Nieuwsflits - Nummer 34


HOVM nieuwsflits nummer 34
Woensdag 1 oktober 2014 

Nummer 34

 

Inhoud:

 

36
De 36 komt in de laatste fase van herstel. Het dak is nu echt bijna klaar, moet alleen nog geschilderd worden, daarna kunnen de laatste onderdelen erop. Ook wordt er gewerkt aan de stroomafnemer, de weerstanden en de tractiekabels.
Een van de lijnummerkasten staat even los op het dak.
Veel van wat straks terug op het dak moet, is waar nodig hersteld en geschilderd.
De klossen waar later de loopplanken op komen zijn niet alleen vastgezet, maar ook gekit om inwatering te voorkomen.
De houten balken waar de stroomafnemer op komt te staan.
Bovenaanzicht dak. In het midden een lange goot voor de tractiekabels.
Aan het einde van de dakgoot zit een gat in het dak, waar de tractiekabels naar beneden gaan.
Klossen en planken op het lage dak.
Onder de weerstandkasten komen isolatieplaten. Doel is een thermische beveiliging van het houten dak tegen de warmte van de weerstanden. Vroeger waren dit platen asbest, maar die tijd hebben we gehad!
De platen zijn op het dak gelijmd. Het nodige gewicht er op om de platen aan te drukken tijdens het drogen.
Boven elke hoekbank in de wagen hangt een lamp. De bedrading van die lampen loopt door speciale houten gootjes over het dak. Hier een nieuw gemaakt gootje.
En ook deze is nieuw, maar dan gaat het om het verticale deel.
Bovendeel van het dak is opnieuw geschilderd.
En een dagje later het onderste deel ook.
Nieuwe tractiekabels tussen dak en onderzijde van de wagen.
Deze kabels worden verbonden met de nog te plaatsen weerstandrekken.
En deze met een van de motoren.
De stroomafnemer ligt al een paar jaar te wachten tot hij aan de beurt is. Nog wat schoonmaakwerk, schilderen en dan kan hij het dak op.
Voor het schoonmaken van kleine onderdelen hebben we een ultrasoon schoonmaakapparaat aangeschaft. Van alles wat erin om te zien of het ook echt werkt.
Nou, dat valt niet tegen.
De porceleinen isolatieblokjes voor de weerstandrekken zijn brandschoon!

Naar boven ^


402
De 402, een voormalig paardentramrijtuig dat op een zeker moment werd omgebouwd tot een bijwagen voor de elekrische tram, heeft enkele jaren bij het HOVM gestaan. De Tramweg Stichting (TS) heeft de wagen veilig weten te stellen toen hij een langdurig derde leven als noodwoning in Meppel kon beŽindigen. Men had echter geen ruimte om de 402 te stallen en aan een revisie was men nog niet toe. In het HOVM lukte die stalling wel en daarom heeft de wagen hier meerdere jaren gestaan. Inmiddels is de TS zover dat de wagen gerestaureerd kan worden en kon de 402 naar de HTM remise aan de Lijsterbesstraat.
In het HOVM stond hij behoorlijk ingebouwd, een dag voor het transport wordt hij voor op de put gezet.
Er staan losse wielassen voor, een draaistel en een PCC.
Maar na flink wat zwoegen komt de wagen in het avondzonnetje te staan.
Op handkracht door de bocht lukte niet, het 250'er onderstel liep vast. Dat was ook wel te verwachten...
Maar met de 57 kon de wagen eenvoudig worden gerangeerd.
Vervolgens alles in een andere volgorde weer naar binnen.
Een dag later een vrachtwagen met kraan om hem weg te halen.
Niet alleen de wagenbak, ook het onderstel.
Klaar voor transport naar de Lijsterbesstraat.
En nu maar restaureren. TS: succes, zal vast heel mooi worden!

Naar boven ^


Testen
Tegenover het HOVM is in het voorjaar een keergelegenheid gebouwd, officieel Tailtrack Parallelweg (TTP) geheten. Vanwege nestelende vogels mocht niet alles in een keer worden aangelegd, maar in de zomer werd het restant gebouwd. In september moest er getest worden. Om practische redenen is daarvoor een tram van het HOVM gebruikt, de 1304.
De 1304 rijdt voor de eerste keer over het nieuw aangelegde spoor van de TTP.
Zoals verwacht ging dat probleemloos. De exploitatie kan vanaf nu over de beide buitenste sporen rijden.
De beveiliging van de TTP wordt pas begin 2015 aangelegd, dus tot die tijd is het middenspoor niet te berijden.

