Nieuwsflits - Nummer 56


HOVM nieuwsflits nummer 56
Maandag 1 augustus 2016

Nummer 56

 

Inhoud:

 

57

De 57 werd ingezet voor een besloten vervoer.

En dat was een hele gezellige rit. Helaas trok een van de passagiers op de verkeerde manier aan de raamhandgreep zodat het glas van het raam scheurde.

Wagen dus buiten dienst en een hoop werk om de ruit er uit te halen en te vervangen.

Naar boven ^


1022

De 1022 reed een besloten vervoer, maar stond van het ene op het andere moment  dwars over de sporen.

Ontspoord op een uitrijwissel, dat per ongeluk in de verkeerde richting was geklemd.
De 1165 reed instructieritten en was daarom snel ter plaatse om de 1022 naar binnen te slepen.
Gelukkig valt de schade, voor zover nu te beoordelen, erg mee. Door de rotatie van de draaistellen zijn de schortplaten verbogen.

Meteen begonnen met het herstel. De aansluiting van de motorkabels moet nog worden gecontroleerd en daarvoor moet de wagen worden gelicht. Aangezien er nu geen hefbokken beschikbaar zijn zal dat nog een tijdje moeten wachten.

Naar boven ^


Tourist Tram

Het is bijna zo ver!

De 1180 en 1193 in de Lijsterbesstraat voor het uitvoeren van de laatste werkzaamheden.
En toen was er nog maar één.
Klopt, de ander is aan het rangeren...
Wel fijn dat er inmiddels wagennummers op staan. 
Daarmee zijn ze wat makkelijker uit elkaar te houden...
Inmiddels zijn ook van de 1180 de draaistellen gereviseerd.
Tsja. Vroeger een uitstapdeur, daarna een instapdeur met drukknop om hem te kunnen bedienen, nu weer een uitstapdeur, maar eigenlijk ook instapdeur.
De pijltjes die aangeven waar de wagen eventueel gevijzeld moet worden staan op de juiste plaats.
We zitten vlak voor de opening, er moet nog even worden doorgepakt.
Bijvoorbeeld door het audiosysteem te testen.
Het geel geschilderde kastje is gemonteerd. Met een koptelefoon symbool erop.
Multifunctioneel, want aan de achterzijde is het een folderhouder.
Vlaggetjes, speciaal gemaakt voor de Tourist Tram.
Op de tram. En kijk, meteen bestickerd en daarmee herkenbaar.
De reclameborden op het dak worden eveneens van stickers voorzien.
Op de dag van de opening wordt de laatste testrit gereden, de 1193 is klaar om ingezet te worden.
De starthandeling van de Tourist Tram vindt plaats op het Kerkplein, in het hart van de stad.
Naast de 1193 is een podium en een kraam opgebouwd om de opening te faciliteren.
Aangezien de 1180 nog niet klaar is valt de 1210 in.
De bekende caberetier Paul van Vliet is bereid gevonden de opening luister bij te zetten!
Personeel van de Hoftrammm verzorgt de catering op de van hen bekende eigen wijze.
Namens het HOVM spreekt Menno Yap de genodigden toe. Menno is de afgelopen periode de drijvende kracht achter de Tourist Tram geweest!
Werthouder Karsten Klein is de volgende spreker. Hij spreekt zijn waardering uit dat de Tourist Tram is gerealiseerd, een lang gekoesterde wens van de gemeente Den Haag.
Algemeen directeur Jaap Bierman van HTM benadrukt de goede samenwerking tussen HTM, HOVM en gemeente en wijst op de belangrijke maatschappelijke rol die HTM al meer dan 150 jaar in de Haagse regio vervult.
De eigenlijke starthandeling bestaat uit het naar voren rijden van de 1193 door tram enthousiast Harry Kaffa, die door de pers uitgebreid op de foto wordt gezet.
Vervolgens wordt de route van de Tourist Tram gereden.
De 1193 gezien vanuit de 1210 op de kruising van de Parkstraat met de Mauritskade.
In Scheveningen wordt even gepauzeerd aan het Zwarte Pad. Paul van Vliet maakt graag gebruik van de geserveerde nieuwe haring.
Alle haltes waar door de Tourist Tram wordt gestopt, zijn voorzien van een kaartje waarop de route en dienstregeling staat vermeld.
We hebben nog een paar dagen voordat de exploitatie van de Tourist Tram begint. 
De 1180 is ook voorzien van een geel gemaakte oortelefoontjesdispencer.
Met folderrekjes.
En folders...
Naar aanleiding van de Tourist Tram wordt onze schoonmaakkast opnieuw ingericht en voorzien van nieuwe schoonmaakspulletjes.
Het audiosysteem krijgt een update.
De 1180 heeft nog een probleem met de binnenverlichting. Een deel werkt niet.
Nu nog maar drie lampen...
En na het vervangen van een kapotte fitting doet alles het weer.
De 1180 komt goed door de testrit heen en is inzetbaar.
Gaat meteen daarna door naar het HOVM.
Even later gevolgd door de 1193.
Het HOVM had niet voldoende bestuurders om de exploitatie van de Tourist Tram uit te kunnen voeren, daarom is een groep van enthousiaste HTM bestuurders gevormd die op vrijwillige basis de ritten met de Tourist Tram rijden.
Maar bijna niemand van hen had ooit met een PCC gereden, dus daar ging een PCC opleiding aan vooraf.
Voorburg station is ideaal om het rijden vanaf de hulpcontroller te oefenen.
De opleiding werd verzorgd door het HOVM, maar de examens worden standaard afgenomen door HTM. Vier bestuurders tijdens zo'n examenrit.
Groepsfoto op het Kerkplein. Allemaal geslaagd!
En dan wordt het echt. De eerste dag van exploitatie van de Tourist Tram. In de ochtend van zaterdag 9 juli rijden de 1180 en 1193 de remise uit om zich klaar te maken voor de ritten van die dag.
De ritten beginnen aan het Kerkplein.
Op het Buitenhof tegenover de Gevangenpoort.
Parkstraat/Alexanderstraat.
Zwarte Pad.
Op de weg terug via lijn 1, 11 en 16 naar de Statenlaan.
De route is zodanig gekozen dat veel attracties worden aangedaan.
Prins Hendrikplein.

En weer terug op het Kerkplein.

Naar boven ^


Wachthuisje

Verder met lakken.

Er gaan aardig wat blikken vernis in dit huisje...

Naar boven ^


Exploitatie
Ritten en exploitatie museum.
De 826 aan het eindpunt Voorburg station.
Avenio en koppelstel 1304+2101 aan Scheveningen Haven.
hetzelfde koppelstel op de Statenlaan.
En op het De Savornin Lohmanplein.

Naar boven ^

Diversen
Fotoshoot en examen trambestuurder.
Een mooi gerestaureerde Volkswagenbus tijdens deze fotoshoot naar aanleiding van een trouwerij.

Ook bij het HOVM weer een bestuurder erbij. Instructeur Willem Taal en bestuurder Menno Yap voor de 826 waar Menno net zijn examenrit mee heeft gereden.

Naar boven ^