Nieuwsflits - Nummer 5


HOVM nieuwsflits nummer 5
Maandag 1 mei 2012 

Nummer 5

 

Inhoud:



265
De 265 is volgens planning op tijd gereed gekomen voor het begin van het nieuwe rijseizoen. Inmiddels heeft de wagen al verschillende keren in de regen gereden. Het dak bleek het water keurig tegen te houden, eindelijk een droge 265! We hoeven nu met de inzet van de wagen geen rekening meer te houden met de weersomstandigheden... 
Een vers geschilderd dak!
Nieuwe batterijen voor de 265.
De VETAG van de 265 maakt gebruik van een batterij voeding. Dat bleek de laatste tijd steeds minder goed te werken, voldoende reden om nieuwe (oplaadbare) batterijen aan te schaffen. Opladen voor gebruik!
De stroomafnemer bijft een zorgenkindje. De bovenleiding wordt al jaren aangelegd en onderhouden voor pantografen die boven draaistellen staan. De sleepbeugel van de 265 is ooit al eens ingekort, om te zorgen dat het sleepstuk ongeveer boven een as zit, en daarmee zo goed mogelijk onder de rijdraad. Toch blijft hij nog wel eens 'haken' en dat wordt regelmatig gecontroleerd.
 
Ook nu weer een licht verbogen bovenbuis. 
De laskar komt er bij om de zaak heet te stoken.
 
Werkers op het dak.
De beugel is gerepareerd en kan worden geschilderd.
 
De aluminiumverf wordt omgeroerd.
 
En schilderen.
En weer opgewekt naar buiten!

Naar boven ^


1022
De 1022 staat alweer een tijdje buiten dienst. De wagen kan gewoon rijden, maar de railremmen hebben last van roestvorming, waardoor de werking behoorlijk verslechterd is. Eenvoudiger gezegd: de 1022 remt niet voldoende door de roest in de railremmen. We waren begonnen met het herstel van de bestaande remmen, maar dat leverde problemen op door gebrek aan onderdelen. Zou wel lukken, maar veel tijd kosten om dat op te lossen.

Gelukkig bleken we nog vier reserve railremmen in de put te hebben liggen van hetzelfde type als wat onder de 1022 zit.

De eerste railrem is met vereende krachten uit de put gehaald.
 
De rest ligt onhandig onder een trapje, samen met twee buffers van de locomotief.
Een van de railremmen wordt versleept.
 
Voor de zekerheid worden ze eerst gemeten (elektrisch circuit in orde en voldoende isolatieweerstand).
 
De laatste rem is boven.
De railremmen gaan op pallets om ze eenvoudig te kunnen transporteren.
 
Deze heeft nog wel een klein probleempje.
 
Een van de ophangogen is krom.
Heet stoken en rechtzetten. 
Opgelost!

Naar boven ^


1101
Van de achterbuffer van de 1101 bleek de bovenste lip van het trekoog krom te zijn.
Het is niet veel, maar net niet goed.
 
Ook hier kwam onze laskar weer van pas: de lip is opgewarmd zodat hij weer recht kon worden gezet.
 
Meteen schoonborstelen, gaat makkelijk als het staal nog warm is.
 
Na de grondverf volgt een laagje groen.
 
En de voorzijde kon ook nog wel een likje verf gebruiken.

Naar boven ^


1180
De 1180 had af en toe een tractieprobleem. Af en toe betekent dat het lastig is om de storing te zoeken. Nadat je wat gevonden hebt, weet je nooit zeker of het nu echt is opgelost! We hebben testgereden met de wagen, maar helaas bleek de vrijloopregeling nog niet goed te werken, zodat we nog even bezig zijn met het oplossen van het probleem.
De 1180 staat gereed voor de testrit.

Naar boven ^


1302

Er is veel werk verricht aan het herstel van de 1302 afgelopen maand. Het enige wat nog resteerde waren de accubatterijen. Leuk om historische batterijen te hebben, maar het helpt niet om een betrouwbare wagen te krijgen. De oude cellen moeten worden vervangen door moderne accu's.
Als dat gereed is kunnen we proefrijden!

