Nieuwsflits - Nummer 54


HOVM nieuwsflits nummer 54
Woensdag 1 juni 2016

Nummer 54

 

Inhoud:

 

505

De wielassen van de 505 zijn gemeten en blijken te voldoen aan de daarvoor geldende normen. Ze kunnen worden ingebouwd. Daarna kan de wagen uit de bokken zodat we het interieur af kunnen lakken.

De beide wielassen zijn voorzien van hun (binnenliggende) aspotten.
De wielassen worden onder de wagen gerold.
Pas nu de wagen weer op zijn wielen staat kunnen we er weer in (anders niet vanwege de veiligheid).
Alle bankjes waren na het schoonmaken in 2014 nog slechts voorzien van een enkele vernislaag. Nu zijn ze allemaal geschuurd en krijgen een tweede laklaag.
Duidelijk wat al klaar is en wat nog moet...

Alle 36 zitplaatsen staan in de lak.

Naar boven ^


780

De combinatie 826+780 wordt getest tijdens een rit over lijn 11.

Op lijn 11 net voorbij de kruising met de Laan van Meerdervoort.

Bespreken van de meetresultaten aan het eindpunt Scheveningen Haven.

Naar boven ^


H5

De wielassen van pekelwagen H5 zijn al een tijdje geleden uit het onderstel gehaald. Dat onderstel zit aardig onder de roest en dat wordt er stukje bij beetje afgebikt.

Het kale onderstel op blokken op spoor 1 in het HOVM.
Als de roest is verwijderd, blijkt het onderliggende metaal nog van goede kwaliteit.

Nou ja, uitgezonderd de wielkappen dan, daar zal wat vernieuwd moeten worden.

Naar boven ^


1101

De 1101 wordt reservewagen voor de Tourist Tram. Er moeten echter nog wel wat klussen worden uitgevoerd voordat daar sprake van kan zijn.

We hebben nog een railrem nodig voor de 1101, die bereidwillig wordt afgestaan door een van de onderstellen van de 1187. Eerst even het stof eraf...
Railrem ligt klaar voor montage onder de 1101.
Om de aanduiding van de Tourist Tram er op te krijgen, willen we reclameborden op de 1101. De reclamerekken van de 1187 worden opgeknapt en zullen tzt naar de 1101 gaan. Schoonmaken, schuren, nog een keer schoonmaken, grondverven en lakken.
Hetzelfde geldt voor de loopplanken, die hier in de grondverf worden gezet.
De 1101 mist zijn motorgenerator (MG). Dat is een apparaat dat van de bovenleidingspanning van ruim 600 volt een prettige 40 volt spanning maakt, die wordt gebruikt voor de aansturing van de tractieinstallatie en andere apparatuur in het rijtuig.
Een defecte MG krijgt een nieuw anker en en passant twee nieuwe kogellagers. Het eerste lager is met onze nieuw aangeschafte pers in het huis gedrukt.
Hier is het tweede lager aan de beurt.
Anker in de takel.
Met behulp van een kleine portaalkraan wordt het anker voorzichtig in de stator gehesen.
Anker zit erin.
Terug in de pers voor het vastzetten van het uiteinde.
In principe is de MG nu weer compleet, alleen de ventilatorschoepen moeten er nog op.

En dat is nog lastig genoeg, maar met goed teamwork worden ze uiteindelijk beide geplaatst.

Naar boven ^


Tourist Tram

In juli moet de Tourist Tram gaan rijden, er moet nog veel gebeuren aan het materieel. Aan de slag!

