Nieuwsflits - Nummer 45


HOVM nieuwsflits nummer 45
Dinsdag 1 september 2015

Nummer 45

 

Inhoud:

 

36
Er is een tijdje niets gedaan aan de 36. Het werk wordt weer opgepakt. We zijn nog niet helemaal tevreden over de aspotveren. De oude veren worden er uitgehaald voor inspectie.
De aspotveren van de 36 zijn tijdelijk vervangen door blokjes hout.
De uitgenomen veren zijn genummerd.
De 36 gaat naar spoor 8 om ruimte maken voor de 810.


Naar boven ^


215
Een (lucht) lekkende remkraan houdt ons al langere tijd bezig. De remkraan is uit de wagen gehaald, uit elkaar gehaald en alle onderdelen zijn schoongemaakt. Alles wordt nu weer in elkaar gezet.
Assembleren van de remkraan.
Een pakking wordt op de juiste plaats gelegd.
Je wilt niet weten uit hoeveel onderdelen zo'n remkraan bestaat. Op de foto slechts een deel daarvan.
Halverwege.
Klaar voor montage in de wagen.
En hij zit er in. Resultaat: nog steeds lekkage, we zijn er dus nog niet. Het zou mooi zijn als alles in een keer goed zou zijn, maar soms zit het gewoon tegen...
Wel even genieten van een sfeervol interieur.


Naar boven ^


505
De 505 is afgekeurd op zijn wielprofielen, de wielen moeten worden geherprofileerd. 
De 1187 is uit de wagenwerkplaats gehaald, de 505 gaat erin.
Onder de wagen is het nodige losgemaakt, zodat de wagenbak van de twee assen gelicht kan worden.
Deels gelicht.
En dat is onder de wagen goed te zien. De bakveren zijn al losgekomen van de aspotten, die overigens bij deze wagen tussen de wielen zitten (binnenliggende aspotten).
Hoog genoeg om de beide assen er onderuit te rollen.
En daar zijn ze dan.
De wielen hebben een relatief kleine diameter van circa 50 cm.
De aspotten zijn verwijderd, goed te zien waar de lagers normaal op de as rusten.


Naar boven ^


810
De 810 staat al een tijdje buiten dienst, net als de 505 met teveel gesleten wielflenzen. Ook die moet dus uit elkaar zodat de wielassen op transport kunnen naar een bedrijf dat de wielen kan herprofileren.
De 36 heeft spoor 12 in de wagenwerkplaats verlaten.
De gelegenheid om alles goed schoon te maken. Vegen...
... en stofzuigen.
Daarna kan de 810 naar binnen.
De 810 is gelicht en het onderstel kan er onderuit.
De 57 schiet te hulp om als trekkracht te fungeren.
Naar buiten.
Vervolgens opduwen naar spoor 1.
Daar worden de motoren uitgebouwd, waarna de weielassen er onderuit kunnen.
En dat zijn dan die wielassen.
De aspotten zijn eraf gehaald.
Wielassen klaar voor transport.


Naar boven ^


905
De 905 is ooit ontstaan uit de voormalige motorwagen 805. Er is nooit een 'echte' 900' bewaard gebleven, vandaar dat is besloten om van de 805 de 905 te maken. Het lijkt makkelijk om van een motorwagen een aanhangwagen te maken (je haalt de motoren eruit en je bent klaar), maar zo eenvoudig was dat niet. Zo had de 805 een vast onderstel, de 905 moest op twee één-assige draaistellen komen te staan. De werkgroep die de 905 heeft gerestaureerd kreeg daarbij heel veel steun van de firma Werkspoor: zij hebben de beide draaistellen en het benodigde remwerk gemaakt voor de 905. In 1989 is een eindsprint ingezet om de 905 op tijd klaar te hebben voor het jubileum van 125 jaar tram in Den Haag en gelukkig lukte dat. De 905 kon achter de 819 meerijden in de optocht.
Echter, de 905 heeft niet veel ritten gereden. Al snel bleek dat de wagen veel te sterk remde, waardoor enkele stevige platte kanten aan de wielen waren ontstaan. Hij werd daarom niet meer ingezet. Telkens werden plannen om de wagen aan te pakken onderuitgehaald door verbouwingen, ander werk dat prioriteit kreeg, geen geschikte motorwagen beschikbaar, etc. Wat dat laatste betreft: de 905 zou kunnen rijden achter de 36, de 819 en de 826. Daarvan staat de 819 buiten dienst met een beschadigd tandwiel op een van de wielassen en is de 36 nog niet inzetbaar. Daarom is de 826 op dit moment de uitverkorene om als trekkracht voor de 905 te worden ingezet.

