Nieuwsflits - Nummer 32


HOVM nieuwsflits nummer 32
Vrijdag 1 augustus 2014 

Nummer 32

 

Inhoud:

 

Instructieritten
Behalve het gereedmaken en keuren van materieel en het opleiden van nieuw personeel, moesten onze medewerkers die al rijbevoegdhad hadden, herinstructie krijgen.
De 265 staat op de Eisenhowerlaan met een aantal medewerkers ervoor die bezig zijn met hun herinstructie.
Kort bezoek aan Scheveningen.
Eindpunt Zwarte Pad.
Ook de 164 kwam aan de beurt.
En partytram 1302.
Ook bij de 1302 een plaatje op de Eisenhowerlaan.

Naar boven ^


Optocht 5 juli
Op zaterdag 5 juli was het zover. HŤt grote evenement van de 150 jaar tram viering. Het HOVM is ruim anderhalf jaar bezig geweest met haar deel van de voorbereidingen. Anderhalf jaar sleutelen aan materieel met, zoals gebruikelijk, op het einde nog allerlei laatste moment klussen. Uiteindelijk is het allemaal gelukt en hoefde alleen het weer nog maar mee te werken. Extra bijzonder was de aanwezigheid van Zijne Majesteit Koning Willem Alexander, die niet alleen het startsein gaf voor de optocht, maar de hele optocht meegereden heeft in de open tram. Bovendien was hij aanwezig op het Kerkplein bij de onthulling van de eerste nieuwe Avenio tram. Dit maakte de optocht tot een hele bijzondere en gedenkwaardige gebeurtenis.
'150 jaar tram' is de aanleiding van de optocht.
Een dag ervoor zijn alle trams voorzien van een fleurig bloemstuk.
Soms is het nog lastig om bevestigingspunten te vinden waar de bloemstukken aan vast gezet kunnen worden. Bij de PCC's werd dankbaar gebruik gemaakt van de bermlampen.
Als enige aanhangwagen kreeg de 505 ook bloemstukken.
Het personeel komt al vroeg in dienst en heeft er zin in.
De deelnemende trams en werkvoertuigen komen uit verschillende remises. Bij het eindpunt Statenkwartier wordt alles 'gemixed' zodat alle wagens in de juiste volgorde komen te staan. De gloednieuwe Unimog van HTM zal vooraan rijden.
Pekeltram 3044 is nog niet aan de beurt, moet even wachten op het zijspoor.
Tweeramer 2 op weg naar de Eisenhowerlaan.
Gevolgd door de 164.
Het driewagenstel 265+505+614 passeert. Links staat de zuigwagen te wachten op zijn beurt.
Maar eerst nog het buitenlijnstel 57+118.
Gevolgd door railreiniger 2.
Pekelaanhangwagen 14 rijdt mee achter de railreiniger. De zuigauto en de pekeltram kunnen er achteraan.
Volgende wagen is de 826.
Die heeft slijpaanhangwagen H25 aan de koppeling.
Meettram 1315 en GTL 3112 staan inmiddels ook in de wachtrij.
Het nieuwe poetsvoertuig van HTM voegt zich in de stoet.
Dan is het de beurt aan de 215 met aanhangwagen 780.
De dieseltinus komt voorbij, de nieuwe bovenleidingauto van HTM sluit er achter aan.
Dan de nodige PCC's. De 1165 als eerste.
Daarna de 1210.
Koppelstel 1304+2101.
En partytram 1302.
Achter de partytram komt de restauranttram, vervolgens meettram 1315 en GTL 3112. De optocht is compleet!
Op de Eisenhowerlaan is het mogelijk om alles goed te fotograferen.
De open wagen was in de remise van boven tot onder gecontroleerd op de aanwezigheid van explosieven, uiteraard met het oog op de komst van de Koning. Daarom wordt het rijtuig continue bewaakt.
Maar foto's maken kan natuurlijk gewoon.
Het was krap op de Eisenhowerlaan, maar gelukkig kon er tussen de wagens telkens wat ruimte overblijven.
Vier stuks werkmaterieel achter elkaar.
Veel belangstelling voor de wagens.
De 215 valt op door zijn gestroomlijnde vorm.
Hetgeen natuurlijk ook geldt voor de PCC's. Even later komt er een enorme bui regen die iedereen zijn paraplu in stelling doet brengen.
Inmiddels wordt het officiŽle vertrekpunt van de optocht, aan het eindpunt Zwarte Pad in Scheveningen, in gereedheid gebracht voor de komst van de stoet en van de Koning.
En na alle regen gaat zowaar de zon volop schijnen!
Bij spoor 5 is een persvak ingericht.
De eerste wagens zijn gearriveerd.
De Koning is gearriveerd. Na een korte toespraak van de algemeen directeur van HTM, Jaap Bierman, heeft hij door het luiden van een bel het vertreksein gegeven voor de optocht. Vervolgens is de Koning in de 505 gestapt en kan hij genieten van de rit naar het Kerkplein.
Onderweg heeft de Koning gesprekken met enkele genodigden.
Dankzij de open tram is hij goed zichtbaar voor het publiek.
Na aankomst aan het Kerkplein lopen HTM directeur Bierman en Koning Willem Alexander over de rode loper in de richting van de Grote Kerk. Links burgemeester Van Aartsen.
Er was gerekend op veel publiek: het stond helemaal vol!
Dikke rijen langs het Kerkplein.
Nadat de Koning in de Grote kerk gesprekken heeft gevoerd met enkele HTM medewerkers, houdt HTM directeur Jaap Bierman een toespraak.
Aandacht voor de toespraak.
Jaap Bierman blikt terug in het verleden maar geeft ook de koers aan die HTM de komende jaren gaat voeren.
En de nodige leuke anekdotes in de toespraak, die door de toehoorders gewaardeerd worden.
De eerste nieuwe stadstram met lage vloer, de Avenio, is de nacht ervoor overgebracht vanuit Duitsland en wordt nu als feestelijke afsluiting onthuld.
De Avenio, de 5003, rijdt een tiental meters naar voren terwijl confetti de lucht in wordt geschoten.
Aansluitend krijgt de Koning uitleg over de Avenio.
Na de bezichtiging van de Avenio neemt de Koning afscheid en vertrekt met eigen vervoer.
's Avonds is het rustig op het Kerkplein. Nederland speelt een voetbalwedstrijd in het verre BraziliŽ, de 5003 staat te wachten op de nacht, dan wordt hij weer opgehaald om later in Zichtenburg te worden afgeladen en gestald.
Een geslaagde dag: een feestelijke optocht met een Koninklijke gast en de onthulling van de nieuwe stadstram die de komende dertig jaar door de regio Haaglanden zal gaan rijden!

