wordt naar de werkplaats gerangeerd. Daar zal een deel van het interieur worden gerestaureerd. Dat gaat dan met name om het afbijten van oude vernislagen en het opbrengen van nieuwe vernis.
De 1022 is nog niet hersteld van zijn ontsporingsschade van 2016. De wagen gaat naar een andere spoor in onze werkplaats.
Achter in onze werkplaats bevindt zich een vetput (opvang van vet uit keukenafvalwater).
In de werkplaats kunnen we ruiken wat er de vorige avond is bereid in de keuken, reden om de kieren tussen put en deksel af te dichten met PUR schuim.
De H41 wordt ingezet om de net opgehangen webcams beter af te stellen.
Dat kan vanaf deze wagen makkelijker dan vanaf een ladder!

Naar boven ^