Nieuwsflits - Nummer 40


HOVM nieuwsflits nummer 40
Woensdag 1 april 2015

Nummer 40

 

Inhoud:

 

36
Nog meer werkzaamheden aan de 36.
De doorvoeren voor de automaat handels zijn gereed om geschilderd te worden.
De automaat handel doorvoeren staan in de primer.
En zijn even later afgelakt.
Gemonteerd in de wagen.
Nu helemaal afgewerkt: de handel op z'n plaats en halfronde gelakte houtjes bij de dakdoorvoer.
Een van de vier verlichtingskanaaltjes voor de verlichting boven de hoekbanken.
De verlichtingsinstallatie is aangesloten op de 600 volt.
Op de dakrand zijn ook de lichtcontactdozen voor de aanhangwagen verlichting gemonteerd. Hier is te zien dat zij nog moeten worden aangebracht.
Beide contactdozen in de lak.
De dakrand moet nog worden voorzien van een houten sierrand. Het eerste deel is gemonteerd.
Alles wat kan klemmen is ingezet.
Voorzijde A-balkon.
En natuurlijk ook op het B balkon.
Een van de vier gebogen sierlatjes was gekraakt bij het demonteren, die wordt nieuw gemaakt. Een zelfgemaakte 'stoompijp' zorgt voor het verhitten en vochtig maken van het nu nog rechte houtje.
Daarna wordt het houtje om een mal geklemd. Na afkoelen zou hij dan rond moeten blijven staan. Dat blijkt prima te werken en het latje laat zich zonder problemen op de wagen bevestigen.
Deel van de 36 in de crème voorlak.
Een van de kathedraalglas ruiten was kapot gegaan bij het demonteren, daarvoor is een nieuwe gekocht.
En hij past nog ook!
De 36 op het remiseterrein.
En weer naar binnen.
De verlichting wordt getest, ziet een van onze webcams.
De wagennummers worden overgetrokken om er mallen van te laten maken.
Elk cijfer apart.
Enkele ventilatieroosters zijn gevernist.
Even in de remise voor een test.
De schilder aan het werk aan de zijkant van de 36.


Naar boven ^


215
De 215 staat al een tijdje buiten dienst met een remkraan die veel luchtlekkage heeft.
Het laatste onderdeel van de remkraan wordt uit elkaar gehaald.
De hoofdspindel is eruit.
Nu worden alle onderdelen schoongemaakt in onze ultrasoon reiniger.
En er zitten aardig wat onderdelen in een remkraan.
Voor...
... en na het reinigen.


Naar boven ^


1165
De 1165 kreeg een probleem met een trommelrem, die moest daarom vervangen worden.
Om er goed bij te komen werd de 1165 van zijn draaistellen gelicht.
De nieuwe trommelrem zit op het draaistel, de oude ligt er voor.
Contacten aansluiten en klaar is Kees.


Naar boven ^

2310
Wekelijks wordt er roest gebikt aan elok 2310.
Overal waar witte grondverf zit is het bikwerk gereed!


Naar boven ^

Werkplaats
Verder met de werkplaats. De kap en koker boven de voormalige smidse zijn verwijderd, nu de vloer nog.
In de vloer van de werkplaats onder de smidse zat een gat, bedoeld voor het opvangen van de verbruikte kolen van het smidsvuur. Dat gat gaan we opvullen.
Daarvoor worden eerst alle uitstekende stenen weggehakt.
Evenals de omliggende losliggende delen van de vloer.
Wapeningsnetje erin...
... en beton storten.
De onderste laag bestaat uit constructiebeton...
...afgewerkt met een laag zandcement.
Wel even laten drogen!


Naar boven ^

Infoscherm
Voor onze bezoekers is het handig te weten waar de ritten van tram en bus naar toe gaan en welke voertuigen worden ingezet. Dat gaan we behalve via de website ook met behulp van een scherm in het museum kenbaar maken.
Het scherm wordt aan de muur gehangen. Daarvoor wordt een stalen draagconstructie gemaakt. Deze stootstrip heeft ooit op slijptram H23 gezeten en gaat nu een tweede leven krijgen.
Twee stukken stootstrip op een stalen hoeklijn dat ooit onderdeel van een scheidingswand in de remise was. Over recyclen gesproken.
Even passen aan de muur.
Alles past en de zaak gaat in de witte lak.
Opgehangen aan de muur.
De steun van het scherm komt op het hoeklijn.
En als laatste het scherm er op.
Niet te missen als je binnenkomt.
Aansluiten van het scherm.
En de info erop. We hopen dat onze bezoekers nu nog beter geïnformeerd zullen zijn!


Naar boven ^


Parallelweg
Nieuw asfalt voor de Parallelweg.
Aan de ingang van de Ter Borchstraat wordt gewerkt!
Het deel van de Parallelweg voor de remise is toe aan een nieuwe laag asfalt.
De ingang van het remiseterrein aan de Ter Borchstraat is een tijdje niet bruikbaar voor wegvoertuigen. Gelukkig konden de trams blijven doorrijden.
De bovenste laag asfalte is weggefreesd.
En nieuw asfalt wordt aangebracht.
Eerst de basislaag.
En daarna de afdeklaag.
Alleen de belijning nog en dan gaat dit stuk weg weer jaren mee.


Naar boven ^


Exploitatie
Verschillende activiteiten in  de maand maart.
De 1022 wacht op zijn vertrektijd in de Rijnstraat tussen het CS en het VROM gebouw.
De Scheveningeseweg bestaat in 2015 maar liefst 350 jaar. De 265 wordt ingehuurd voor het maken van filmopnamen.
Aantal malen de Scheveningseweg op en neer en keren bij Plein 1813.
Voor evenementen waarbij de sporen 10, 11 en 12 worden gebruikt, gaan de trams voor een dagje naar buiten.
Regelmatig worden er rondleidingen gegeven, ook voor schoolklassen.


Naar boven ^