Nieuwsflits - Nummer 6


HOVM nieuwsflits nummer 6
Vrijdag 1 juni 2012 

Nummer 6

 

Inhoud:



36
De 36 staat al geruime tijd buiten dienst. In 2000 is een van de aspotveren gebroken, waardoor de wagen niet meer inzetbaar was. Op een zeker moment is besloten om de bekabeling van zowel de tractie als de verlichting te vernieuwen, wetende dat het bestellen van nieuwe veren even op zich zou laten wachten. Het verwijderen van alle elektrische apparatuur en het grootste deel van de bekabeling is vrij snel uitgevoerd, maar daarna kwam het project in een dip doordat er vele andere werkzaamheden voorrang vroegen. Vervolgens is in 2007/2008/2009 de renovatie van het museum geweest en zijn we alleen maar bezig geweest met het heen en weer sjouwen van spullen. Nadat het museum weer was opgestart hebben we eerst de 'makkelijke' wagens aan het rijden gebracht. Na de dakrenovatie van de 265 afgelopen winter is het nu dan eindelijk tijd om het project 36 weer op te pakken. Eerste activiteiten bestaan uit het geheel vrij maken van de wagen van de laatste stukken bekabeling en het dak voorbereiden op het aanbrengen van daklinnen.
De 36 staat in de wagenwerkplaats op spoor 10.
Weghalen van de tractiebekabeling betekent zo af en toe door de knieŽn om er bij te kunnen.
Deel van de verwijderde bekabeling.
Een stuk oude tractiekabel.
 
Soms valt het niet mee om er bij te komen.
Enkele onderdelen op het dak zitten in de weg voor het aanbrengen van het daklinnen en worden daarom gedemonteerd.
Maar de afmetingen worden eerst nauwkeurig vastgelegd.
Ook rondom de klapraampjes wordt het dak gereed gemaakt voor het aanbrengen van het daklinnen.

Naar boven ^


1022
De 'nieuwe' railremmen voor de 1022 worden opgeknapt. Begonnen wordt met een enkele rem. Die wordt opgeknapt en onder de wagen geplaatst. Daarna volgen de overige drie.
De eerste railrem is schoongemaakt.
 
Vervolgens in de grondverf gezet.
En er is begonnen aan het opzetten van de grijze kleur, RAL 7042.
 
En totaal in de grijze verf gezet.
 
Deze zijde van het draaistel is ontdaan van stof en vuil.
Het draaistel wordt geschilderd. 
 
Dat knapt enorm op.
 
De railrem, ophangingen en steun liggen klaar om gemonteerd te worden.
Nu alleen er nog onder! 
De railrem ligt in de juiste positie, nu moet de rem nog worden opgehangen en op hoogte gesteld.
 
Een van de ophangingen wordt geplaatst.
Steun geplaatst en de rem is op de juiste hoogte gesteld. 
Nu de andere remmen er nog onder vandaan!
 
Een lastige bout van een van de steunen wil niet los.
Door heel wat kracht op de moer uit te oefenen brak de bout af, zo kan het dus ook! 
Tussen de slijtstrippen zit veel vuil en roest, dat moet er allemaal tussenuit voor een goede werking. Links wat nog moet gebeuren en rechts hoe het eruit hoort te zien.
 
En allemaal schoon!
En allemaal weer een laagje grondverf. 
De draaistellen zijn schoongemaakt en kunnen worden voorzien van een laag grijze verf.
 
Een hele verbetering vergeleken met hoe het eruit zag.
Vervolgens de railremmen en accessoires een laag verf. 
Railrem ligt klaar om geplaatst te worden.
 
De remmen zijn zwaar (meer dan 100 kg), het kost daarom de nodige moeite om ze onder de wagen te schuiven.
Het is een precisiewerkje, want het trommelremorgaan zit laag in vergelijking met het ophangoog van de rem. 
Allemaal geplaatst en op de juiste hoogte gesteld.
 
De railremmen moeten vervolgens nog elektrisch worden aangesloten. 
Aansluiten van de bekabeling van een railrem in het truckkastje.
Een van de klemmetjes waarmee het snoer vastgezet wordt op het draaistelframe was afgebroken. Uitboren en opnieuw tappen. 
En vervolgens een nieuw RVS boutje erin!
Er kan worden getest of de railremmen voldoende remvermogen leveren.
Tijdens de rit een korte stop bij het Zwarte Pad. 
Keerlus Madurodam.
En in de Rijnstraat bij het Centraal Station. 
Gemeten worden de rij- en remstromen en de vertraging bij het gebruik van alleen de trommelremmen. Om te kunnen beoordelen of de railremmen goed functioneren wordt ook de remvertraging gemeten bij het uitvoeren van een noodremming. De wagen voldoet, de actie met de railremmen heeft dus succes gehad!
En natuurlijk wordt de wagen eerst netjes schoongemaakt voordat hij de passagiersdienst in gaat.

Naar boven ^


1302
Laatste nieuws was dat de wagen weggesleept moest worden na een mislukte proefrit. Door al het werk aan de 1022 is er niet veel tijd geweest om aan de 1302 te werken. Duidelijk is inmiddels wel dat er in elk geval enige schade is aan de beide motoren van het eerste draaistel. Bovendien lijkt het erop dat er schade is in de aansluitkast waar de motorkabels zijn aangesloten op de tractiebekabeling in de wagen. Wellicht is de oorzaak te vinden in achtergebleven water van de lekkage van eind vorig jaar.
Bij een van de koolborstels is te zien dat er een overbelasting is geweest. Onderzocht moet nog worden in hoeverre de collector/commutator is beschadigd.

