Nieuwsflits - Nummer 62


HOVM nieuwsflits nummer 62
Woensdag 1 februari 2017

Nummer 62

 

Inhoud:

 

36

Schilderen 36.

De 36 krijgt gouden randjes om een van de wagennummers.
Ondergrond schoongemaakt.
En geschuurd.
Goudverf aangebracht.
Het resultaat.
Nieuwe kapjes voor de richtingaanwijzers.
Even een frisse neus halen.
Tweede maal lakken van de trekbanden.
De laatste gouden randjes voor de wagennummers in voorbereiding.
Sjabloon wordt over het wagennummer geplakt.
Gereed voor de verf.
Goudverf klaar om op te brengen.
Gouden randjes!

De 36 is in de wagenwerkplaats geplaatst voor de laatste grote klus: het aanbrengen van de nieuwe aspotveren.

Naar boven ^


H5
Laatste werkzaamheden herstel H5.
Twee nieuwe gladde bouten zijn gemaakt ter vervanging van oude roestige exemplaren.
In een van de remwerkonderdelen zitten twee katrolschijven die een ketting geleiden. De bouten waar de katrollen om draaien zijn compleet vastgeroest.
Met de pers worden de bouten verwijderd.
Tijdje later: links een van de oude bouten, rechts twee nieuw gemaakte.
De katrollen zijn terug gemonteerd in het remwerk.
Rangeren op een koude winterdag.
De 57 haalt het inmiddels gereed zijnde onderstel van de H5 naar buiten.
Stukje de straat op en dan naar spoor 12.
Wagenbak en onderstel zullen in korte tijd weer zijn samengevoegd.
Even later een testritje op het remiseterrein.
De H5 komt op spoor 1 te staan voor onderhoud.
Onder andere de schakelkasten worden daarbij gecontroleerd en gesmeerd.
Onderstel wordt helemaal nagelopen.
Onderhoud van de stroomafnemer.
Afstellen en meten van de beugeldruk.
Op een mooie dag rijdt de H5 een keuringsrit over lijn 11.
Er zijn nog enkele restpunten na de keuring, die in de week erna worden opgelost. Zes flessen cola staan gereed om een van de problemen letterlijk op te lossen, namelijk de roest in twee van de vier zandstrooiers waardoor deze niet goed functioneren.
Een paar dagen in de cola lost alle problemen op...
De trechters van de zandstrooiers worden met behulp van stalen strippen teruggezet onder de H5. Dit oranje geschilderd staal was vroeger een van de stootstrippen van de voormalige slijpwagen H23.
Een van de zandtrechters is gemonteerd.
De schuiven zijn schoongeslepen.
Alles weer op z'n plek, alleen het oranje moet nog grijs geschilderd worden.

Nieuwe stickers die aangeven waar, in geval van een ontsporing, de wagen gevijzeld dient te worden.

Naar boven ^


1022
Herstel.
Bij het herstellen van de ontsporingsschade bleken de truckkabels van de 1022 slecht te zijn. Links een oude kabel, rechts een vervangende nieuwe.
Alle truckkabels zijn vervangen, de wagen rijdt weer. Daarmee is hij nog niet gereed, we zijn er nog even mee bezig.

Naar boven ^

Terrein
De voorlopig laatste opruimwerkzaamheden.
Twee wisselbakken, bij elkaar te zwaar voor onze palletwagen.
Daarom eerst maar weer een stukje schoonmaken. Voor de schoonmaak...
...en erna.
Weekje later wordt een kleine portaalkraan te hulp geroepen. Deze tilt de bovenste bak op, zodat de onderste weggereden kan worden.
Na de wisselbakken komen de stalen profielen aan de beurt. Te zwaar om op te tillen, maar de palletwagen biedt uitkomst.
Stuk voor stuk...
Ze worden netjes gestapeld.
Meest lastige object is een oud elektrisch wissel, een HW50, voor de liefhebbers.
Eerst nog de laatste profielen wegrijden.
Het wissel is te zwaar om in een keer verplaatst te worden, daarom gaan we hem demonteren.
De motor is losgekoppeld van de wisseltongen en de stalen verbindingen tussen wisselbak en tongen worden doorgeslepen.
De tongen liggen nu los van de bak, de linkertong wordt weggereden.
De laatste puttrappetjes worden uit elkaar gehaald.
En als laatste gaan wisselbak en rechtertong verhuizen. Het eerste deel van het terrein naast spoor 1 is nu vrij, we kunnen opbouwende werkzaamheden gaan uitvoeren.

Naar boven ^

Watersmeerinstallatie

Onderdeel van de nieuw aan te leggen watersmeerinstallatie is de leidingput. Daar moet nog een trap in om er makkelijk en veilig in en uit te kunnen komen.

Uit een dikke multiplex plaat worden twee treden gezaagd.
Stalen hoekprofielen moeten het frame van de trap gaan vormen.
Een van de treden is gelast en geslepen.
Even passen.
Hele frame wordt in elkaar gelast.
Gereed.
Alleen nog schilderen.
Frame gelakt.
Klaar.
Trapje in de leidingput geplaatst.
Nu het eerste deel van het terrein naast spoor 1 is opgeruimd, wordt het tijd om hier aan het werk te gaan.
Deel wordt afgezet om te voorkomen dat auto's straks in gaten gaan rijden.
De ruimte aan de zijkant van de leidingput was al uitgegraven, maar dat kunnen we nu uitbreiden.

Er worden de nodige leidingen bloot gelegd.

Naar boven ^


Ineke
Afscheidsreceptie Ineke Hanekamp.
Ineke Hanekamp is jarenlang het gezicht van het HOVM geweest als het ging om het regelen van de commerciŽle activiteiten en evenementen. Na acht jaar hard werken is voor haar het moment gekomen om het stokje over te dragen en te gaan genieten van een welverdiend pensioen. HOVM voorzitter Jan Melle van Thuyl houdt een toespraak waarin hij Ineke bedankt voor haar grote inzet de afgelopen jaren.
De genodigden luisteren mee.
De traditionele zoen na de toespraak.
Ineke spreekt haar dankwoord. 

Ineke: bedankt!!

Naar boven ^

Diversen
Diverse klussen.
Je ziet er normaal niets van, maar toch is het van belang. Een nieuwe LED noodverlichting in de liftmachinekamer omdat de oude defect was geraakt.
Het jaar is nog maar net begonnen, maar er wordt al gewerkt aan de trams om ze klaar te stomen voor het komende seizoen. Tourist Tram 1180 is de eerste.
Wachthuisje De Kieviet is in 2016 helemaal opgeknapt, behalve... de dakrand. Daar moet nieuw hout in en daar is nu aan begonnen.
We hebben niet veel sneeuw gehad, maar hier toch een dun laagje van dat witte spul.

Naar boven ^