Nieuwsflits - Nummer 41


HOVM nieuwsflits nummer 41
Zaterdag 1 mei 2015

Nummer 41

 

Inhoud:

 

36
Verder met aspotveer en schilderwerk.
De hefbokken worden in positie gebracht om de wagen te kunnen lichten.
Bedoeling is om de druk van de aspotveren af te halen, zodat er aan de bekende veer gewerkt kan worden.
Tegenwoordig zouden we dit allemaal een stuk slimmer maken. Oud is mooi maar niet altijd efficiŽnt!
De veer zit op z'n plaats, er rest nog het aanbrengen van een spie.
En die zit er nu in.
Het schilderen van de wagenbak vordert gestaag.
Schilderen van de daklijst.
De loopplanken op het dak zijn geschilderd.


Naar boven ^


57
De 57 had een defecte schakelaar voor het activeren van de spanningsomzetter. 
Dit apparaat zorgt voor de omschakeling van 1200 naar 600 volt, alleen voor de verlichting wel te verstaan. De fosforbrons contacten waren weggebrand, er zijn twee nieuwe voor gemaakt.
De nieuwe contacten in de maak.
De schakelaar wordt weer in elkaar gezet.
En dan moet je nog zien dat hij weer op z'n plaats komt!
Gelukt.
Testrit naar het Rijswijkseplein om te zien of de VETAG nog functioneert.
Een van de belkoorden was gesneuveld, deze is vervangen door een nieuwe, die nog wel in het leervet moet.


Naar boven ^


Werkplaats
In de werkplaats is de tijd gekomen om de muren op te knappen en de oude schoorsteen dicht te maken.
De wand waar de oude smidse stond is vrijgemaakt, zodat aan de muur gewerkt kan worden.
In het verleden is de muur meerdere keren gewit, maar al die lagen zijn bezig af te bladderen.
Eerst worden alle leidingen die in de nieuwe werkplaats niet meer nodig zijn, weggehaald.
Met name 400 volt aansluitingen.
We zijn vooral benieuwd of de zwarte aanslag (roet) er makkelijk af zal gaan.
Gewoon proberen.
Dat blijkt mee te vallen.
Toch kostte alleen het schoonmaken van deze strook muur al bijna twee uur...
Nog een paar uurtjes erbij en het begint wat te worden.
Sterk zuigende muren moeten eerst voorbehandeld worden.
Zoals dit kalkzandsteenmuurtje.
De schooorsteen waar vroeger de smidse onder stond, doet nu geen dienst meer.
Maar er komt wel regenwater en kou door naar binnen.
Daarom maken we hem dicht. Een plankje hout als verloren bekisting.
De kieren dichtgemaakt met PUR schuim.
Na drogen het schuim wat bijgewerkt en wapening aangebracht.
Vervolgens beton erin.
Met een afgeronde kop erop, zodat het regenwater wegloopt. De werkplaats is nu droog.
Weer een stuk verder met het schoonmaken van de muur.


Naar boven ^

Museum
Evenementen vinden regelmatig plaats. Vanaf 5 april is het museum weer op elke zondagmiddag geopend.
Om ruimte te maken voor een evenement op de sporen 10, 11 en 12 mogen de PCC's een dagje naar buiten.
In 2014 was er een tijdje een postertentoonstelling in de Haagse Tramtunnel, samengesteld door het Haags Gemeentearchief. HTM heeft erna de posters gekregen en ze cadeau gedaan aan het HOVM.
We zijn er blij mee: de posters vertellen het verhaal van 150 jaar tram in Den Haag. Omdat er geen ruimte was om ze allemaal aan de muur te hangen, is ervoor gekozen ze in posterframes te doen, zodat de bezoekers er doorheen kunnen bladeren.
Het infoscherm doet het naar verwachting, altijd de mogelijkheid om in het museum te zien welke tram en welke bus hoe laat gaat rijden!
Op een zondag in april werd het HOVM bezocht door een grote groep Mercedes rijders.
En allemaal met een mooi ouderwets blauw nummerbord.


Naar boven ^


Storm
Begin april waaide het hard boven Den Haag.
Een van de terreinlampen werd door de storm zelfs uit zijn bevestiging gerukt. Gelukkig zit er voor dat soort gevallen een noodketting aan de lamp, die voorkomt dat hij ter aarde stort.
Ook deze grote tak van een boom begaf het en kwam op en onder de bovenleiding terecht. Met wat kunst en vliegwerk is de tak snel naar beneden gehaald.


Naar boven ^


Exploitatie
Vele ritten ook in de maand april.
De 57 tijdens de Paasritten op het Lange Voorhout.
En diezelfde 57 passeert station HS.
De 1022 rijdt een besloten vervoer en wacht zijn tijd af in de remise Lijsterbesstraat. Links op de achtergrond slijptram 1139 en meettram 1315.
Wachten op de passagiers op het Kerkplein.
De 57 op het Om en Bij, traject van lijn 6.
De 826, te zien op de Prinsegracht.
De Lange Vijverberg met de 57.
Ook de 826 ontkwam daar niet aan de fotograaf.
De 1302 wacht zijn tijd af tijdens een besloten vervoer.
De 57 bij het Tournooiveld op Koningsdag.
En de 1022 op de Vijverdam.
De 57 rijdt de keerlus Madurodam in.
De 1302 tijdens een besloten vervoer aan het eindpunt Nootdorp.
De 1022 op lijn 11 vlak voor de kruising met de Loosduinseweg.

De 57 aan het eindpunt Scheveningen Haven.

Naar boven ^