Nieuwsflits - Nummer 53


HOVM nieuwsflits nummer 53
Zondag 1 mei 2016

Nummer 53

 

Inhoud:

 

1187

We zijn er lang mee bezig geweest en hebben heel veel onderdelen uit de 1187 kunnen halen. Later kunnen we die gebruiken om de andere PCC's aan de praat te houden. 
Maar nu is eindelijk het moment gekomen om afscheid te nemen van de 1187.

Op 1 april (echt waar) heeft de 1302 de 1187 op het remiseterrein geplaatst.
Even wachten op het sloopbedrijf.
De sloper plakt er meteen een paar reclamestickers op.
Toch straks weer een tram in het Westland!
Nu is het zaak de tram op de juiste manier op te tillen. 
De hijsbanden zitten op de juiste plaats, de wagenbak wordt van de draaistellen getild.
Die draaistellen blijven in het HOVM als reserve.
Bijna op de wagen.
Past precies.
Draaistellen nu naast de tram in plaats van eronder.
Nu moet de wagenbak worden vastgezet op de vrachtwagen.
De wagenbak is vastgezet, de 1187 is gereed voor transport.
Nu nog zien hoe van het remiseterrein af te komen.
Maar daar heeft de chauffeur geen moeite mee en even later rijdt hij de Parallelweg op.
Het wegverkeer wordt kort opgehouden en even later verdwijnt de 1187 uit beeld.
De beide draaistellen zijn achtergebleven. Die moeten nog wel de remise in.

Duwen gaat zwaar, maar met een auto ervoor is het verplaatsen een stuk eenvoudiger!

Naar boven ^


Tourist Tram
De gemeente Den Haag wil graag een hop on hop off verbinding tussen Scheveningen en Den Haag en deed een uitvraag. Het HOVM heeft hiervoor een aanbieding gedaan. Uit de in totaal zeven inzenders is het HOVM unaniem gekozen, waar we uiteraard heel blij mee zijn.

De hop on hop off tram, ofwel de Tourist Tram, zal worden gereden door de 1180 en 1193. De 1101 wordt de reservetram. De 1101 is al creme, de 1180 en 1193 worden in de creme kleur geschilderd. De 1321 wordt klusjeswagen voor de Tourist Tram.

De beslissing van de gemeente Den Haag om het HOVM de Tourist Tram te laten rijden wordt gevierd met taart voor de medewerkers.
Maar daarna meteen aan het werk. De motorgenerator van de 1101 is defect, we gaan hem repareren. Het anker moet gewisseld worden, daarvoor moeten de lagers verwijderd worden. Met een zware poelietrekker wordt een lager van de ankeras afgetrokken.
Lager is eraf.
Aan de andere zijde wordt het huis van het lager afgehaald.
Vervolgens is het lager zelf aan de beurt.
Ook dat lukt.
Twee nieuwe lagers liggen gereed voor het nieuwe anker.
Er is ook nog wat werk te doen aan de railremmen.
De oorsponkelijke railremmen zijn een tijdje geleden naar de 1210 gegaan, die van de 1210 komen nu onder de 1101.
Railremmen zijn loodzwaar, je legt ze er niet zomaar even onder.
Het is wel een goede fittness oefening!
Ze moeten nog elektrisch worden aangesloten.
De 1180, 1193 en 1321 hebben al een tijdje niet meer gereden. Daarom wordt een aantal functies getest tijdens enkele testritten, die voor de zekerheid buiten exploitatie plaats vonden.
De 1193 aan Scheveningen Haven.
De 1180 is de volgende. Meteen even zand bijvullen.
De 1302 rijdt steeds voor de testtram uit, zodat als er toch wat mis mocht gaan, de testtram meteen weggesleept kan worden. Gelukkig bleek dat niet nodig.
Als laatste van de drie de 1321.

Twee 1300'en aan Scheveningen Haven.

Naar boven ^


Wachthuisje

Wachthuisje De Kieviet staat al weer heel wat jaren bij het HOVM. Het huisje is hard toe aan onderhoud. Schuren en schilderen is het devies.

Een van de zijwanden wordt bewerkt met een schuurmachine.
We hadden dit al eerder willen doen, maar zoals gebruikelijk: teveel werk en te weinig mensen om het uit te voeren.
Gelukkig zijn er de afgelopen tijd enkele nieuwe medewerkers bijgekomen zodat het werk nu kan worden aangepakt.
Ook de binnenzijde van het dak wordt geschuurd.
De buitenzijde is aan de beurt.

Gedurende de opknapbeurt is het huisje niet toegankelijk voor publiek.

Naar boven ^


Webcams

Het HOVM heeft meerdere webcams hangen die elk een deel van het terrein of de wagenhal laten zien. In april kwamen er weer een paar bij.

Voor het werken in de hoogte is de H41 een ideaal hulpmiddel.
Montage van een steun plus webcam bovenin de hal.

En vervolgens koppelen aan het netwerk. Webcams boven de sporen 4, 5 en 6 en boven de sporen 7, 8 en 9 zijn er bijgekomen.

Naar boven ^


Exploitatie
Ritten en exploitatie museum.
Het rijden van besloten vervoer gaat het hele jaar door. De 57 op het Kerkplein.
Dezelfde plaats, dezelfde tram en ook nog eens op dezelfde dag. De tweede rit met de 57 die dag!
De 1210 en 57 klaar voor een zondagse rit.
De 57 is onverminderd populair bij het publiek.
Halverwege de rit op het De Savornin Lohmanplein.
Gereed met aanhangwagen 118 voor de tweede rit vanaf het museum.
Tussendoor moet vaak gerangeerd worden, om wagens op werkplekken te kunnen plaatsen of om materieel naar voren te halen dat moet rijden.
Bijvoorbeeld de 1304 en 2101, die zo een besloten vervoer moeten rijden.
Een uurtje later zien we het stel bij het Centraal Station.
Waar even later ook de partytram nog voorbij komt.
Verder met het rangeren. De 810 trekt de 614 naar buiten.
De 36 is nog steeds niet gereed, wacht op zijn nieuwe aspotveren. Helaas is de industrie niet zo snel. Als troost mag hij even een luchtje scheppen.
Uiteindelijk staat er veel 'oud' naast elkaar.
Dit keer gaan de draaistellen van de 1187 met handkracht naar een ander spoor.
De 1101 heeft nog geen motorgenerator, dus voorlopig nog slepen.
Sinds het geheel creme schilderen van de 265 is de combinatie met de 769 historisch correct. Hier rukt het stel uit voor een zondagse publieksrit.
Dit jaar hebben we nieuwe vervoerbewijzen.
Voor aanvang van de ritten telt de kaartverkoper of het aantal vervoerbewijzen dat hij meekrijgt, klopt met de gegevens op de lijst.
En datzelfde geldt voor het wisselgeld.
Op Koningsdag wordt er gereden tussen het Statenkwartier en het centrum van Den Haag.
Verschillende trams op deze feestelijke dag.
De 57 op de Scheveningseweg.
De belangrijkste winkelstraat in het Statenkwartier is de Frederik Hendriklaan, beter bekend als 'De Fred'. Voor de tram was het spoor krap afgezet zodat er zoveel mogelijk ruimte was voor het publiek.
Een scholierenuitwisselingsprogramma. Een ritje met de 1210 is een van de activiteiten.
Dit hoekje tuin bij de vijver begint een beetje kaal te worden.
Tijd voor een opknapbeurt. Onkruid weg...
...plantjes kopen...
...een plekje zoeken voor elk plantje...
...en planten!


Naar boven ^