De 1193 staat gereed om van het HOVM te worden overgebracht naar de remise Lijsterbesstraat.
Even later aangekomen in de hal van de voormalige Centrale werkplaats.
Het begint al aardig te schemeren als de 1321 gereed staat voor zijn rit.
En het is donker bij aankomst in de Lijsterbesstraat.
Twee gele trams tussen de rode GTL's.
De 1180 is een dagje later aan de beurt.
En ook die komt veilig op de plaats van bestemming aan.
De drie wagens worden achter elkaar op een spoor geduwd.
Een paar dagen later worden er twee wagens verplaatst met behulp van een rangeertractor. 
De 1180 en 1321 staan op het spoor van de mobiturn, een draaibank die wordt gebruikt voor het herprofileren van de wielen.
De hefbokken staan al in de juiste positie om te heffen.
De 1321 is omhoog gezet. De mobiturn staat er onder.
De wielen van de eerste as zijn geherprofileerd. 
Helaas gaat het herprofileren niet naar wens. Om geen tijd te verliezen worden de 1180 en 1193, die beide nog crème moeten worden, eerst naar Zichtenburg gebracht voor een schilderbeurt.
De 1193 is de eerste. Op het eindpunt Kraayenstein even poseren naast een Avenio.
Vervolgens opgesteld voor de spuitcabine van de werkplaats in Zichtenburg.
Als je van nummers houdt: de 3093 en de 1193.
Het interieur in de kleurstelling behorende bij de gele buitenzijde. Ook dat gaat veranderen.
Een tijdje later komt ook de 1180 aan bij Zichtenburg.
De 1193 is dan al naar binnen gerangeerd.
We slaan een weekje over. In sneltreinvaart zijn beide wagens geschuurd en gespoten in de vertrouwde kleuren zoals velen die nog van vroeger kennen.
Crème buitenzijde, groene banden en een lichtgrijs dak.
De 1193.
En de 1180.
Ze zijn wat lastig uit elkaar te houden, want er staan nog geen nummers op.
Vakwerk!
Beide wagens zijn wel crème gemaakt, maar er is van afgezien om ze helemaal origineel te maken. Daarom zijn bijvoorbeeld de vernieuwde deuren, het schuifachterraam en de 'nieuwe' achterlichten gewoon gebleven. De wagens pretenderen ook niet om museumwagen te zijn. Het zijn trams voor de Tourist Tram, belangrijk is dat ze er gewoon aantrekkelijk uitzien!
De verf is droog en de wagens kunnen terug naar de Lijsterbesstraat.
Voor het eerst met het crème jasje naar buiten.
Die crème kleur is toch wel erg mooi!
De 1193 wordt als eerste overgebracht.
De originele kleur groen terug in het interieur.
Staat beter dan het lichtgrijs.

Ook de 1180 terug in de Lijsterbesstraat.

Naar boven ^


Exploitatie
Ritten en exploitatie museum.
Tramstel 57+118 op het Spui.
Zelfde stel in de Javastraat.
De combinatie 265 met 769 rijdt de Statenlaan op.
Met de 1210 werd een lange rondrit over het tramnet gemaakt. De keerdriehoek Westlandseweg is binnenkort verleden tijd.
Eindpunt Dillenburgsingel in Leidschendam.
Op de weinig gebruikte keervoorziening op het Prins Hendrikplein.

Naar boven ^

Diversen

In mei werd veel schoongemaakt en opgeruimd.

Bijvoorbeeld de remisehal, sporen 10, 11 en 12, als voorbereiding op een evenement.
In de hoek van de remisehal bij spoor 1 is het een rommeltje met veel spullen die daar zijn opgeslagen. Hiet moet het hart komen van de nog aan te leggen watersmeersinstallatie (bedoeld om de sporen op het terrein met water te smeren). Voordat we daar mee kunnen starten, eerst maar eens opruimen!
De hoek is al redelijk leeg.
Het meeste is weg.
Op het remiseterrein naast spoor 1 ligt ook meer dan we zouden willen. Hier wordt een onbruikbare pallet in mootjes gehakt zodat hij de container in kan om te worden afgevoerd.
De natuur heeft teveel zijn gang kunnen gaan de afgelopen tijd.

Maar met een beetje snoeien is ook dat weer opgelost.

Naar boven ^