Naar boven ^


Diverse werkzaamheden

Werk aan het kantoor en demonteren van stroomafnemers.

Soms zijn er werkzaamheden waar je als publiek niets van ziet. In deze ruimte is een klein kantoor gepland. Eerst opruimen!
De spullen zijn eruit en de muur is schoongemaakt om te worden geschilderd.
Fris wit op de muur.
De 1022 is op bezoek in de oude werkplaats in de Lijsterbesstraat.
Niet voor zichzelf, maar om als transporttram te dienen voor het transport van stroomafnemers. Van bijna alle GTL's wordt de tweede stroomafnemer verwijderd (alleen niet van de pekel GTL's) en het HOVM mocht enkele vrijgekomen stroomafnemers demonteren voor onderdelen.
De onderdelen liggen gereed om ingeladen te worden in de 1022.
Een tijdje later eenzelfde actie, maar nu is de 1304 de transportwagen.
Op de voorgrond een half gedemonteerde stroomafnemer.
En de spullen in de 1304.

Naar boven ^


Controle
Op een zonnige dag in mei hebben wij bureau De Heemstraat te gast gehad op het remiseterrein. Op die dag werd een zogenaamde Integra actie gehouden, waarbij de politie en diverse andere instanties controles uitvoerden bij door motoragenten geselecteerde weggebruikers. De actie was volgens de politie een groot succes, waarbij vooral opviel dat een aanzienlijk bedrag aan achterstallig belastingsgeld werd geÔnd.
Drukte op het remiseterrein.
 
Diverse auto's werden tegelijkertijd gecontroleerd.
 
De reden dat men graag bij het HOVM wilde controleren is dat er in de wijk weinig andere plaatsen zijn waar men de ruimte heeft voor een dergelijke actie.
 
Er was aardig wat politiematerieel ingezet deze dag.
 
En ook veel personeel, dat bij de vijver een prima plek vond om even bij te komen en wat te eten.

Naar boven ^


Exploitatie
Elke zondag wordt er gereden voor het publiek, regelmatig rijden we besloten vervoer: een tram wordt gehuurd via HTM Specials en de route wordt in overleg met de klant bepaald!
De 265 komt terug van een besloten vervoer. Een prima manier om een leuk uitje te hebben. Je huurt je eigen tram en rijdt een aantrekkelijke rondrit door Den Haag.
 
Het personeel heeft ook genoten van de rit en gaat de tram uitvegen en het koper poetsen, zodat de 265 gereed staat voor de volgende rit.
 
Op een van de exploitatiezondagen kunnen we genieten van zonnig weer.
 
Het is de eerste keer na lange tijd dat de 1022 weer passagiers vervoerd. Voor de gelegenheid wordt daarom met drie i.p.v. twee wagens gereden.
 
Ook na lange tijd: lijn 11 weer te berijden vanaf Scheveningen richting Hollands Spoor omdat de kademuur langs de Conradkade tussen Laan van Meerdervoort en Gaslaan gereed is.
Kerkplein. De 1022 mag voorop rijden.
 
En de laatste rit van de dag heeft een tussenstop in Wateringen.
 
Soms zijin er hele aparte gebeurtenissen tijdens de exploitatie. Kijk maar eens wat er boven de 826 hangt!
 
Deel van de vorige opname uitvergroot. Een meeuw hangt aan de rijdraad van spoor 10.
 
Hoe komt die meeuw daar?
 
Deel van de vorige opname uitvergroot. In de plastic zak bleek later een stuk brood te zitten. Waarschijnlijk heeft de meeuw dat met zak en al meegepikt, waarna hij tegen de rijdraad is gevlogen. De plastic zak was enkele malen om de rijdraad gewikkeld en de meeuw zelf zat met een poot gevangen in het hengsel van de plastic zak.
 
En hoe haal je de meeuw er weer af?
 
Deel van de vorige opname uitvergroot. De meeuw is gered door snel de bovenleiding van het terrein spanningsloos te schakelen, op het dak van de 826 te klimmen en met behulp van een schaar het hengsel van de zak door te knippen. De meeuw kwam daardoor vrij en vloog snel weer weg. Gelukkig heeft de meeuw er voor zover te zien was niets aan overgehouden.
 
Een speciaal besloten vervoer op wederom een hele mooie zonnige dag.
 
Een bestuurder van de remise Lijsterbesstraat maakte zijn laatste dienst vol op lijn 19. In Delft Tanthof werd hij opgewacht door collega's en familie.
 
Piet den Dulk wordt gefeliciteerd door zijn kleinkinderen voor het bereiken van het einde van zijn lange loopbaan als HTM bestuurder!

Naar boven ^


Tuin
In de lente komt er leven in de brouwerij en zeker ook in onze tuin en vijver!
De vijver blijkt al enige tijd bewoond te worden door een hele familie watersalamanders.
 
Deze beschermde diersoort leeft enkele maanden in het water om te zorgen voor nageslacht, om daarna de rest van het jaar zich weer over het land voort te bewegen.
 
Aangezien de vijver nog geen vissen heeft, zijn zij nu de hoofdbewoners van de vijver.
 
De salamanders zijn circa 11 cm lang.
 
De onlangs aangeschafte planten geven kleur aan de tuin.
 
En het weer werkt prima mee om de waterlelies te laten bloeien.
 
Binnen afzienbare tijd zullen ook vissen de vijver gaan bevolken.

Naar boven ^