Nieuwsflits - Nummer 35


HOVM nieuwsflits nummer 35
Zaterdag 1 november 2014 

Nummer 35

 

Inhoud:

 

36
In de maand oktober is het dak afgemaakt zodat de apparatuur erop kan worden aangebracht. Verder ligt het accent op het aanleggen van de tractie- en lichtbekabeling.
Alweer een verflaag op het dak!
Vervolgens wordt het dak, net als vroeger, gezand. Dat betekent dat er een verflaag op komt, die direct bestrooid wordt met zand. Dat zorgt voor een vorm van 'wapening' in de verflaag waardoor hij een stuk langer meegaat.
Na de zandlaag dan eindelijk de laatste verflaag!
Nu kunnen eindelijk de loopplanken worden gemonteerd op het lage dak.
Ook de laatste verflaag op het hoge deel van het dak.
Flinke klus met een tien meter lang dak.
In de centrale kabelgoot op het dak zijn de eerste tractiekabels gelegd.
En het eerst gemonteerde weerstandrek (in totaal komen er acht) mag even passen op het dak.
De stroomafnemer (Siemens B-beugel) wordt geschilderd.
Een tijdje later kan de stroomafnemer op het dak van de 36.
De kraan tilt hem op.
En uiteindelijk staat de stroomafnemer op het dak! De 36 wordt terug naar spoor 12 gerangeerd.
Terug op het dak na zo'n 12 jaar.
Een nieuw gemaakt oploopstuk (het bronzen onderdeel).
Samen met een nieuwe koolsleper is de stroomafnemer compleet..
Nieuwe lichtbedrading naar een van de koplampen.
En naar de lijnnummerfilmkast (links) en sluitlicht (rechts).
De isolator waarmee het beugeltouw vast zit aan de beugel, was ooit geschilderd. Dat is niet de bedoeling.
De isolator is daarom ontdaan van de verflagen.
Het laatste weerstandrek wordt gemonteerd.
Ook de kleinere onderdelen krijgen aandacht. De afdekkingen van de ventilatieroosters die op de balkons zijn aangebracht, zijn geschilderd.
Een ander onderdeel van de constructie staat in de primer.
Evenals een kap van de weerstandrekken.
Een andere kap heeft de afdeklaag al gekregen.
Schilderen van de ventilatieramen.
Lijnnummerfilmkast en sluitlicht gemonteerd op het dak.
Katrollen voor de geleiding van het beugeltouw zijn gemonteerd.
De tractiebekabeling wordt compleet vernieuwd. Kabels bij een van de schakelkasten, voorzien van labels en kabelschoenen.
Nieuwe lichtbekabeling in de wagen.

Naar boven ^

Exploitatie
Onze laatste exploitatiemaand van dit jaar. Er staat nog een winterrit gepland, maar dan is het voor 2014 toch wel afgelopen met de ritjes. In oktober nog veel inzet van vooroorlogs en PCC materieel.
Begin van de maand oktober werden lijnritten gereden op lijn 11.
Er is de afgelopen jaren langdurig gewerkt aan de kademuur van de Conradkade waardoor lijn 11 lange tijd niet volledig heeft kunnen rijden over zijn eigen traject.
Maar dat is nu verleden tijd en lijn 11 rijdt weer als vanouds.
De 265 in de volle zon bij de Duinstraat.
In 2015 worden de Avenio trams verwacht op lijn 11, vandaar het perron aan de binnenzijde van de boog.
De 265 met aanhangwagen 614 op alweer een mooie zonnige dag in oktober.
Korte stop in het Statenkwartier.
De 826 wordt ingezet op de tweede rit.
Met een korte stop in Wateringen.
Minder zonnig maar nog steeds mooi weer op de laatste exploitatiedag.
De 826 moet nog even geduld hebben.
Eerst rijden 265+614 naar Duindorp.
En daarna weer terug naar het HOVM.
De 826 mag de laatste rit rijden.
Ondersteund door de 1165.
En omdat het heel erg druk was werd ook de 1304 als extra ingezet.

Naar boven ^