Batterijen voor het stuurstroomcircuit van de 1302 (spanning 36 volt). Achterin staan twee moderne accu's, die zijn voor de voeding van speciale partytram apparatuur.
De batterijen zijn op!
Weg ermee!
Op de voorgrond driemaal 12 volt aan nieuwe accu's.
De accubak is gereed en kan terug de wagen in.
Klaar voor de testrit.
Maar dat liep niet goed af! Onderweg een tractiestoring. De wagen is nog op eigen kracht naar de keerdriehoek aan de Volendaamlaan gereden. Voor de zekerheid is de 1165 uit het museum gehaald om de ongelukkige 1302 naar binnen te slepen. Zodra de 1022 gereed is wordt het werk aan de 1302 weer opgepakt.

Naar boven ^


2101
Ook de 2101 heeft last van een regelmatig terugkerende storing die zich manifesteert door het niet meer willen rijden als enkele wagen. Gebeurt natuurlijk alleen op het remiseterrein tijdens rangeren. Na wat zaken vervangen te hebben is testgereden met de wagen, achter de 1304. Gelukkig verliep deze testrit naar volle tevredenheid!
Het stel 1304 + 2101 staat gereed voor de testrit.

Naar boven ^


Evenementen

Regelmatig vinden evenementen plaats in het HOVM. Dat is onze belangrijkste bron van inkomsten, dus van groot belang voor het voortbestaan van het museum.

De sporen 7, 8 en 9 zijn leeggemaakt om te worden schoongemaakt.
Het materieel staat tijdelijk buiten.
Een deel van het materieel kan weer naar binnen. En soms is dat met handkracht eenvoudiger dan met een tram.
En bij Limburger 90 is de tractor van het Busmuseum een uitkomst.
Het begint er weer een beetje op te lijken.
De ruimte kan worden ingericht voor het feest!

Naar boven ^


Exploitatie
Op zondag 1 april is het seizoen 2012 begonnen. Na de winterstop weer ritjes op het tramnet en het museum geopend voor bezoekers!
Mooi weer op de eerste openingsdag.
 
Historische tram in een historische omgeving.
 
Vroeger modern, maar inmiddels alweer jaren in het museum. 
Waar blijft de tijd?!
 
De keerdriehoek op het Lange Voorhout bestaat nog slechts uit één spoor, maar daar passen deze twee museumtrams nog prima op.
 
De 265 test zijn dak op een regenachtige dag op het Stationsplein.
In zijn diensttijd is de 265 vele malen op deze plaats geweest.
 
De 1165 op het traject van lijn 16.
 
En weer terug bij het museum.
 
De 265 maakt een ritje naar Duindorp.
 
Nieuw en oud naast elkaar in Leidschendam. Lijn 2 rijdt sinds 23 april met voertuigen van het type Regio Citadis.
 
Koppelstel 1304+2101 arriveert in Leidschendam.
 
Zodat na vertrek van de Citadis het eindpunt weer even helemaal 'oud' is.
 
De 826 en 819+905 staan buiten te pronken op een zonnige zondag.
 
Terwijl 810 en 1101 liever binnen blijven staan.
 
Vlaggetjes op Koninginnedag! De 1165 in de keerlus bij Madurodam.

Naar boven ^


Tuin
De vijver, waterkanalen en zitranden zijn in de loop van vorig jaar gereed gekomen, maar er moeten nog wat kleine klusjes worden gedaan om het echt helemaal af te maken. Bijvoorbeeld door het plaatsen van plantjes. In april zijn er enkele tientallen bijgekomen!
Een hele rits plantjes staat te wachten om geplant te worden.
 
De regen komt in dit geval goed uit, prima plantweer!
 
Tijdje later een volgende lading planten.
 
Eerst onkruid eruit, dan de plantjes erin.
 
Vetplantjes voor de hele smalle randjes.
 
Het begint er fleurig uit te zien.
 
Ook in de moerasjes zijn kleurige planten bijgeplaatst.

Naar boven ^