Nieuwsflits - Nummer 64


HOVM nieuwsflits nummer 64
Zaterdag 1 april 2017

Nummer 64

 

Inhoud:

 

1101
De 1101 moet reserve Tourist Tram worden. In de maand maart wordt gewerkt aan het aanbrengen van reclameborden en het oplossen van storingen.
Gat op maat boren in een van de steunen waarmee de reclameborden op het dak worden vastgezet.
De reclameborden aan de rechterzijkant van de 1101 staan op het dak en worden waar nodig nog vastgezet.
De wagen heeft de afgelopen tijd aardig wat stof verzameld, dat wordt zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde verwijderd.
Een van de storingen was dat de wagen niet wilde versnellen. Meten wees uit dat een diode defect was.
Het printje met de defecte diode is uit de wagen gehaald.
De defecte diode is vervangen door een vervangend exemplaar. Een heel klein onderdeel kan er voor zorgen dat de hele wagen niet meer rijdt!
Het printje is teruggeplaatst en deze storing blijkt verholpen.

Naar boven ^

Tourist Tram
De 1180 en 1193 worden voorbereid voor het nieuwe seizoen. Verder met het oplossen van storingen en het geven van onderhoud aan beide wagens.
Een van de hulpcontacten op een tractieschakelaar van de 1193 was defect en wordt vervangen door een ander exemplaar.
Hulpcontact is weer aangebracht.
Twee van de railremmen van de 1193 hebben slijtstukken die te ver gesleten zijn. In de draaistellen van de afgevoerde 1187 zitten nog goede railremmen. Om tijd te sparen gaan we er daar twee van overzetten. De vrijkomende railremmen van de 1193 worden op een later moment gereviseerd en daarbij voorzien van nieuwe slijtstukken.
De bouten M20 zitten behoorlijk vast...
Oude railrem van de 1193 is losgenomen.
En de vervangende railrem is weer vastgezet.
Onder de wagen gezien. De kabels moeten nog worden aangesloten.
Aan de onderzijde van het draaistel wordt de bekabeling aangesloten in het 'truckkastje'.
Als laatste worden de railremmen op hoogte gesteld.
De achterste treekast van de 1180 (bij de laatste instapdeur) is gevoelig voor vocht, vanwege opspattend water door het achterste rechterwiel van het tweede draaistel. De beplating gaat worden hersteld.
Een nieuwe stalen plaat is op maat gemaakt.
Plaat wordt in de primer gezet.
En nadat dat gedroogd is, in de zwarte lak.
Uiteindelijk gemonteerd in de treebak.
Testrit met de 1193. De 1165 rijdt er achter om te hulp te schieten als dat nodig mocht zijn.
De 1180 op een werkput.
Voor de 1180 moet nog een werkende anti slip installatie worden geleverd.
Na wat herstelacties hebben we weer een werkende unit.
Ingebouwd in de 1180.
Vervolgens testrijden.
Tijdens de rit wordt de anti slip unit ingesteld.
Even poseren naast een Avenio.
Zwarte Pad.
Beide wagens moeten gekeurd worden om met passagiers te mogen rijden.
Dat betekent speermaten meten (afstand tussen de binnenzijden van de wielen) en de wielprofielen.
Op een mooie zonnige lentedag vindt de keuring plaats, afgesloten met een rit over lijn 11 voor het meten van tractie- en remstromen, alsmede remvertragingen. De 1180 ontmoet de 1210, die bezig is met een besloten vervoer.
De 1193 is daarna aan de beurt.
Over de 1193 zijn we nog niet helemaal tevreden, we checken nogmaals de instelling van de anti slip, maar die blijkt goed te zijn.
Ook worden de trommelremmen opnieuw afgesteld.
Daarmee is ook de 1193 in orde.

Beide wagens zijn goedgekeurd en kunnen er tegenaan dit seizoen.

