Nieuwsflits - Nummer 30


HOVM nieuwsflits nummer 30
Zondag 1 juni 2014 

Nummer 30

 

Inhoud:


36
Verder met het dak.
Schilderen van een van de ventilatoren.
De reden dat de 36 jaren geleden buiten dienst ging, was een gebroken aspotveer. Inmiddels hebben we in het buitenland een nieuw exemplaar laten maken, dat nu wordt gepast.
Tot onze grote tevredenheid past de veer!
Voordat de dakonderdelen worden gemonteerd, wordt het hele dak nog een keer geschilderd.
De dakonderdelen, klossen en loopplanken, liggen los op het dak.
De ondersteunende klossen voor de dakplanken zijn vastgezet.
Dat gebeurt met een kit, zodat voorkomen wordt dat water in de constructie dringt.

Naar boven ^


57
De 57 nadert zijn keuringsdatum, de laatste ongerechtigheden worden opgelost.
De trolleyvanger (houdt het beugeltouw strak) deed het niet meer. Er wordt een nieuwe veer ingezet.
De beide stroomafnemers krijgen onderhoud, de beugeldruk wordt ingesteld op de juiste waarde.
Als laatste gaat een schoonmaakploeg als een wervelwind door de 57.

Naar boven ^


215
Er waren wat twijfels over de juiste werking van de railremmen van de 215. De ohmse weerstand en de isolatieweerstand zijn gemeten, maar alles bleek in orde.
De 57 heeft de 215 uit de wagenwerkplaats gehaald, waar geen bovenleiding aanwezig is.
Het hele remsysteem wordt getest. Alles is in prima conditie, inclusief de railremmen.

Naar boven ^


505
Het afbijten van de bankjes loopt op z'n eind.
Wat dat betreft hadden we beter een kleine open aanhangwagen kunnen hebben!
Maar goed, we komen er wel.
Nog acht zitplaatsen te gaan.
De laatste twee bankjes moeten nog eenmaal worden behandeld met afbijt, daarna kunnen we gaan spoelen, schuren en lakken.

Naar boven ^


2310
Er wordt al maanden roest gebikt aan de eloc. Niet zo gek, als je bedenkt dat hij voor 95% uit staal bestaat.
Dus zal het bikwerk nog wel even duren.
Maar de twee volhouders die daar mee bezig zijn troosten zich met de gedachte hoe mooi de eloc straks zal zijn!

Naar boven ^


Draaistellen
Om te zorgen dat de slijtage van de wielflenzen van onze eenrichtingwagens gelijkmatig verloopt, is het nodig om zo af en toe de draaistellen te keren. Dat gebeurde vroeger ook al en tegenwoordig bij de GTL's (rode gelede trams) nog steeds.
Van vier wagens moeten de draaistellen worden gekeerd. De 1022 is de eerste.
Alle verbindingen losmaken, wagen lichten, draaistellen er onderuit.
Vervolgens de draaistellen 180 graden draaien met de kraan, dan de nodige apparatuur overzetten op de draaistellen zelf.
Als laatste de draaistellen terug onder de wagen, wagen laten zakken, alles aansluiten en testen.
En dat ging goed, de 1022 kon weer terug naar Zichtenburg.
Volgende tram, de 1210.
Zelfde recept.
Transport van de draaistellen naar de kraan gaat met handkracht.
Voor het optillen van het draaistel is een speciaal hulpstuk beschikbaar.
Die kan er weer even tegenaan.
Volgende wagen is de 1304.
Al deze werkzaamheden vonden plaats in de werkplaats aan de Lijsterbesstraat.
Voorbeeld van onderdelen die moeten worden overgezet als het draaistel is gekeerd, zijn de zandstrooierslangen.
In het HOVM hebben we elektrische hefbokken die op de werkvloer staan, in de Lijsterbesstraat komen ze 'uit de grond'. Ideaal, we zijn wel een beetje jaloers!
Ook de spatlappen moeten worden overgezet, evenals de opnemer van de snelheidsmeter.
Een deel van de werkplaats in de Lijsterbesstraat.
De 1304 is gereed, nog eentje te gaan.
Partytram 1302.
Tram op pootjes.
Draaistellen behandeld. Behalve het omzetten van de onderdelen wordt ook een inspectie uitgevoerd. De draaikommen worden schoongemaakt en opnieuw gesmeerd.
En ook de 1302 is gereed. Alles bij elkaar heel veel werk, maar nodig om zo lang mogelijk met de wielbanden te kunnen doen.

