Nieuwsflits - Nummer 50


HOVM nieuwsflits nummer 50
Maandag 1 februari 2016

Nummer 50

 

Inhoud:

 

36
Er blijft werk te doen aan de 36...
Uit een plankje wordt een latje gezaagd voor in het interieur van de 36.
Dat latje wordt op de werkbank verder afgewerkt.
De vorige maand nieuw gemaakte baanruimersteun is aan het onderstel van de 36 bevestigd.
Op het dak van de 36 zitten twee handgrepen tussen lage en hoge dak. Een van beide handgrepen is verdwenen, daarom wordt er een nieuwe gemaakt. Een rondgebogen stuk massief staal en een stukje staalstrip zijn geklemd op de lastafel.
En worden vervolgens aan elkaar gelast. Daarna wordt aan het andere uiteinde nog een stuk strip gelast.
Links het origineel, rechts het kopie. Nu worden de strippen in de juiste vorm geslepen en voorzien van bevestigingsgaten.
En het past ook allemaal nog!
Beide steunen in de grondverf.
Daarna in de lak.
De verf kan opdrogen.
Vastzetten dakreclame.
Dat ziet er weer netjes uit.

Ook de aan de andere zijde is de reclame weer geplaatst.

Naar boven ^


H5

De wielbanden moeten worden vernieuwd van de H5. Het wordt tijd om het onderstel onder de wagen vandaan te halen.

Bij het losmaken van de verbindingen tussen wagenbak en onderstel kom je er pas echt achter dat de H5 een pekelwagen is. Veel roest!
Uiteindelijk lukt het om alles los te krijgen.
De hefbokken worden op de juiste positie gezet zodat de wagen kan worden gelicht.
Wagen gelicht, onderstel kan er onderuit.
Met de 57 wordt het onderstel weggesleept.
Op naar spoor 1, naar de kraan.

Ook het uit elkaar halen van het onderstel zal, gezien de hoeveelheid roest, nog wel even tijd in beslag gaan nemen.

Naar boven ^


1022

De 1022 had al langer last van een te hoog oplopende accuspanning als de wagen aan stond maar niet werd belast (tijdens stilstand). De spanningsregelaar wordt daarom afgesteld.

De 1022 staat een uurtje op spoor 1, waar onder de wagen gewerkt kan worden.

Na het afstellen werkt de spanningsregelaar weer naar behoren.

Naar boven ^


1187

We zijn bijna klaar met slopen, maar nog net niet helemaal.

Wat betreft de onderdelen moeten alleen de beide zandstrooiers er nog uit, maar die laten zich niet eenvoudig losmaken.

Naar boven ^


Kantoor

Boven de werktafel in het kantoor komen een drietal planken. De afgelopen periode zijn ze geschilderd.

Vanwege de lage temperatuur gebeurde het aflakken in een van de explositielokalen.

Alleen nog inrichten, de planken liggen op hun plaats.

Naar boven ^


Werkplaats
Er komt schot in het opknappen van de werkplaats.
De planken zijn in de zilvergrijze lak gezet.
De bedoeling is om de deur naar onze koffieruimte dezelfde kleur te geven. De platen hardboard die op beide zijden van de deur zijn gespijkerd, zijn beschadigd. We vragen ons af of we ze zullen repareren, of dat ze er afgehaald kunnen worden.
Onder het hardboard zit een veel fraaier uitziende deur, met deels originele kleuren.
Het hardboard komt dus niet meer terug. Nu wel wat meer werk aan het opknappen van de deur. Schuren, plamuren en weer schuren.
Bijna compleet in de grondverf.
Daarna in de lak.
Beter dan het vlakke hardboard!
Na de eerste laklaag nog een keer schuren, plamuren en schuren, voorlakken en schuren.
En uiteindelijk de laatste laklaag.
Om het helemaal af te maken nieuw beslag op de deur.
In dezelfde wand zit ook een openklapbaar raam, ook dat krijgt een schilderbeurt. Op de achtergrond onze koffieruimte.
En de werkplaats gezien vanuit de koffieruimte.
Nieuwe raamuitzetter gemonteerd.
Een handgreep op het raam en de zaak is compleet.
De bekabeling naar de nog aan te brengen wandgoot wordt aangebracht.
De bekabeling komt vanuit de kabelgoot die aan het plafond hangt en gaat via buizen naar de wandgoot.
In het al eerder opgeknapte deel van de muur zijn later enkele leidingen verwijderd, daarom zitten er nu nog een paar gaten in de muur.
Men neme een Allesvuller!
Na drogen en schuren de kleuren wit en blauw er overheen en ook dit deel van de muur is weer netjes.
Op de vloer wordt een eerste laag betonverf aangebracht.
Voorlopig alleen een smalle strook, de rest van de werkpplaats staat nog vol met spullen...
Toont meteen een stuk afgewerkter.
Een leiding met wandcontactdoos wordt aan de bovenzijde van de muur gemonteerd.
Bedoeld voor de nieuwe klok. Kunnen we eindelijk zien hoe laat het is!
In de wandgoten moeten enkele grote gaten worden geboord. Dat gaat het makkelijkste met een kolomboor. Deze staat al jaren buiten dienst. Er komt een nieuwe, maar pas als de werkplaats klaar is. Dus...
En dus hebben we de oude kolomboor tijdelijk ge´nstaleerd in de werkplaats.
Montage van de wandgoot is gestart.
Voor de invoer van de bakabeling moeten gaten worden geboord met een trapeziumboor. De kolomboor bewijst hierbij zijn diensten.
Nu de draadjes nog!
Met een metaalzaag worden de goten op de juiste langte gemaakt.
De kabel voor de 230 volt is als eerste ingevoerd.
Zowel boven de plank als eronder zit een wandgoot, onderling met elkaar verbonden.
Onder de plank komt verlichting voor de werkbank in de vorm van een LED strip.
Aluminium strippen zijn vastgeschroefd aan de onderzijde.
En daar is de LED strip opgeplakt. Links de LED voeding.
De strip zal een gelijkmatige verlichting geven.
De vloer is inmiddels toe aan de tweede laag.
Nog mooier!
De wandgoten worden geaard.
En wordt voorzien van wandcontactdozen.
De eerste afdekstrip kan er op.
Bovenste deel van de goot is bijna compleet.
In totaal komen er zeven maal twee wandcoantctdozen.
Nog twee kabels toegevoegd. Links een kabel voor een noodknop, rechts een UTP kabel voor een netwerkaansluiting voor een computer.
Inmiddels wordt de onderste goot voorzien van inhoud.
Nog even en dan kunnen de werkbanken worden geplaatst.
De werkbanken (tweedehands) zijn uit de opslag gehaald en schoongemaakt.
Intussen is de LED verlichting aangesloten en getest. 
En de eerste van de twee werkbanken is op zijn plaats gezet.
De LED verlichting wordt bediend met een schakelaar die is opgenomen in de wandgoot.
Belangrijkste zijn natuurlijk de WCD's.
Eveneens in de goot een nooddrukknop. Deze wordt in een later stadium aangesloten op de nog te installeren elektrische apparatuur (draaibank, freesbank, etc.). 
En als laatste een netwerkaansluiting voor een computer.