Naar boven ^


Ritten 12 juli
Op 5 juli konden er alleen genodigden mee met de feestelijke optocht. Om iedereen een kans te geven een ritje mee te maken in een van de optocht trams, werd precies een week later een evenement georganiseerd waarbij historisch materieel op drie lijnen werd ingezet. Dat waren voor de gelegenheid de lijnen 8, 10 en 14. Voor een gering bedrag kon een ritje worden gemaakt. Velen hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt, anderen renden de hele dag heen en weer om alles op de mooiste plekjes te fotograferen.
De 265+505 deden ook mee.
Het stel reed op lijn 8.
Personeel geniet net zo veel als de passagiers.
De open wagen zat de hele dag vol.
Vertrekgereed.
De 215 reed op lijn 14, staat zijn tijd af te wachten op de Schedeldoekshaven.
Buitenlijnstel 57+118 reed ook op lijn 8.
En vertrekt richting Hollands Spoor.

Naar boven ^


36
Door alle werkzaamheden die nodig waren voor het voorbereiden van de optocht, kwam het werk aan de 36 op een laag pitje. Toch werd er nog het een ander gedaan aan het dak.
Het dak ligt vol onderdelen die er uiteindelijk allemaal op vastgezet moeten worden.

Naar boven ^


1302
De 1302 is partytram geworden naar aanleiding van het 125 jarig bestaan van de Haagse tram in 1989. Na 25 jaar trouwe dienst als partytram werd het tijd het interieur een beetje op te poetsen. Vooral de vloerbedekking was aan vervanging toe.
Vloerbedekking: oud aan de onderzijde van de foto, nieuw aan de bovenzijde.
Bij de achterste uitstapdeur is een aluminium strip verwijderd, daar kan je zien wat de originele kleur van de vloerbedekking was.
Nieuwe vloerbedekking!
Lastig stukje om vlerbdekking te leggen, allemaal hoekjes en gaatjes.
Van de kleine lampen op de tafeltjes waren er inmiddels enkele gesneuveld, ze waren ook niet meer te krijgen. Ze zijn alle vervangen door nieuwe van een modern model.
De gordijnen zijn tijdelijk verwijderd voor een intensieve wasbeurt.
De bekleding van de stoelen is schoongemaakt en plaatselijk hersteld.
De kleur oranje op de barkrukken beviel niet zo. Als proef een grijze hoes over een van de barkrukken. Uiteindelijk hebben alle krukken een grijs jasje gekregen.
De gordijnen zijn schoon en worden teruggehangen.
Onze partytram kan weer jaren mee!

Naar boven ^


Exploitatie
Behalve de optocht op 5 juli en de ritten op 12 juli werd er natuurlijk op alle zondagen gereden met historisch materieel.
Een hoog gehalte vooroorlogs materieel op het remiseterrein van het HOVM.

Naar boven ^