Nieuwsflits - Nummer 48


HOVM nieuwsflits nummer 48
Dinsdag 1 december 2015

Nummer 48

 

Inhoud:

 

36
Paar kleine werkzaamheden aan de 36.
Er moet een ruitje gezet worden op een van de balkons.
Ruitje van kathedraalglas zit erin en is vastgezet met stopverf.

Een teflonbuis. Wordt toegevoegd aan de dakdoorvoer van het beugeltouw, zodat dat soepeler op en neer kan bewegen.


Naar boven ^


215
Na de succesvolle inzet van de 215 op 31 oktober raakte de wagen defect. Na enig zoekwerk bleek een van de microswitches defect te zijn.
De defecte schakelaar is verwijderd. Dankzij het internet kon snel een vervangend exemplaar worden gezocht en besteld.
De nieuwe switch is gemonteerd. Het is een hulpcontact op een van de tractieschakelaars.
Dankzij de reparatie konden we met een groot deel van onze medewerkers op gepaste wijze het rijseizoen afsluiten.
Tussenstop aan het eindpunt Zwarte Pad.


Naar boven ^


Wielassen
De wielassen van 810 en 505 bleken niet op de juiste wijze te zijn afgedraaid. Ze moesten dus weer terug naar het bedrijf dat het werk had uitgevoerd. Een tijdje later arriveren ze in het HOVM. Zouden ze nu wel goed zijn?
Vier wielassen op de vrachtwagen.
Afladen.
En naar binnen gerold.
Opnieuw meten (met een miniprof). De beide wielassen van de 810 blijken correct te zijn afgedraaid. Maar helaas is een van beide assen van de 505 nog steeds niet goed. 
Er hoeft nog maar een millimetertje af, maar hij moet toch weer terug!


Naar boven ^


810
Omdat de wielassen van de 810 nu op de juiste maat zijn, kan het onderstel weer in elkaar worden gezet.
De wielassen zijn voorzien van lagers en aspotten. Daarna wordt het onderstel over de wielassen geplaatst.
Onderstel kan weer rollen.
Vervolgens worden de motoren ingebouwd.
Achter de 57 gaat het onderstel naar spoor 12 om onder de wagenbak te worden geplaatst.
En de 810 doet het weer!
Resteren nog wat kleine klusjes aan de wagen, die gaan we op spoor 1 doen. 
Daarna moet de wagen nog worden gekeurd.


Naar boven ^


H5

De wielbanden van de H5 zijn afgekeurd. Nu de 810 weg is uit de wagenwerkplaats, is er een plek vrijgekomen voor de H5. Zodra we er tijd voor hebben zal de wagen van zijn onderstel gelicht worden, zodat we de wielassen eruit kunnen halen. Deze worden dan extern voorzien van nieuwe wielbanden.

De H5 staat in de wagenwerkplaats.


Naar boven ^


1165

De 1165 had een elektrische storing en kon alleen nog maar gesleept worden. De storing werd gevonden (een defecte diode en een defecte spoel van een relais) en opgelost, zodat de wagen weer op eigen kracht kon rijden.

De 1165 doet het weer!
Hij kan weer op eigen kracht de remise inrijden.


Naar boven ^


1187

We zijn al een hele tijd aan het slopen aan de 1187.

Er is veel uitgehaald afgelopen maand. Nu resteren nog de beide zandstrooiers. Daarna zullen delen van de beplating worden 'gered' (met name een deel van de raamstijlen) om daar andere 1100'en mee op te kunnen lappen.


Naar boven ^


1304

De 1304 stond al wat langer buiten dienst. Reden was speling in enkele delen van de stroomafnemer. Aangezien we nog een prima stroomafnemer hadden staan (stond vroeger op de inmiddels verdwenen Kassel 269) werd besloten de stroomafnemer te wisselen. Dat kon pas zodra we ruimte hadden op spoor 1, waar onze kraan staat. 
Nadat het onderstel van de 810 daar weg was kon de uitwisseling plaatsvinden.

De 1304 is onder de kraan gereden.
De stroomafnemer is losgemaakt en weggetakeld.
Er is niet voldoende ruimte naast de 1304 om hem te laten zakken, dus de 1304 wordt eerst wegehaald.
Een beugelloze 1304.
Inmiddels staat de 'nieuwe' stroomafnemer al gereed.
Die wordt naar spoor 1 geduwd zodat hij met de kraan van het onderstel kan worden afgetild. Op de voorgrond de oude stroomafnemer.
De stroomafnemer wordt neergelaten.
Nadat de oude stroomafnemer op het draaistel is gehesen, wordt de nieuwe stroomafnemer weer opgetild.
Het is een stroomafnemer die ooit op een GTL heeft gestaan. Voor het gebruik op de Kassel 269 hadden wij hem rood geschilderd, omdat die wagen zelf ook rood was. 
Dat zal nu dus weer een keer teruggeschilderd moeten worden naar donkerbruin.
De oude stroomafnemer wordt opzij gereden.
Daarna kon de 1304 weer terug en werd de stroomafnemer gemonteerd en aangesloten.

Als laatste het afstellen van de juiste beugeldruk. Later moet hij nog een keer worden geschilderd.

Naar boven ^


Werkplaats
Verder met het opknappen van de werkplaats.

 

In het verlengde van een eerder aangebrachte balk komt een tweede balk tegen de muur.
De muur was niet vlak, daarom moest de balk op maat worden geschaafd.
Vastzetten met kozijnpluggen.
Plank wordt gepast.
Tegen de balk komt een lat om de plank in de juiste positie te kijgen.
Eerste plank zit vast. Aan de voorzijde is nog een lat aangebracht, waar een LED strip achter zal komen die de later te plaatsen werkbank zal verlichten.
Voor het kantoor zijn planken op maat gemaakt voor een wandrek, die worden in de grondverf gezet.


Naar boven ^


Exploitatie
De publieksritten vanuit het museum zijn voorbij dit jaar, maar dat wil niet zeggen dat we niets meer doen.
Het lijkt stil op deze zonnige zondagmiddag, geen activiteit te bespeuren.
Maar even later wordt partytram 1302 voorzien van hapjes en drankjes, voorafgaande aan een besloten vervoer.
Op een andere dag staan er vele trams buiten geparkeerd omdat er binnen een evenement is.
Weer een evenement, en natuurlijk staan er dan trams buiten.
Een besloten vervoer met de 1022 in de late avond. De tram wacht aan het Zwarte Pad op zijn passagiers.
Dezelfde 1022 voorafgaande aan een rit met leerlingen van het ISW in Naaldwijk. In de vorm van een project gaan zij voor het HOVM typische Haagse gebouwen maken op schaal 1:87, voor onze nog te maken modelbaan!
En wat er ook gebeurt, het onderhoud aan het materieel gaat altijd door, ook het schoonmaken!


Naar boven ^