Nieuwsflits - Nummer 33


HOVM nieuwsflits nummer 33
Maandag 1 september 2014 

Nummer 33

 

Inhoud:

 

36
Verder met de dakonderdelen.
Sommige houten onderdelen moeten nieuw gemaakt worden.
Zoals deze klossen.
Onderdelen schilderen.
Klossen zijn gemonteerd op het dak.
De afdekkappen van de lijncijferkasten zijn in de lak gezet.
Nog meer onderdelen schilderen.
Monteren onderdelen op het dak.
Loopplanken zitten op het dak.
Maken van de kabelgoot die op het dak moet komen.
Deze wordt geheel nieuw gemaakt.

Naar boven ^


215
De 215 kreeg steeds meer last van luchtlekkage, met name in de remkraan op het A-balkon. Na de ritten van 12 juli werd besloten de wagen buiten dienst te nemen om de lekkage op te lossen.
Aangezien de meeste lekkage in de remkraan zit op het A-balkon, wordt die als eerste aangepakt.
De kraan is vrijgemaakt.
Losmaken van de kraan.
Hij is eraf, dat wil zeggen het bovendeel.
Het onderdeel blijft zitten, daar zitten geen bewegende delen of klepzittingen in.
Hij moet nog wel worden gereinigd.
Het losgenomen bovendeel wordt uit elkaar gehaald.
Een remkraan is een behoorlijk gecompliceerd apparaat.
In de kraan een labyrint van luchtkanaaltjes.
Het grootste deel van de kraan is inmiddels uit elkaar genomen.

Naar boven ^


1210
Een van de railremmen van de 1210 is er onderuit geweest en schoongemaakt. Nu komt de volgende railrem aan de beurt voor eenzelfde behandeling.
De railrem rechtsvoor is gedemonteerd.

Naar boven ^


1302
De 1302 beŽindigde de ritten op 12 juli met een tractiestoring. Deze storing is inmiddels opgelost, tijd om een testrit te rijden.
Voor de zekerheid rijdt PCC 1165 voor de 1302 uit, om hem eventueel weg te kunnen slepen. Dat blijkt niet nodig, de testrit verloopt naar wens en de 1302 kan weer in dienst.
Bij avond komt de nieuwe verlichting op de tafeltjes nog beter tot zijn recht.
De nieuwe grijze stoelhoezen hebben hetzelfde motief als de wanden van de bar.

Naar boven ^


2310
Er wordt al een jaar roest gebikt aan de 2310. Toch is het van belang dit helemaal goed te doen, want het is de basis voor al het werk dat daarna nog komt. Dus voorlopig wordt er nog wel even doorgebikt!
Van de voorzijde van een draaistel is een stalen hoeklijn verwijderd, om erachter te kunnen bikken.
Resultaat na het bikken.

Naar boven ^


Instructie
Voor de optocht waren al conducteurs opgeleid, maar door vakanties en drukke werkzaamheden was nog niet iedereen aan de beurt gekomen. De 265 doet op een mooie zomeravond dienst als instructietram.
Even vragen aan de bestuurder van lijn 11 hoe laat hij vertrekt. Dienstwagens gaan voor!
Korte stop op het Zwarte Pad.

Naar boven ^


Exploitatie
In augustus vele ritten met historisch materieel, zowel met vooroorlogs als met PCC's.
Een zonnige zondagse exploitatiedag.
De 265 en 505 gaan rijden in het kader van een arrangement.
De 1165 rijdt een normale zondagse rit.
Met maximaal 15 km/uur door het voetgangersgebied.
De 265 op het Buitenhof.
Nogmaals, na een rondje om de Grote Kerk.
Lijn 11 is lange tijd buiten dienst geweest om de kademuur te kunnen herstellen. Inmiddels is de route van lijn 11 weer hersteld.
Een goedgevulde 505.
De 265 duwt de aanhangwagen bij het inrukken.
Terug bij het HOVM.
Drie trams met sleepbeugel naast elkaar.
En achter elkaar, gereed voor een rit naar Scheveningen.
De 164 op de Conradkade.
Fotostop aan het Zwarte Pad.
Op de terugweg een rondje Statenkwartier.
De 265 passeert het Statenplein.
Veel rangeerwerk als voorbereiding van de PCC dag eind augustus.
's Ochtends wordt het materieel opgesteld.
De twee jaarlijkse PCC dag betekent veel PCC's te zien.
Meettram 1315 reed speciale meetritten met publiek.
En die ritten voerden naar het Aegonplein.
Het gebouw van de naamgever van het plein op de achtergrond.
Binnenrijden van het Centraal Station gezien vanuit de 1315.
Op de laatste dag van augustus reed de 57 ritten tussen het Lange Voorhout en het HOVM.

Naar boven ^