Naar boven ^


Webcams
Er liggen twee nieuwe webcams klaar om opgehangen te worden op het remiseterrein.
Staal is aangeschaft om de constructie van te maken waarmee de webcams in een bovenleidingmast worden opgehangen.
De grote stalen platen worden voorzien van bevestigingsgaten voor aansluitdozen en de webcams zelf.
Een groter gat is nodig voor de doorvoer van de netwerkkabel.
Daarvoor wordt een kernboor gebruikt in een magneetboormachine.
De kleine stalen strippen worden op de grote platen gelast.
Geschikt voor twee webcams.
Deze twee worden op hun beurt op een deel van een mastring gelast.
Alles krijgt een groen kleurtje.
Twee netwerkkabels gaan de verbinding vormen tussen webcams en netwerk via de leidingput. De kabels worden ingevoerd in een stalen pijp die de stijgleiding zal zijn bij de bovenleidingmast.
Een tijdje geleden is hier al een mantelbuis gelegd tussen mast en leidingput. Deze is nu opgegraven, zodat de kabels kunnen worden doorgevoerd.
De bovenleidingspanning is afgeschakeld en de H41 doet dienst als werkplatform.
De netwerkkabels zijn 'aangekomen' in de leidingput (midden op de foto).
De bovenzijde van de mantelbuis wordt afgedicht, zodat het gat kan worden aangevuld met zand.
Daarna kan de bestrating worden teruggelegd.
De beide webcams liggen al op het werkplateau van de H41.
Elke webcam heeft een eigen waterdichte aansluitkast, waar de netwerkkabel wordt verbonden mat de webcam.
Beide webcams zijn gemonteerd en inmiddels werkend (nummers 5 en 6).

Naar boven ^

Watersmeerinstallatie

We gaan verder met de watersmeerinstallatie.