Naar boven ^


Exploitatie
Je viert een jubileumjaar of niet: ook in september heel veel ritten met historisch materieel.
Onderdeel van die ritten ook enkele arrangementen. Niet alleen een rit, maar ook een rondleidng en wat lekkers in het restaurant. Dit zijn buitenlijn hapjes!
Want in het begin van de maand is er een buitenlijn arrangement waar zowel de 57+118 als de 58 aan meedoen!
Natuurlijk naar Delft.
De 1165 reed mee in de achterhoede.
Alles op het binnenspoor aan Delft Tanthof.
En voor de fotografen de beide buitenlijnmotorwagens nog even naast elkaar.
Tweede zaterdag van september is al sinds jaar en dag Open Monumentendag.
Drie tramlijnen werden gereden, het HOVM reed tussen museum en Kerkplein en tussen Kerkplein en Voorburg.
Veel publiek buiten de tram, veel publiek in de tram, de meeste ritten zaten vol.
Voorburg station. Hier sloot een historische bus aan om de mensen verder te vervoeren naar andere Open Monumentendag attracties.
Op het Kerkplein achter de 2 van de TS, die gereed staat voor een rit naar Scheveningen.
Mooi voor de liefhebbers: de 57 en 58 achter elkaar op het Kerkplein.
Weekje later alweer ritten met buitenlijners. Ook de H41 doet mee.
De eerste rit is vertrokken, de H41 rijdt voorop.
De 57+118 bij de halte Korte Voorhout. Vroeger reed hier de tram uit Wassenaar.
Er was gekeerd in de keerdriehoek bij 's Gravenmade. Ook bij het HOVM moet gebruik worden gemaakt van de keerdriehoek. De conducteur van de aanhangwagen moet voor het tramstel uitlopen, omdat de bestuurder geen goed zicht heeft vanwege de aanhangwagen voor de motorwagen. Hij krijgt opdrachten van de conducteur door middel van fluitsignalen.
Op een doordeweekse avond rijdt de 265 een rit ten behoeve van de instructie van conducteurs.
Voorafgaande aan de avondrit een grote rangeerpartij, waarbij ook de 819 weer eens naar buiten mocht.
De trekbel van de 826 loopt niet zo soepel meer. Na een uurtje klussen doet de bel het weer als vanouds. De bel wordt gebruikt door het personeel van de tram om elkaar signalen te geven. Normaal is dat de conducteur die de bestuurder laat weten of hij bij de volgende halte moet stoppen of wanneer het veilig is om bij een halte te vertrekken.
Het materieel voor de avondrit staat gereed voor de ontvangst van het publiek. Veel materieel dit jaar. Van het HOVM rijden de 826, de 1302, de 57+118, de 265, de 164 en bus 117. Van de TS rijdt de 77.
Eerste fotostop is in het Statenkwartier. Er zijn niet zoveel mogelijkheden om zoveel trams tegelijkertijd te laten stoppen en wachten en bovendien er de bus nog naast te laten staan.
Nadat iedereen alles heeft gefotografeerd en weer is ingestapt, wordt de rit vervolgd.
Ook op het Kerkplein past alles op het spoor, maar net aan. Een wagen extra had niet meer gekund.
In de toekomst zal het spoor hier mogelijk worden aangepast. Daarbij wordt het opstelspoor wat korter, zodat dit aantal trams dan niet meer kan.
Daarom er nu nog maar even van genieten!
De bus is nog net te zien achter de 77.
De 164 staat net voorbij het wissel.
Dagje later: werkwagendag! De verkleurde H2 naast de glimmende H5.
Bij de eerste rit rijdt werkmaterieel mee. De 2 met de 14, de H25 mag mee achter de 826 en de H41 rijdt er los achter. De 57 en de 1022 vervoeren de passagiers.
Station Voorburg.
Tijd geleden dat het hier zo druk was met trams!

Naar boven ^