Nieuwsflits - Nummer 52


HOVM nieuwsflits nummer 52
Vrijdag 1 april 2016

Nummer 52

 

Inhoud:

 

36
Afwerking.
De supercondensator voor de verlichting is vastgezet tegen de wand.
Met veel geduld en vooral veel vijlwerk worden twee sierlatjes gemaakt.
De houtjes worden gepast. Gelukkig blijken ze prima te passen!

Vervolgens in de kleurvernis.

Naar boven ^


H5

De wielassen zijn uit het onderstel van de H5 gehaald. Ze worden transportklaar gemaakt.

De wielassen van de H5 worden verzendgereed gemaakt.

Met behulp van een kraan worden ze op pallets geplaatst.

Naar boven ^


1187

De laatste loodjes.

Om beschadiging door rondvliegend slijpsel te voorkomen worden enkele trams buiten geplaatst.
Reden: we gaan een paar stukken uit de zijwand van de 1187 slijpen.
Beter gezegd: enkele raamstijlen met omliggende beplating.
De eerste is eruit.
Om er goed bij te kunnen komen, moet ook een deel van het plafond worden weggehaald.
En dat alleen is al een hele klus.
Aan de rechterzijde zijn twee stijlen verwijderd, aan de linkerzijde één.
Dit waren tevens de laatste acties aan de 1187.

De inmiddels aardig toegetakelde wagen kan eindelijk worden afgevoerd.

Naar boven ^


Werkplaats
Verder met de werkplaats.
Gelakt werkblad.
Lakken van de opzetstukken.
Zelfde kleur als het werkblad van de werkbank.
Laatste lak zit erop.
Bij de als laatste gewisselde wandcontactdoos is de muur bijgewerkt.
De opzetstukken worden voorzien van een aluminiumstrip, waar later de LED verlichting op wordt geplakt.
Eerste opzetstuk is op de werkbank geplaatst.
Tweede opzetstuk is ook geplaatst.
Om de verlichting in de opzetstukken mogelijk te maken wordt een aansluiting op de 230 volt gemaakt.
Tevens wordt een extra wandcontactdoos geplaatst op de muur naast de werkbank.
Het meest rechtse opzetstuk staat ook op z'n plaats. De verlichtingsschakelaar wordt aangesloten.
De staartbankschroef wordt ontvet, ontroest en vrij gemaakt van alle oude verflagen.
Blank staal.
De hele constructie is in de menie gezet.
Inmiddels staan alle opzetstukken op de werkbank.
Ze moeten nog wel aan elkaar worden verbonden.
De delen worden aan elkaar vastgeklemd en gaten worden door de zijwanden heen geboord.
Vier gaten om precies te zijn. Daar komen vervolgens verbinders in. Gaat nooit meer los!
Nu de verlichting nog.
De LED strippen zijn 5 meter lang, de werkbank is meer dan 6 meter. Er moeten dus twee strippen gekoppeld worden.
Alles is geplakt.
En het werkt!
Het bankschroefdeel van de staartbankschroef is rood gelakt.
Nog een scheurtje in de vloer weg te werken.
Er komen gereedschapkasten boven de scheur te staan, dus zien doe je het niet. 
Maar de vloer moet wel vlak zijn. Daarom wordt de vloer aan beide zijden van de scheur vlakgeslepen.
Vervolgens wordt een flink deel van de vloer schoongemaakt.
En voorzien van een laag betonverf.
Hele stuk gedaan.
De bankschroef heeft zijn tweede laag rood gekregen.
En de vloer de tweede laag betonverf.
De voet van de bankschroef, een oude spoorstaaf,  wordt grijs.
Dat ziet er meteen een stuk netter uit.
Derde en laatste laag verf op de vloer.
Zodra de vloer droog is worden de gereedschapkasten geplaatst.
De kasten worden bij binnenkomst in de werkplaats grondig gereinigd.
Ze zijn tweedehands en hebben al een heel leven achter zich, reden waarom we ze ter plaatse gaan reviseren.
Van deze kast werkt het blokkeermechanisme niet meer, dat wordt hersteld.
De zijgeleiders worden uitgenomen, schoongemaakt en de lagers opnieuw voorzien van kogellagervet.
Hele middag werk, eerste kast is gereed.
De volgende kasten worden uit elkaar gehaald en opgeknapt.
Seriewerk.
De volgende drie kasten zijn gereed in een enkele middag, we krijgen er ervaring mee.
Voordat we de andere vier kasten gaan reviseren, wordt er eerst gereedschap overgebracht van de oude stellingkasten naar de 'nieuwe' gereedschapkasten.
Niet teveel tijd besteden aan een definitieve indeling, dat komt later.

Voorlopig is dit al een stuk makkelijker werken dan voorheen!

Naar boven ^


Exploitatie
Ritten.
Mooi weer bij de ritten op 2e Paasdag.
De 57 op de Scheveningseweg.
Alexanderstraat/Javastraat.
De 826 in de Javastraat.
De 57 aan het eindpunt Zwarte Pad.
Regelmatig vinden er evenementen plaats in het HOVM. In dit geval hoog bezoek van leden van het Europees parlement.
De temperatuur begint te stijgen, de vissen in de HOVM vijver worden daarom weer wat beweeglijker.
Op een zonnige dag wordt een fotorit gereden met PCC 1210.
Foto's maken op de populaire plaatsen langs de route naar Scheveningen, zoals hier op Plein 1813.
Natuurlijk het Vredespaleis.
Gelukkig nog geen blaadjes aan de bomen, anders zie je een deel van het gebouw niet.
De beide woontorens bij het Gevers Deynootplein.
En natuurlijk voor het Kurhaus.


Naar boven ^