Naar boven ^


Exploitatie
In de winter wordt er niet veel gereden, maar toch...
Ter gelegenheid van het afronden van de werkzaamheden aan de Haagweg in Rijswijk, werd motorwagen 57 ingehuurd om ritten voor het publiek te rijden.
De 57 reed meerdere ritten tussen Voorburg en 's Gravenmade.
Bekend traject voor deze wagen!
Over de Hoornbrug.
Zo vaak rijdt er geen tram meer door Voorburg.
Ondanks het verdwijnen van lijn 10 zijn de sporen naar Voorburg gelukkig nog te gebruiken. Handig in geval van calamiteiten en handig voor ritten met museummaterieel.
De 57 passeert de Geestbrug.
Passeren van de schoongemaakte gevel van het onderstation 's Gravenmade.
Belangstellenden mochten gratis mee en daar is veel gebruik van gemaakt.
En korte stop aan het eindpunt Voorburg. De omgeving is heel anders dan zo'n veertig jaar geleden.
En keren aan 's Gravenmade. Bijna dezelfde omgeving als veertig jaar geleden!


Naar boven ^


Instructie
Instructie is nodig om kennis en vaardigheid te krijgen of bij te houden. Dat geldt ook voor de medewerkers van het HOVM.
Medewerkers krijgen instructie hoe de bovenleiding geschakeld moet worden en welke veiligheidsmaatregelen en procedures daarbij genomen en gevolgd moeten worden.
Bestuurder wordt je niet zomaar, daar moet je wel wat voor doen! Beahlev leren om met een tram te rijden moet je ook nog alle ins en outs van de verschillende materieeltypen kennen.
Daar horen ook PCC koppelstellen bij. De 1304+2101 in de keerlus Madurodam.
 
Ook al worden de binnenste sporen bij de halte CS in de Rijnstraat nog niet gebruikt in de exploitatie, ze zijn wel berijdbaar.
Drie generaties achter elkaar op het binnenspoor in Wateringen. Voorop staat een proefbedrijf-op-lijn-17-rijdende Avenio, dan een GTL en achteraan het PCC koppelstel.
Rijswijkseplein.

Eindpunt Leidschendam Noord


Naar boven ^


Diversen

Van alles wat.

Op de eerste dag van het jaar staat het remisegebouw te genieten van de zon.
Vaak wordt er in het HOVM aan heel andere dingen gewerkt dan trams. Bijvoorbeeld opruimen, in dit geval het verplaatsen van onderdelen.
Doorgeefsysteem.
Schoonmaken van aspotten.
En schoonmaken van de rest van de tram.
Het lijkt een klein trammetje, maar voordat je rond bent...
De H41 wordt ingezet bij het wisselen van lampen in de verlichting boven de sporen 1, 2 en 3.

En deze narcis besluit om op 5 januari 2016 te gaan bloeien. Zo vroeg hebben we ze nog niet eerder gezien!

Naar boven ^