Nieuwsflits - Nummer 31


HOVM nieuwsflits nummer 31
Dinsdag 1 juli 2014 

Nummer 31

 

Inhoud:


36
De eerste tractiekabels gaan de 36 in. Voor het vastzetten van de loopplanken op het dak worden bevestigingsbouten gemaakt.
De eerste tractiekabels zijn gelegd. Het is bekabeling die de beide schakelkasten onderling met elkaar verbindt.
Kabeldiameters 25, 35 en 50 mm2.
De kabels in de kabelgoot onder de wagen.
Voor het bevestigen van de loopplanken op het dak moeten bouten met vierkante kop gebruikt worden. Deze waren op de juiste maat niet in de handel te vinden. De vierkante kop is nodig om te voorkomen dat de boutkop, die wordt verzonken in het hout, gaat draaien bij het vastzetten.
Dus maken we ze zelf. Van een stuk vierkantstaf zijn plakjes staal gezaagd. 
Deze worden geboord en vervolgens wordt er draad  in getapt.
Flinke klus, maar dan heb je ook wat.
De moeren zijn met Loctite vastgezet op stukjes draadeind. Jammer dat je er na montage straks niets meer van ziet...

Naar boven ^


57
De 57 krijgt zijn laatste onderhoud, wordt gekeurd en rijdt een instructierit. Dit alles ter voorbereiding van de grote tramoptocht die op 5 juli zal plaatsvinden.
De 57+118 staan gereed voor hun keuringsrit.
Een goedgekeurde 57 rijdt een instructierit.

Naar boven ^


118
De 118 heeft zijn luchtketel terug, heeft onderhoud gehad en gaat gekeurd worden.
De 118 op de put tijdens de technische keuring.
Een van de baanruimerplanken is onlangs hersteld, maar staat nog in de grondverf. Dit weerhoudt de wagen niet van het rijden van een keuringsrit.
De verbindingen tussen motor- en aanhangwagen. Behalve de mechanische koppeling, zijn er luchtslangen voor de remleiding (witte koppen) en noodremleiding (rode koppen). Verder een snoer voor de aanhangwagenverlichting en een belsnoer (voor de elektrische bel in de motorwagen, te bedienen vanaf de aanhangwagen).
Helaas blijkt het verlichtingssnoer niet optimaal te werken, dus dat wordt uit elkaar gehaald.
De storing wordt gevonden en hersteld..
Snoer teruggeplaatst. Gaat het werken?
Het werkt, de aanhangwagen heeft zijn verlichting.
En ook de baanruimerplank is geschilderd.

Naar boven ^


164
Er moet nog veel gebeuren om de 164 gereed te krijgen voor de tramoptocht van 5 juli. De wagen kan nog steeds niet op eigen kracht rijden. Gaan we het halen?
Een van de baanruimerplanken is gekraakt, er wordt een nieuw stuk hout in gezet.
Duidelijk te zien om welk deel het gaat!
De aspotlagers worden gesmeerd.
De laatste hand wordt gelegd aan de schakelkast. 
Alles compleet. De contacten zijn ingevet met vaseline.
Nog steeds niet in staat om op eigen kracht te rijden. De 826 schiet te hulp.
Er moet nog een defecte zekering vervangen worden, die zit onder de wagen. De 164 moet daarom naar een werkput.
En dat is op spoor 1.
De nieuwe zekering (315 Ampere) is gemonteerd.
En passant wordt de draaiinrichting van de sleepbeugel gesmeerd.
Eerste test: er is weer 600 volt!
En verder blijkt de wagen weer te kunnen rijden. Opluchting na jaren buiten dienst te zijn geweest en veel werk om hem weer aan de praat te krijgen.
Enkele opnamen van een na jaren weer rijdende 164.
Resteert het smeren van de motorsteunlagers, de motorlagers en de tandwielen.
In totaal 10 oliepotjes moeten worden gevuld.
En de koolborstels worden gecontroleerd. Alles in orde, de wagen kan de keuring in!

Naar boven ^


215
Voor de 215 staan nog onderhoud en keuring op het programma.
De 215 krijgt zijn laatste onderhoud voor de keuring.
De tractieschakelaars worden ge´nspecteerd.
Er blijken twee vonkenhoorntjes te zijn afgebroken. Gelukkig hebben we daar reserve van.
Alles weer compleet.
Testrit naar Vrederust, op het nieuwe spoor op de Melis Stokelaan tussen Troelstrakade en Moerweg.
Eindpunt Vrederust.

Naar boven ^


780
De 780 is onder handen genomen, met name de luchtinstallatie en de optische signaalinstallatie gaven nog aardig wat werk.
De 780 wordt achter de 215 geplaatst om getest te worden.
De optische signaal inrichting werkt. Hiermee kan de conducteur vertrek- en stopseinen geven aan de bestuurder. Moderner dan het gebruik van de trekbel, zoals die in de oudere wagens zitten.
De nodige testen op het remiseterrein.
En klaar voor de keuringsrit.

