Nieuwsflits - Nummer 61


HOVM nieuwsflits nummer 61
Zondag 1 januari 2017

Nummer 61

 

Inhoud:

 

36

Schilderen 36.

De 36 is helemaal gelakt, maar de wagennummers ontbreken nog.
Maar dat gaat snel veranderen. Een sjabloon is op de zijkant aangebracht.
Verf is aangebracht.
En het sjabloon is weer verwijderd.
Een volgend sjabloon op een van de balkonschermen.
Verf erop...
... en weer een nummer.
Nu weten we tenminste weer om welke wagen het gaat!
Om de sjablonen te maken beschikt het HOVM over een snijplotter.
En die heeft net vier nieuwe sjablonen gemaakt, bedoeld om de gouden randjes om de cijfers van de wagennummers aan te brengen.

In een verloren uurtje worden de instapsupports op hun plaats geschroefd.

Naar boven ^


H5
Herstel H5.
De aspotten zijn schoongemaakt en in de lak gezet.
De aspotten zijn op de asuiteinden geplaatst en worden gevuld met olie.
Onderstel hangt in de kraan, de assen worden er onder gerold.
Met hulp van de kraan wordt het onderstel op de assen gezet.
Die staat.
Schoonmaken en schilderen van delen van de motorophanging.
Een van de onderdelen wordt vlakgeslepen.
Onder de wagenbak zitten enkele pennen van het remwerk muurvast. Met een brander lukt het om de pennen los te krijgen.
De tandwielen en de plaatsen op de as waar de glijlagers van de motoren komen zijn schoongemaakt.
De eerste motor is ingebouwd. Nieuwe wielkappen zijn gemonteerd.
Slijpen van een nieuwe spie.
De ophanging van de eerste motor wordt vastgezet.
Schoonborstelen van de onderzijde van de wagenbak.
En vervolgens schilderen.
Nog meer schilderen onder de wagenbak.
Tweede motor deels ingebouwd.
Vastzetten van de nodige bouten.

Tandwielkast op z'n plaats.

Naar boven ^


Exploitatie
Ritten en exploitatie museum.
Een moderne Avenio en een redelijk gedateerde 1302 naast elkaar aan Scheveningen Haven.
Tijdens het rijden van een besloten vervoer kwam de 1165 stroomloos te staan op het voormalige traject van lijn 10 naar Voorburg.
Nadat een vergeten schakelaar was ingezet kon de rit worden vervolgd naar Voorburg station.
Er waren meerdere evenementen in december.
En bij de meeste was het lekker druk!

Naar boven ^

Leidingput

Verder met de leidingput.

De buitenbekisting van de leidingput wordt verwijderd.
Daarna wordt zand aangevuld en verdicht.
De trilplaat heeft zijn best gedaan, er kan worden gestraat. De put is afgedekt met een stalen rooster.
Eerste stuk zit erin.
Laatste stukje.
Vervolgens zand instrooien om de voegen te vullen en daarna trillen met de trilplaat.
Een paar dagen later kan ook de binnenbekisting eruit.
Alle bekisting is eruit.
Een deel van de binnenzijde wordt gepleisterd.
En dat mag nu gaan drogen.
Speciaal voor het maken van de gaten in de funderingsmuur is een diamantboor aangeschaft. Boren gebeurt met behulp van stromend water, om het slijpsel af te voeren en de boor te koelen.
Eerste gat wordt geboord.
Twee gaten geboord. Diameter 71 mm, dikte van de fundering aan deze kant is 44 cm. 
De uitgeboorde kern van het laatste gat ligt ervoor.
Aan de buitenzijde wordt de bestrating opgenomen.
Voorlopig voldoende.
Nu graven. Als het goed is komen er straks twee vers geboorde gaten tevoorschijn.
Daar zijn ze. Wat dieper is nog een gat geboord voor het doorvoeren van een rioleringsbuisje.
De put krijgt een waterafvoer, zodat bij het aftappen van de watersmeerinstallatie de put niet onder water komt te staan.
Er komen twee goten om het water op te vangen.
De goot aan de zijkant krijgt een verbinding met het riool. Het uiteinde van de bocht is voor de aansluiting van de tweede goot.
Beide goten liggen op hun plaats.
De put is voorzien van een vloer, bestaande uit tegels en straatstenen.
Verder met het boren van gaten in de fundering.
Het spoelwater wordt nu meteen naar buiten afgevoerd.
Uiteindelijk zitten er acht gaten in deze muur, bedoeld voor de doorvoer van kabels en leidingen.
Enkele boorkernen. De meest linkse is van een gat in de voorste funderingsmuur, die 55 cm dik is.

Twee gaten geboord in de voorste muur.

Naar boven ^


Terrein
Diverse klussen op het remiseterrein.
Dit hekje was al een tijdje geleden geplaatst, maar moet nog worden geschilderd.
Na schuren in de grondverf.
En weer wat later geschilderd met groene lak.
De containers konden nu verhuizen, daarmee ruimte gevend voor de werkzaamheden aan de buitenzijde van de leidingput. Het hekje zorgt ervoor dat de containers niet voor het hek kunnen rollen.
Na een van de evenementen bleek een van de stalen pennen waarmee het hek aan de Ter Borchstraat wordt vastgezet, was verdwenen.
Het is sneller om zelf een nieuwe pen te maken, dan om op internet te zoeken naar precies zo'n pen...
Lasmagneet als hulpje om de pen en het handvat onder een hoek van 90 graden aan elkaar te lassen.
De pen (rechts) past en functioneert. Hij is ook wat beter beschermd tegen uitnemen vergeleken met de vorige, dus hopen maar dat hij nu een tijdje blijft zitten.
We gaan weer verder met het opruimen van de onderdelen naast het gebouw.
Van een deel daarvan hebben we besloten afscheid te nemen, die worden afgevoerd.
Het gaat om zwaar spul, dus de inzet van de kraan met knijper is heel plezierig.
Nu de rest nog.
Een aantal onderdelen wordt verplaatst naar het achterste deel, zodat we het deel aan de voorzijde van het terrein opnieuw kunnen inrichten.
De trappen, die ooit bij het loopbordes van spoor 12 hebben gehoord, zijn een stukje opgeschoven.
We zijn er nog niet, maar het begint nu eindelijk eens een beetje op te schieten!

Naar boven ^