Nieuwsflits - Nummer 47


HOVM nieuwsflits nummer 47
Zondag 1 november 2015

Nummer 47

 

Inhoud:

 

36
Voortgang 36.
Werkzaamheden op het dak.
Monteren van de vlaggenstokhouders.

Het schilderen gaat door.

Naar boven ^


215
We willen de 215 graag inzetten op 31 oktober, bij de ritten ter gelegenheid van het feit dat de conducteur 50 jaar geleden voor het laatst dienst deed op de Haagse tram. 
Maar dan moet wel de inmiddels tot lastig bestempelde remkraan werkend worden gemaakt...
We zijn tot de conclusie gekomen dat er sprake is van een lekke pakkingsring. De ring is van leer en niet verkrijgbaar in de winkel. We gaan hem dus zelf maken.
Als basismateriaal is een strook rundleer gesneden.
Met behulp van twee holpijpen van verschillende diameter worden ringen geslagen.
Gelukt. Nu maar hopen dat hij past.
Hij past!
De remkraan kan nu voor de zoveelste keer in elkaar gezet worden.
En vervolgens weer terug de wagen in.
Die zit.
Maar voordat we de schakeltafel dichtmaken, wordt alles eerst getest.
Gelukkig werkt de remkraan nu eindelijk naar wens!
De 215 is terug in de wagenwerkplaats voor het monteren van enkele eerder losgenomen onderdelen.
De afschakelweerstand van de railremmen moet zijn afdekkap terugkrijgen.
En de bodem van de accukast is teruggeplaatst.
Alles kan weer dicht.
Voordat testgereden wordt krijgen de beide schakelkasten een onderhoudsbeurt.
Ondertussen worden de ramen aan de buitenzijde gewassen.
En de binnenzijde van de 215 wordt eveneens schoongemaakt.
Gereed voor een testrit.
Scheveningen Haven.
De volgende dag worden nog wat aanpassingen gedaan aan de rijremwals.
En wordt de buitenzijde verder schoongemaakt.
Nog een testrit, alles blijkt goed te werken.


Naar boven ^


265
De 265 is voorzien van twee paltouwen, nodig om de beugelbok te ontgrendelen als de beugel gedraaid moet worden. Dat draaien van de beugel, beugelzwaaien genoemd, gebeurt door aan het beugeltouw te trekken. En dat beugeltouw had zijn beste tijd gehad.
Het oude beugeltouw (links) is losgemaakt, het nieuwe ligt klaar om zijn plaats in te nemen.
Touw vastgemaakt aan de beugel. Dat gaat via een porceleinen 'eitje', dat zorgt voor elektrische isolatie.


Naar boven ^


769

De bedoeling is om de 769 rijvaardig te hebben op 31 oktober. Dat betekent nog flink wat werk aan het remwerk.

Een van de remschijfhouders hebben we relatief eenvoudig kunnen reviseren, voor een van de andere was zwaarder geschut nodig.
De geleidepen was dusdanig versleten dat er een hele nieuwe op moest. De oude is afgeslepen.
En vervolgens hebben we er een nieuwe pen op laten lassen. Inmiddels voorzien van veer en moer.
De H41 rangeert de 769 naar spoor 1.
Dat is ons standaardspoor voor het smeren en het geven van klein onderhoud.
Het bijvullen van de aspotten met olie is daar een onderdeel van.
Aan de onderzijde worden diverse draaipunten gesmeerd en wordt het remwerk afgesteld.
Een paar dagen later wordt de wagen technisch gekeurd door HTM. Goedkeuring is een vereiste om op het tramnet te mogen rijden.
De noodzakelijke remproef is voldoende.
De wagen is in orde en kan op 31 oktober worden ingezet.


Naar boven ^


Wielassen
De wielassen van 505 en 810 zijn al een tijdje weg. Zullen ze op tijd terug zijn zodat de 810 kan rijden op 31 oktober?
Voorlopig zit het niet mee. De transporteur brengt de geherpfileerde wielassen naar de remise Lijsterbesstraat in plaats van naar het Haags Openbaar Vervoer Museum...
We huren een vrachtauto om de assen naar het museum te kunnen halen.
Een van de assen van de 505.
Richting spoor 3.
Twee assen van de 505.
En op de pallets de assen van de 810.
Nu de wielassen in het HOVM zijn kunnen twee nieuwe lagers op maat worden gemaakt voor een van de assen van de 810.
Maar helaas: bij controle van de wielprofielen blijkt dat alle assen net even verkeerd zijn afgedraaid. Met andere woorden: ze moeten nog een keer terug.
Jammer, vooral voor de 810, want die komt nu niet meer op tijd gereed voor 31 oktober.
Voor de tweede maal de deur uit...


Naar boven ^


Exploitatie
Laatste maand van de publieksritten dit jaar
Er komen wekelijks aanvragen binnen voor trouwrapportages in het HOVM. Dat geeft soms leuke combinaties.
Op een zonnige zondag rijden 265 en 826 de publieksritten.
Op de laatste zondag van het seizoen rijdt de 826 over de sporen van lijn 11 in de Conradkade.
Gevolgd door de 1022.
De laatste rit van de dag gaat naar Duindorp. Beide wagens poseren aan het eindpunt voor de fotograaf.
De 826 wordt gehuurd om de opening van de vernieuwde halte Jacob Catsstraat luister bij te zetten.
De opening gebeurt door vijf kinderen van de basisschool die de teksten heeft uitgekozen (van Jacob Cats zelf) die bij de halte zijn geplaatst.
Halte Jacob Catsstraat richting Hollands Spoor. De teksten staan links bovenop de muur.
Op 31 oktober de afsluiting van ons seizoen. De 826, 215, 57 en 265+769 reden ritten op lijn 11. Aanleiding was dat 50 jaar geleden de laatste conducteurs dienstdeden bij de Haagse tram.
Het was bijzonder mooi weer en de belangstelling was groot.
Alle wagens maakten drie ritten over de hele lijn.
De nieuwe stadstram van het type Avenio is bezig met het proefbedrijf op lijn 11. Zo'n 90 jaar verschil in leeftijd tussen de Avenio en de buitenlijner.
De 826 op de Conradkade.
De 215 vlak voor de kruising met de Statenlaan.
De 57 volgde er vlak achter.
Het stel 265+769 had eigenlijk 810+769 moeten zijn, maar door het verkeerd afdraaien van de wielassen van de 810 is dat niet gelukt. Maar: deze combinatie ziet er gelukkig wel erg fraai uit!
De 215 had alweer een hele tijd niet gereden en kreeg daarom veel belangstelling.
De kaartjes werden, net als 50 jaar geleden, in de tram verkocht en geknipt.
Prima dag met veel tevreden bezoekers!


Naar boven ^


Diversen
Van alles wat.

 

De 57 staat op spoor 1 voor het meten van de wielen.
Dezelfde 57 na een instructierit.
Soms moet er veel gerangeerd worden omdat een wagen 'uitgegraven' moet worden. Dat betekent soms ook het rangeren van draaistellen.
Ook de H5 moet even rangeren.
De 164 en 2 stonden in de weg en moeten opzij.
Er zijn continu kleine klusjes te doen, zoals het vervangen van het ophanghaakje van de achterkoppeling van de partytram, de 1302.
Of het schoonmaken van materieel, zoals de 826.
Of de 1337.
Het seizoen is voorbij, maar het werk aan materieel en gebouw gaat gewoon door. Ook het besloten vervoer blijft doorgaan. Daarom volgende maand gewoon weer een nieuwe nieuwsflits!


Naar boven ^