Naar boven ^


505
Inmiddels is bekend dat de Koning mee zal gaan met de tramoptocht op 5 juli en dat hij in de 505 zal gaan plaatsnemen. Die moet dan nog wel even afgemaakt worden.
Het laatste afbijtwerk is achter de rug, nu moet alles heel goed worden schoongemaakt.
Dat betekent spoelen met water.
Veel water.
En schuren van het hout.
Als resten afbijt niet worden verwijderd, 'eten' ze later de vernislaag op die op het hout wordt aangebracht.
Geen restje afbijt meer te bekennen.
Dit deel van de wagen was in een eerder stadium al schoongespoeld.
Leuk om de afwisseling te zien tussen grenenhout (met patroon in het hout) en teakhout.
Idem in de zittingen.
Na nog veel meer schuren en ontstoffen kan de eerste laag vernis er op.
Het deel boven de ramen is niet behandeld, daar was te weinig tijd voor. Gaan we op een later tijdstip nog eens aanpakken. Het nieuwe verniswerk oogt een stuk warmer dan het oude.
Grootste deel van het kopschot in de vernis.
En nu ook met de bijbehorende bankjes.
Stukje verder.
Zes van de 36 zitplaatsen gevernist, nog maar 32 te gaan...
Maar hier alweer een stuk verder. De dubbele bank links op de voorgrond is voorbestemd om op 5 juli te dienen als zitplaats voor de Koning.
Tussendoor de keuringsrit achter motorwagen 265.
De rest van de bankjes moet nog in de vernis, dus schuren maar weer.
We zijn er bijna.
Pfff, gereed! Er was voor de optocht geen tijd voor meer laklagen, die komen later.

Naar boven ^


1210
De 1210 heeft een probleem met zijn remvertraging, hij komt net niet op de vereiste noodremvertraging.
Een testrit na het aanpassen van wat instellingen.
Helaas net niet gehaald. Kijken of we de werking van de railremmen kunnen verbeteren.
De railrem rechtsachter wordt er onderuit gehaald.
Een grote klont staal en koper, bijna niet te tillen.
De railrem ligt ondersteboven. De groef tussen de beide stalen slijtstukken wordt schoongemaakt, om een eventuele magnetische kortsluiting op te heffen.

Naar boven ^


1304
Een van de PCC's die staat ingedeeld om mee te rijden met de tramoptcht van 5 juli.
De 1304 staat op de put voor de keuring.
Korte stop tijdens de keuringsrit bij het Centraal station.

Naar boven ^


2101
Ook de 2101 moet mee met de optocht, natuurlijk achter de 1304.
De 2101 is gekeurd en in orde bevonden.

Naar boven ^


2
Tijdens de tramoptocht van 5 juli zal zowel modern als oud werkmaterieel meerijden. Railreiniger 2 is er daar eentje van.
De aspotten van de 2 worden voorzien van verse olie.
De wagen is goedgekeurd. Staat gereed voor een instructierit op het remiseterrein van het HOVM.

Naar boven ^


H41
Ook de H41, onze dieselbovenleidingmontagemotorwagen (Scrabble: driemaal woordwaarde en je hebt meteen gewonnen!) moet gekeurd worden.
De H41 staat gereed voor zijn keuringsrit.
Helaas, hij komt niet aan de vereiste remkracht! Alles nog eens helemaal nalopen en opnieuw afstellen.
De keuringsrit wordt herhaald en nu lukt het wel.
En daarom kan even later deze instructierit worden gereden.

Naar boven ^


Conducteurs in opleiding
Voor het kunnen rijden van een optocht moet je niet alleen goedgekeurd materieel hebben, maar ook bevoegd personeel. En om personeel op te kunnen leiden heb je goedgekeurd materieel nodig. De 265 staat gereed voor een instructierit voor drie conducteurs in opleiding, die overigens enkele dagen later allemaal geslaagd waren!
 
Gereed voor de instructierit vanaf het remsieterrein van het HOVM.
Uitrukken via lijn 11 naar Scheveningen Haven.
En vervolgens naar de Eisenhowerlaan, van waar de optocht zal beginnen op 5 juli.
Daarna via de geplande route van de optocht naar het Kerkplein.

Naar boven ^


Exploitatie
Behalve werk aan het materieel voor de optocht en het opleiden van personeel om die optocht te kunnen rijden, gaan de 'gewone' dingen ook door.
Begin van de maand bood het HOVM gastvrijheid aan de politie om een controleactie op ons remiseterrein uit te voeren.
Diverse auto's, brommers en scooters werden aan een controle onderworpen.
Vlaggetjesdag 2014 werd ondersteund door mooi weer en een aantal HOVM trams.
De 1304 in Scheveningen.
De 1302 bekijkt zichzelf in een spiegel bij het Rijswijkseplein.
De 265 midden in de nacht bij het Vredespaleis. Gereden werd om de rijtijden voor de optocht nauwkeurig te bepalen. Vanwege het uitschakelen van de bovenleiding op lijn 11 werd naar Scheveningen gereden via lijn 1.
Eisenhowerlaan. Vanaf hier werd de route van de optocht gereden.
De donateurs van de Stichting Haags Tram Museum (SHTM) hadden de eer om voor het eerst sinds lange tijd weer eens met vooroorlogs materieel mee te kunnen rijden.
Voor de jaarlijkse donateursdag reden de 57 en 215 van het HOVM, aangevuld met de 58 van de Tramweg Stichting (TS).
In eerste instantie waren het alleen de 57 en 215, hier op weg naar Voorburg.
De 57 op de Geestbrugweg.
Inmiddels stond de 58 al op Voorburg Station. Twee buitenlijnmotorwagens naast elkaar!
Plaatje!
Vanaf Voorburg reden de drie wagen gezamenlijk door. Bij de driehoek 's Gravenmade werd gekeerd.
Vervolgens op weg naar Madurodam. De 58 passeert...
...gevolgd door de 57...
..en de 215, die zich qua snelheid een beetje moest aanpassen.
57 en 58 naast het CS.
Uiteindelijk weer terug naar het HOVM.
Naast elkaar voor de fotografen.
Materieel heeft zijn taak uitgevoerd...
... de vergadering kan beginnen.

Naar boven ^