We zijn gestart met een onderzoek om te zien wat de reden is dat de wagen zo zwaar remt, zodanig dat de wielassen blokkeren. Loopt het remwerk te zwaar, klopt dat nieuw gemaakt remwerk wel, staat de solenoïd goed ingesteld, zijn de remschijven op de juiste wijze ingesteld, etc. Begonnen is met het bekijken van de solenoïd. Dat is in feite een grote trekmagneet die bij remmen wordt bekrachtigd door een deel van de remstroom van de motorwagen. Die trekmagneet trekt aan het remwerk, en daarmee remt de wagen.

De 905 komt niet zoveel naar buiten.
Geldt trouwens ook voor de 819.
De 905 is op spoor 1 geplaatst.
En de solenoïd is deels uit elkaar gehaald.


Naar boven ^


1165
De 1165 stond buiten dienst met een elektrische storing. Na de reparatie gaan we een testrit maken om te zien of alles op de juiste wijze functioneert.
De 1165 staat gereed voor vertrek voor het maken van een testrit.
Even later op de Statenlaan. Alles doet het goed, de wagen is weer inzetbaar.
Helaas: kort erna begeeft de MG het (motorgenerator: een apparaat dat de bovenleiding spanning omzet naar een lage spanning en daarmee de accu's voedt) en staat de wagen weer buiten dienst.


Naar boven ^


Werkplaats
Door het werk aan het materieel staan de werkzaamheden aan de werkplaats op een laag pitje. Jammer, maar je kan niet alles tegelijk.
In het kantoor boven de werkplaats komt een wandrek om ordners te kunnen plaatsen. We gaan digitaal, maar voor het opslaan van papieren is dat toch wel handig...
Drie planken op maat gemaakt. Nu nog schilderen.
De nodige schroeven aangeschaft voor de werkplaats.
Nodig voor het vastzetten van balken tegen de muur, waar dan weer planken op komen te rusten.


Naar boven ^


Instructie
Diverse wagens worden gebruikt voor het geven van instructie.
Er was al met een losse 265 gereden, maar met aanhangwagen 614 erachter is het toch net weer even wat lastiger rijden.
De 57 is aan de beurt. Begin van de avond is het weer nog goed.
Maar in de loop van de avond krijgen we gigantische plensbuien en gaan we schuilen in de remise Lijsterbesstraat.
Een dagje later alweer regen. Korte stop in Vrederust.
Met al die regen kan je beter met een PCC rijden. De 1210 aan het eindpunt Madurodam.
De oude keerlus, want binnen afzienbare tijd ligt er een nieuwe.
Terug naar de remise. Op de Prinsegracht kunnen we niet verder. Na een aanrijding moet er eerst een auto worden weggesleept, daarna is het spoor weer vrij.

Eindelijk kunnen we weer genieten van mooi weer. Meteen naar buiten voor instructie met de 57!

Naar boven ^


Exploitatie
Ook in de zomer worden er besloten vervoertjes gereden. De 265 en 614 hebben het druk.
Het stel staat te wachten op de aankomst van de gasten op het Kerkplein.
Een dag later weer een rit met dit stel. Nu staan de gasten bij aankomst al op ons te wachten.
Altijd gezellig, vooral als het mooi weer is!


Naar boven ^