Nieuwsflits - Nummer 42


HOVM nieuwsflits nummer 42
Maandag 1 juni 2015

Nummer 42

 

Inhoud:

 

36
De afgelopen maand is er vooral geschilderd aan de 36.
De schilder bij de 36.
De dakrand is net in de lak gezet.
De wagen begint al aardig de originele crème kleur terug te krijgen.


Naar boven ^


505
Van de 505 zijn vorig jaar alle houten banken ontdaan van vele oude laklagen. Vervolgens is er een blanke vernis op de banken aangebracht. Er was geen tijd meer voor de optocht om meer lagen aan te brengen, tijd om dat nu weer op te pakken.
De eerste bankjes zijn geschuurd.
En zijn nu in totaal 9 van de 36 zitplaatsen geschuurd.


Naar boven ^


1210
De 1210 bleek bij zijn keuring in 2014 net niet aan de vereiste noodremvertraging te komen. Gelukkig mocht de wagen met enkele beperkingen wel meerijden met de optocht, maar daarna was het rijden voorlopig afgelopen. De afgelopen maanden zijn andere railremmen aangebracht, daarmee hopen we de minimale noodremvertraging wel te halen.
De 1210 staat gereed voor een testrit.
Tussenstop eindpunt Scheveningen Haven.
En de vereiste remvertraging is gehaald, de wagen kan worden aangeboden voor de keuring.


Naar boven ^


Werkplaats
Verder met het opknappen van de muur in de werkplaats.
Er moet nog een klein stukje muur worden kaalgemaakt.
En hier is nog de nodige roetaanslag van de oude schoorsteen te verwijderen.
Muur kaal.
En roet weg.
Vervolgens worden alle gaten dichtgesmeerd.
Daarna wordt de hele muur in de 'voorstrijk' gezet.
En eindelijk kan daarna de witte verf erop!
Dat ziet er een stuk beter uit.
Nog een stukje 'om de hoek'.
De bij de laatste verbouwing nieuw gebouwde meterkast krijgt ook een wit laagje.
Mooi, maar het dekt nog niet.
Na de tweede laag wel.
Het HOVM heeft vier hefbokken in gebruik, waarmee een tram van zijn onderstel of draaistellen gelicht kan worden. Maar er zijn nog vier hefbokken extra, die we tot nu toe nog nooit gebruikt hebben. De bedoeling is om dat wel te gaan doen, zodat twee wagens gelijk gelicht kunnen worden.
Alleen blijken de bokken niet op de juiste manier te werken op de reeds in gebruik zijnde bedieningskast. We gaan de bedrading daarom aanpassen. De connector wordt opengemaakt.
En de bedrading wordt aangepast. Uiteindelijk blijken alle hefbokken nu te kunnen functioneren aan de bestaande bedieningskast.


Naar boven ^

Remiseterrein
Ook buiten het gebouw en de trams worden werkzaamheden uitgevoerd.
Het remisegebouw geniet van een mooi lentezonnetje.
En dat zonnetje werkt ook mee bij het uitlopen van de waterplanten in de vijver.
De eerste gele lis van 2015 staat in bloei, althans van het HOVM.
Een paar dagen later zijn er meer bloemen te zien.
Op naar de zomer!
Dit bord misten we nog: in het geval dat het gebouw ontruimd moet worden, moeten alle bezoekers zich bij dit bord verzamelen.
Het hek aan de zijde van de Ter Borchstraat klemde op de grondplaat. Dat is inmiddels hersteld.


Naar boven ^


Exploitatie
In de maand mei is er volop gereden.
De 164 staat gereed voor een arrangement. De rit is volgeboekt!
Onderweg krijgen de passagiers uitleg van een professionele gids.
De 164 verlaat het HOVM.
Tussenstop aan Scheveningen Haven.
De 1022 doet dienst op een regenachtige zondag.
De 826 en 57 blijven achter op het remiseterrein.
De 826 treft beter weer tijdens een instructierit.
De bekende Fred Zuiderwijk voor de 1022 die klaar staat voor een besloten vervoer. 
Hij was als ras Hagenees ingehuurd om tijdens de rit het een en ander over Den Haag te vertellen.
De 826 aan het eindpunt Vrederust.
De gelede bus van het Busmuseum, de 923.
De 265 halteert op het Kerkplein.
De 57 en 1304 staan aan het voormalige eindpunt Voorburg station.
De 57 driehoekt bij de halte 's Gravenmade.
En rijdt terug in de richting van Den Haag.
Regelmatig worden de routes van oude buslijnen 'nagereden'.

De 319 op het busplatform, Den Haag CS.

Naar boven ^


Kat
Meestal zijn we bezig met trams, maar soms komt er wat anders tussendoor.
Een zwerfkat zorgt voor nageslacht.
Een uiterst zorgzame poes, die uiteindelijk twee kittens het levenslicht laat zien.
Je zou wel elke kat willen houden, maar de remise is daar niet echt geschikt voor. 
De meeste medewerkers hebben zelf thuis al een of meerdere huisdieren, dus dat geeft ook geen oplossing. Gelukkig is de dierenambulance 's avonds ter plaatse om de kat met haar twee kittens te helpen.
Dierenambulance medewerker Roel vangt behendig moeder poes en stopt haar in een mand.
De beide kittens zijn een stuk makkelijker te pakken.
In een warme deken in een ander mandje.
Snel in de auto en daarna snel naar de opvang. Bedankt, Dierenambulance & hospitaal Den Haag!


Naar boven ^