Nieuwsflits - Nummer 51


HOVM nieuwsflits nummer 51
Dinsdag 1 maart 2016

Nummer 51

 

Inhoud:

 

36
Afrondend werk aan de verlichtingsinstallatie.
Om te voorkomen dat de verlichting van de 36 uitvalt bij een spanningsonderbreking, is een supercondensator geplaatst die als buffer dient voor de statische omvormer.

Uit een test blijkt dat het prima voldoet. Weer wat af.

Naar boven ^


H5

Het onderstel van de H5 is behoorlijk geroest, oorzaak is natuurlijk de pekel die er jaren overheen is gegaan. Het wordt een lastige klus om de motoren er uit te krijgen.

De motoren zijn op een andere wijze gemonteerd als we gewend zijn. Daarom is een hulpstuk gemaakt uit een blok hout dat gebruikt wordt om de motorjukveren in te drukken.
Met een hefboom worden de veren ingedrukt, waarna de spie uit de veerconstructie kan worden gehaald.

Uiteindelijk lukt het om de motoren er uit te halen, maar het heeft heel wat zweetdruppeltjes gekost.

Naar boven ^


1187

Eind is in zicht.

Eindelijk zijn alle bruikbare onderdelen uit de 1187 gehaald, de beide zandstrooiers waren de laatste.

Vervolgens zijn alle losliggende spullen uit de wagen gehaald en opgeruimd.

Naar boven ^


Bus

Ook de collega's van de bus hebben niet stilgezeten: onderhoud aan onder andere de 2497.

De 2497 krijgt onderhoud.
Een zijschot in deze ruimte was verroest en is vervangen.

Aan het oude schot is te zien dat dit hard nodig was.

Naar boven ^


Werkplaats
Verder met het opknappen van de werkplaats.
Het middendeel van de werkplaats wordt deels leeggemaakt.
Een van de beide oude werkbanken verhuist naar de remisehal en wordt direct in gebruik genomen.
De nieuwe werkbank is gereed.
Laatste test betrof de UTP aansluiting, waar tzt een computer op aan wordt gesloten.
De kleine draaibank is op de nieuwe werkbank gezet.
De bank wordt schoongemaakt en krijgt een onderhoudsbeurt.
Links van de nieuwe werkbank is een van beide verfkasten geplaatst.
Aangezien de vloer in de werkplaats niet echt vlak is, moesten er de nodige vulhoutjes aan te pas komen.
Er komt een beetje lucht in de ruimte.
De staartbankschroef, gemonteerd op een in de grond verankerde spoorstaaf, is nu het enige dat er vroeger ook al was.
Voldoende ruimte om weer een stuk vloer te schilderen. Na schoonmaken wordt de vloer geschilderd met betonverf.
Eerste laag is aangebracht.
Voor het transport van de verfkast was hij leeggehaald. Na schoonmaken wordt de kast opnieuw ingericht.
De werkbank is weer leeg.
Maar dat duurt niet lang, want de spullen op de oude werkbank verhuizen er naar toe.
De werkbank aan de raamzijde is al enkele jaren in gebruik. De opzetstukken op de werkbank zijn ooit wel gemaakt, maar het was er nog niet van gekomen om ze te schilderen. Dat gaan we nu aanpakken. Maar eerst verder met de vloer.
Midden in de werkplaatsvloer zit een scheur, een deel daarvan brokkelt uit. Dat wordt hersteld.
Eerst uithakken...
Daarna vullen met beton.
Tweede laag betonverf op de vloer. In totaal moet het drie keer.
Tweede laag gereed.
Een paar dagen later voor de derde keer.
De vloer is voldoende gedroogd om belopen te kunnen worden. De werkbank waarop de kolomboormachine is bevestigd wordt verhuisd naar het 'nieuwe' deel.
Als de werkplaats helemaal klaar is zal deze werkbank verhuizen naar de remisehal bij spoor 1.
De opzetstukken zijn verwijderd van de werkbank langs de ramen.
Een aantal wandcontactdozen (WCD's) komt op een andere plaats.
De opzetstukken worden voorbereid voor schilderen.
Vier losse stukken die na de schilderbeurt nog aan elkaar moeten worden gezet.
De WCD's zijn gereed en aangesloten.
Eerste opzetstuk in de grondverf.
De andere drie liggen gereed.
En in de grondverf.
De bevestigingsgaten van de oude WCD's zijn gevuld met allesvuller.
En de muur is plaatselijk bijgewerkt met blauwe muurverf.
Eerste opzetstuk in de zilvergrijze lak.
De (zelfgemaakte) werkbank heeft geleden onder het werk de afgelopen jaren. Omdat we nu toch bezig zijn krijgt alles een nieuw laagje verf.
Linkerdeel in de lak.
En het volgende stuk eveneens.
Ook de rechterzijde van de werkbank opnieuw in de lak gezet.
De opzetstukken krijgen hun zilvergrijze laklaag.
Deze heeft de tweede laklaag er al op zitten.


Naar boven ^


Exploitatie
Schoonmaken en ritten.
De 1022 wordt voorafgaande aan een besloten vervoer schoongemaakt. Dat knapt op!
Een glimmende 1022.
Ook het interieur komt aan de beurt. Duidelijk dat schoonmaken ook leuk kan zijn!
De restauranttram is op pad, mooie gelegenheid om ook de vloer van spoor 6 schoon te maken.
De 1022 tijdens een besloten vervoer.
De 1022 is ook ingezet voor de winterrit.


Naar boven ^