Nieuwsflits - Nummer 57


HOVM nieuwsflits nummer 57
Donderdag 1 september 2016

Nummer 57

 

Inhoud:

 

36

Schilderen 36.

Er wordt regelmatig gelakt aan de 36.

Naar boven ^


57

De kapotte ruit van de 57 is hersteld.

We hebben een nieuwe ruit laten maken voor de 57. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Hij staat in de werkplaats naast de kapotte ruit (links)
Het is nog lastig om zo'n ruit er op de juiste manier in te krijgen, maar met behulp van een spanband die het veermechanisme naar beneden houdt lukt het.

Alles compleet, de 57 is weer inzetbaar.

Naar boven ^


Tourist Tram

De Tourist Tram rijdt zijn rondjes.

De Tourist Tram op een van de talrijke zonnige dagen op de Waldeck Pyrmontkade.
Regelmatig moet onderhoud worden uitgevoerd, ook aan de Tourist Tram. De 1180 krijgt nieuwe microswitches in het dodemanspedaal.
Vier schakelaars worden vervangen.
De rijremwals krijgt een onderhoudsbeurt.
Aansluitend een testrit om te zien of alles op de juiste wijze functioneert.
In een weekend in augustus wordt een groot sporencomplex vervangen zodat de Tourist Tram een andere route moet rijden.
In plaats van over lin 1 naar Scheveningen rijdt de Tourist Tram dit weekend over lijn 16 naar Scheveningen. En dan kan het voorkomen dat de beide trams elkaar tegenkomen.
En in het Statenkwartier even een stukje achter elkaar rijden.
Het Kerkplein was nog gewoon te gebruiken. 
Een van de onderdelen van een 1100' is een antislip regeling. Hier 'hangt' er eentje aan drie verschillende voedingen, om de situatie in een tram na te bootsen.
Het ding is defect en we gaan de oorzaak zoeken.
In dit geval blijkt het een defecte zener diode te zijn, die vervolgens is vervangen.
Ook een van de vermogensweerstanden blijkt defect.
Nu kijken of alles werkt.
De test gebeurt per motorgroep. Motorgroep 1 werkt (2 ook).
De 1101 had ze nog niet: de stickers voor de Tourist Tram. Nu wel.
De reclamerekken zitten nog niet op de wagen, maar de reclames nu al wel op de borden.
Deel van de sticker.

Het logo van de Tourist Tram.

Naar boven ^


Wachthuisje

De laatste laklaagjes.

Weer een laag vernis op het wachthuisje.

Naar boven ^


Exploitatie
Ritten en exploitatie museum.
De 57 rijdt, na de reparatie van de zijruit, een besloten vervoer.
De 826 tijdens een besloten vervoer in de keerdriehoek 's Gravenmade.
En aan het Zwarte Pad in Scheveningen.
De 57 staat gereed voor een instructierit.

Naar boven ^

PCC dag
Eens in de twee jaar zetten we de PCC in het zonnetje. Dit jaar was het weer zover.
De zaterdag voor PCC dag werd er druk gerangeerd en schoongemaakt.
Op PCC dag werd de eerste rit gereden door de 1210, partytram 1302 en koppelstel 1304+1165.
De 1302 op het Rijswijkseplein.
1304+1165 rijden de Rijswijkseweg op.
Laakkade.
En bijna terug bij het HOVM.
De tweede rit werd gereden door het driewagenstel 1304+1165+2101 en de 1210.
Nooit zo in de dienst gereden vroeger, daarom extra leuk.
De 1210 volgt.
De derde rit ging naar Voorburg. Ook hier de 1304+1165+2101, aangevuld met de 1210.
De driewagentram rijdt in de onderdoorgang bij Hollands Spoor.
Station Voorburg.
Passage van de Geestbrug.
Gevolgd door de 1210.
De driewagentram steekt het Lorentzplein over.
De vierde en laatste rit reed ook meettram 1315 mee, naast 1210 en 1304+2101.

De 1304+2101 op de Laan van Meerdervoort.

Naar boven ^


Diversen
Vijver en remiseterrein.
Met het mooie en zonnige weer zit er al snel groene draadalg in de vijver.
Dat moet er allemaal handmatig uitgehaald worden.
Ook de waterlelies doen het goed, daardoor hebben de vissen nauwelijks nog ruimte om naar boven te kijken.
Ze zijn blij dat er wat blad is weggehaald.
Eenmaal per dag krijgen ze eten.
Onkruid doet het goed op het remiseterrein, hier is het meeste weggehaald.

Ook de remisedeuren zijn vrijgemaakt van onkruid.

Naar boven ^