Er is nog aardig wat straatwerk te doen om de lange geul dicht te krijgen.
Zo'n beetje op de helft.
In de tussentijd wordt er volgende geul gemaakt waar leidingen in moeten. Een grondkabel voor de toevoer van 230 volt elektriciteit wordt in de geul gelegd.
Even later gevolgd door een mantelbuis waar op een later moment een DMX kabel doorheen wordt gehaald voor de aansturing van nog op te hangen LED buitenverlichting.
De leidingput wordt steeds voller.
Er komt nog één korte aansluiting bij, bestaande uit een combinatie van grondkabel en mantelbuis. Zal later gebruikt gaan worden voor de aansluiting van grondspots, die de gevel van onder moeten aanlichten. Er blijft één gat in de muur over als reserve. Alle openingen worden dichtgemaakt met PU-schuim.
In de tijd dat het PU schuim hard wordt, wordt de nieuwste geul dichtgestraat.
Het schuim is hard en het teveel is weggesneden.
De leidingen aan de voorzijde kunnen nu worden afgedekt met zand.
Alle leidingen aan de voorzijde zijn nu afgedekt.
Weer straatwerk.
En hier nog een stukje...
Eerste poging om gaten te boren in de rails. Rails zijn gemaakt van hard staal. De 6 mm cobalt boor gaat er nog redelijk soepel doorheen. Maar boren met een grotere diameter lukt niet met een handboormachine.
Vandaar dat speciaal voor dit project een magneetboormachine is aangeschaft. In de voet van de boorstandaard zit een elektromagneet waarmee de boor zich vastzet aan de rail.
Nu lukt het boren wel.
We willen voor de aanvang van het seizoen begin april alle grote leidingprojecten achter de rug hebben. Er is nog eentje, waarbij totaal acht leidingen de grond in gaan. Daarbij komt ook een leiding naar een VECOM lus. Deze zal worden gebruikt om de VECOM apparatuur van de trams uit te kunnen lezen.
De VECOM lus bestaat uit een achtvormige draadwinding die als antenne werkt. Het signaal moet worden versterkt en dat gebeurt met een loopbuffer. Die gaan we aansluiten, waarna de bedrading waterdicht moet worden ingegoten omdat de buffer onder de grond gaat.
De bekabeling is aangesloten, tijd voor het ingieten.
Polyurethaanhars en verharder worden in een mengkom geschonken.
Even doorroeren...
En gieten.
Deksel erop en laten harden.
Tijd om de nodige geulen te graven. Een deel was al gedaan. In de bovenleidingmast komt tzt LED verlichting die het gebouw zal verlichten.
Waar de VECOM lus moet komen wordt de bestrating breder weggehaald.
Op de hoek van het gebouw zit nog de oude 380 volt voedingsleiding uit 1906, die al lang niet met gebruikt wordt. Met een slijpschijf wordt de kabel doorgeslepen.
Feitelijk twee kabels, elk met drie aders.
Bij de invoer in het gebouw in een stalen pijp.
De ruimte voor de VECOM lus is gemaakt.
De lus is op z'n plaats gelegd.
De aansluitkabel van de VECOM lus gaat straks door deze mantelbuis.
De mantelbuis wordt op lengte gemaakt.
Nadat alle overige leidingen in de grond zijn gelegd kan er gestraat worden.
Alles zit weer dicht.
Belangrijkste onderdelen van de watermseerinstallatie zijn de nozzles waar straks het water door in de rail gespoten wordt. Gemaakt van RVS. Het lijkt op een bout, maar het is eigenlijk een hol pijpje met schroefdraad aan de buitenzijde, waar aan het uiteinde een eveneens holle kop opzit met aan weerszijden een uitstroomopening voor het water.
Een testje om te zien of de nozzle past in het geboorde gat. Hij past.
Volgend egaten worden nu geboord.
Tussendoor een andere klus voor de magneetboormachine.
Een stalen plaatje voorzien van gaten voor de bevestiging van een 230 volt aansluitpaaltje.
Dat paaltje komt aan de zijkant van het gebouw te staan. Op het stalen plaatje zijn twee draadstangen gelast die later in een betonnen voet komen te staan.
De bovenzijde, die niet in beton komt, wordt geschilderd.
Bekisting bestaat uit... een plastic emmer.
Beton erin, houten balkje er overheen.
En de staalconstructie in het beton. Het bakje zorgt voor de juiste afstand.
De riolering van de leidingput is verlengd.
Deel zand aangevuld.
De riolering van de leidingput zit lager dan de bestaande riolering en kan er daarom niet op worden aangesloten. We maken een grindnest voor de afwatering. Eerst wordt een lap worteldoek uitgelegd.
De riolering van de put eindigt midden boven het worteldoek.
We hadden nog grind over van de aanleg van de vijver en vonden het zonde om dat weg te gooien. Dat grind komt nu mooi van pas.
Het grind wordt rond de buis gestort.
Het grind werkt als buffer voor het water dat uit de leidingput komt, als bij vorst de leidingen worden afgetapt. Het zakt daarna weg in de bodem.
Aan de zijkant van het gebouw komt ook een laadpaal voor het opladen van elektrische auto's.
Moet nog wel in elkaar gezet worden.
Ingewikkeld apparaat.
De paal is geplaatst.
Het beton van de funderingsvoet is voldoende verhard om te kunnen ontkisten.
Er is een pijpje meegestort voor de aanvoerleiding.
Het 230 volt zuiltje wordt er op gezet en aangesloten op een 230 volt grondkabel.
Zuiltje is buiten geplaatst, de leiding is door de muur gevoerd.
Resteert nog één leiding naar het waterstopcontact. Deze zal worden gebruikt voor het vullen van de watertanks van de partytram.
Tyleenleiding wordt aangesloten op het stopcontact.
Tyleenleiding door de muur naar binnen de leidingput in.
Alle leidingen zijn nu gelegd, de gaten kunnen volgeschuimd worden.
Na verharding van het schuim is alles aangevuld met zand.
Apparatuur staat nu op z'n plaats, resteert nog het straatwerk.
Meer leidingen komen er niet meer bij...
De eerste twee nozzles zullen worden aangesloten.
Daar zijn nogal wat hulpstukken voor nodig.
De nozzle zelf, met net onder de kop een rubber ring voor afdichting.
Nozzle in de rail vastgezet.
Aan de onderzijde vastgezet met een RVS moer M12.
Samengestelde overgangsstukken van tyleenleiding naar waterslang.
Dit is allemaal nodig voor de aansluiting van twee nozzles.
Nu alleen nog waterslang tussen nozzle en tyleen.
Slang zit geklemd op de nozzle met een RVS slangklem.

Twee nozzles aangesloten. Nog 66 te gaan!

Naar boven ^


Exploitatie
Evenementen en ritten.
Op de verkiezingsdag is het HOVM de thuisbasis van het CDA.
De uitslagen komen binnen, de zaal is vol!
De dag na het CDA bezoek staan de buitengeplaatste trams te wachten tot de zaal is opgeruimd en ze weer naar binnen kunnen.
De 1210 tijdens een besloten vervoer in de keerlus Madurodam.

Naar boven ^

Diversen
Diverse klussen.
Op een zonnige morgen wordt de pas gerepareerde bovenleidingmast in de juiste kleur geschilderd.
Dat ziet er beter uit dan dat lichte groen!

Naar boven ^