Nieuwsflits - Nummer 38


HOVM nieuwsflits nummer 38
Zondag 1 februari 2015

Nummer 38

 

Inhoud:

 

36
De 36 is op het moment het belangrijkste project van het HOVM. Er is veel gedaan de afgelopen maand: dichtmaken van kabelgoten, zinken afdekkingen maken om de goten te beschermen tegen de elementen, schilderwerk aan de wagen en aan houten onderdelen.
Het is altijd weer spannend of alles goed gaat met oud en nieuw. Gelukkig geen beschadigingen door vuurwerk, op 1 januari staat het remisegebouw er goed bij!
De schakelkasten van de 36 zijn vastgezet aan de wagen.
Ook het afdekplankje tussen schakelkast en voorruit zit weer op zijn plaats.
De schakelkasten krijgen meteen onderhoud. na het afstellen van de contacthamers worden de nokken van de hoofdwals in het vet gezet. De rijrichtingwals moet het doen met vaseline en de rijremwals met olie.
Uiteindelijk gaan de vonkenschotten er in en is de kast gereed.
De kap is er opgezet.
De motoraansluitingen worden vastgezet.
Voorzien van nieuwe rubber afdekslangen.
Beide automaten op het dak zijn schoongemaakt, afgesteld. en voorzien van nieuwe vonkenschotten.
Ook hier de kap er op.
Het wordt tijd om te zien of de wagen op eigen kracht wil rijden.
De wagen is door de 57 onder de bovenleiding gezet.
En dan het langverwachte moment. Doet-ie het of doet-ie het niet?! Hij deed het! 
Een mijlpaal in de restauratie van de 36, met de complimenten aan de noeste werkers die dit voor elkaar hebben weten te krijgen!
Nieuw gemaakte houten afdekkingen voor vier kleine kabelgootjes op het dak, voor de verlichtingsbedrading voor de lampen boven de vier hoekbanken.
Hier een van die kabelgoten, na montage in de grondverf gezet.
Dezelfde grondverf aan de buitenzijde van de wagenbak.
Veel van de houten panelen die op de beide balkons verwijderd waren om de bekabeling te kunnen vernieuwen, worden opnieuw gevernist.
Dat ziet er een stuk beter uit!
Kan weer jaren mee.
Ook de kleinere stukken hout komen aan de beurt.
De kabelgoot op het dak wordt voorzien van een nieuwe houten afdekking.
Aan de onderzijde van de wagen zitten ook kabelgoten. Een deel hiervan wordt afgedekt met zink. Op de foto een van de vier zinken afdekstukken tussen de goot onder de wagen en de stijggoten op de hoeken van de balkons.
Hier nogmaals vanuit een andere hoek.
En hier ingebuouwd, net boven een van de bakveren.
Een niet juist functionerende trolleyvanger (zorgt dat het beugeltouw altijd strak staat door het niet gebruikte deel op te rollen) wordt hersteld.
Op het A balkon worden de gereviseerde zekeringhouders vastgezet.
Op z'n plaats.
Op het dak is de kabelgoot nu over de hele lengte voorzien van een houten afdekplank.
Om aan de kabelgoot te kunnen werken die onder de wagen zit, wordt de wagen gelicht van zijn onderstel.
Onderstel staat tijdelijk geparkeerd voor de bak.
Houten afdekking (in de grondverf) aangebracht onder de goot.
De kabelgoot op het dak moet afgedekt worden met een zinken kap. Het eerste deel, inclusief uitsparingen voor de kabels naar de weerstandrekken, ligt gereed.
Werk aan de klapraampjes tussen boven- en onderdak.
Ooit was een gebroken aspotveer de aanleidng om de 36 buiten dienst te nemen. 
De nieuwe veer moet nog wel worden gemonteerd, hier wordt gepuzzeld hoe dat het handigste kan.
Op de voorgrond de restanten van de oude veer, die op maar liefst drie plaatsen (drie veerbladen) was gebroken.

Naar boven ^

2310
Er wordt regelmatig gewerkt aan de elok. Grootste deel van het werk is het ontroesten. En dat is veel werk: een 10 meter lange en hele grote tram die bovendien voornamelijk van staal gemaakt is.
Aan weerszijden van de cabinedeur is het staal geheel doorgeroest. Hier helpt roestbikken niet meer, een deel van de wand zal moeten worden vervangen.
Roestgebikt op een van de neuzen. Goed is te zien waar vroeger de koplampen hebben gezeten.

Naar boven ^