Nieuwsflits - Nummer 60


HOVM nieuwsflits nummer 60
Donderdag 1 december 2016

Nummer 60

 

Inhoud:

 

36

Schilderen 36.

De 36 staat er glimmend bij na vele dagen werk aan het lakken.
Elke plaat is meerdere keren gelakt.
De wagen kan er daarom weer vele jaren tegenaan.
Onder het balkon afgewerkt met bandengrijs.
En ook de trekband boven het balkonscherm is gelakt.
De stootrand is lastig uit de hand te lakken en wordt daarom afgeplakt.
Halverwege.
Klaar.
Afplaktape op het andere balkon.

Het resultaat.

Naar boven ^


H5
Herstel H5.
Schilderen van het onderstel.
Diverse onderdelen voor de motorophanging zijn schoongemaakt en gelakt.
De spaken van de wielassen zijn ontroest.

En vervolgens geschilderd.

Naar boven ^


Exploitatie
Ritten en exploitatie museum.
De sporen 9 t/m 12 krijgen, als voorbereiding op een evenement, een grote schoonmaakbeurt. Veel materieel moest daarvoor naar buiten.
Veel crème naast elkaar.
Met een hoogwerker worden ook de hoger gelegen delen in de hal schoongemaakt.
Je kan van de vloer eten zo schoon is het.
De 826 in de Harstenhoekstraat tijdens een besloten vervoer.
Ook de 1210, inmiddels ontdaan van een deel van de Tourist Tram stickers, rijdt een besloten vervoer en wacht zijn tijd af op Plein 1813.

Naar boven ^

Leidingput

Als onderdeel van de aan te leggen watersmeerinstallatie op het remiseterrein, wordt een put gemaakt in het gebouw naast spoor 1.  Waterleidingen maar ook elektriciteitskabels zullen via de put en door de muur onder de grond komen.

De put moet in de hoek komen, maar daar staat het nog vol met spullen.
Eerst opruimen dus. Deze elektrische knipschaar weegt meer dan 1200 kg en is lastig te verplaatsen.
Toch lukt het met twee palletwagens en veel geduld om de schaar een stuk naar achter te verplaatsen.
Er blijft nog wat kleiner spul over.
Deze bolopleggingen komen van de ooit gesloopte elok H52 af. Ze waren omgekeerd bevestigd onder de wagenbak.
Opgeruimd!
Een deel van de bestrating wordt opgenomen.
Nu dat gat nog graven...
Er komt een oude voedingskabel te voorschijn, waarmee het gebouw werd voorzien van elektriciteit.
De put is op diepte. Er is een werkvloertje gelegd van betontegels waar later de muurtjes op worden gemaakt.
Die muurtjes worden gemaakt van beton. Dat betekent bekisting maken.
Bekisting staat.
Er wordt kant en klare betonmix aangeschaft, 44 zakken in totaal.
Wapening in de bekisting.
Bekisting erbij voor twee betonbalken waar kabeldoorvoeren in komen.
Laatste wapening zit erin en bekisting is vastgezet.
Beton aanmaken.
Buiten is het koud, gelukkig kan de beton binnen aangemaakt worden.
Eerste betonstort gereed.
De put krijgt straks een stalen rooster als afdekking, om dat in de put te kunnen leggen wordt een frame gemaakt dat in de putwanden wordt ingestort.
Het stalen frame is op z'n plaats gebracht.
En op de juiste hoogte vastgeklemd.
Nu wordt het frame ingestort door in het grootste deel van de rand beton te storten.
Daarna worden PVC pijpen op een rijtje gezet, daar kunnen later de kabels en leidingen doorheen.

Restant beton gestort.

Naar boven ^