Naar boven ^


Restauranttram
De restauranttram, GTL 3035, is gestart met de exploitatie. Gedurende meerdere dagen in de week kan er op luxe wijze gedineerd worden in deze tram. Alle ritten zitten vol, als u mee wilt ruim van te voren reserveren!
De 3035 is net vertrokken van het startpunt aan het Kerkplein.
Het HOVM is inmiddels de thuisbasis van de restauranttram. Innemen van water voor het toilet.
Hoftrammm.
De 3035 rukt uit voor een van de culinaire ritten.

Naar boven ^


Vijver
De gele lissen in onze HOVM vijver geven aan dat het weer lente is.
Dankzij de zachte winter bloeien de lissen dit jaar wat eerder dan anders.
Nu maar hopen op een mooie zomer!

Naar boven ^


Opruimen
Je kan het niet vaak genoeg doen: opruimen. We hebben er niet altijd tijd voor, maar soms lukt het om tussendoor wat op te ruimen.
In onze wagenwerkplaats (uiteinde van de sporen 10, 11 en 12) lag al een hele tijd een stalen bint. Erg lastig als je onder een tram staat te werken.
Daarom is het bint uit de put getakeld en elders opgeslagen.
Put verder schoongemaakt, zo kan er weer gewerkt worden!
Ook op het remiseterrein voor de sporen 1, 2 en 3 was het rommelig.
Opgeruimd.
Twee reserve PCC draaistellen staan nu voor de pekelremise.

Naar boven ^


Remisevloer
Bij de verbouwing van 2008 is in de remise een betonvloer gestort. Aan het einde van de sporen 10, 11 en 12 was dat niet helemaal netjes afgewerkt, waardoor er een paar struikelgaten waren achtergebleven. Die zijn nu verleden tijd.
 
Wapening aangebracht in de gaten.
Even niet op lopen graag!
Storten beton.
Gestort, verdicht en glad gestreken.
Laatste vak gestort.
Geen struikelpartijen meer.

Naar boven ^


Exploitatie
Het grootste deel van de maand mei was het museum afgesloten van het railnet. Toch werden ritten gereden, voornamelijk vanaf het Lange Voorhout. Het HBM (Haags Bus Museum) zorgde voor een verbinding tussen HOVM en Voorhout.
Tram en bus op het Voorhout.
Tram komt het Voorhout oprijden.
Ook het verhuur van trams kon gewoon doorgang vinden, dankzij de stalling in Zichtenburg.
Betekende wel dat er lange in- en uitrukroutes moesten worden gereden.
Vanaf het centrum via lijn 16, Dedemsvaartweg en lijn 4 naar Zichtenburg.
Dan hebben de bussen het een stuk makkelijker, die kunnen rijden waar ze willen.
Behalve als er wegopbrekingen zijn natuurlijk.

Naar boven ^

Zichtenburg
Omdat er vier weken lang geen tram kon rijden bij het HOVM vanwege uitgebreide spoorwerkzaamheden, werden enkele PCC's tijdelijk gestald in de remise Zichtenburg. Maar op 26 mei was het museum weer bereikbaar. De PCC's zijn op de avond van die dag teruggehaald naar het HOVM.
De PCC's staan in Zichtenburg te wachten om terug te keren naar het HOVM.
De 1022 was de eerste.
Gevolgd door de combinatie 1302+1210.
Daarna volgden 1165+1180.
En als laatste de 1304+2101.
We waren dankbaar voor de gastvrijheid van Zichtenburg maar om telkens naar een andere remise te moeten om ritten te rijden kostte veel tijd. Ook reparaties aan het materieel werden een stuk lastiger. Gelukkig is alles weer terug!

Naar boven ^


Spoorwerkzaamheden
In de maand mei vond het grootste deel van de spoorwerkzaamheden plaats tussen station Hollands Spoor en het Zuiderpark en Hobbemaplein. Het HOVM was voor vier weken onbereikbaar via het spoor. Maar dankzij de bussen van het HBM bleef het museum toch bereikbaar voor het publiek. Een indruk van de werkzaamheden op de verschillende locaties.
Een van de grote klussen was de spoorvervanging van de TTHS, de Tram Tunnel Hollands Spoor. In feite is het geen tunnel maar een onderdoorgang, maar het begrip TTHS is al jaren ingeburgerd bij HTM.
Dit is de fase waarin het oude spoor wordt weggehaald.
Bij de Parallelweg wordt een keerspoor (tailtrack) aangelegd, dat vanaf twee zijden kan worden gebruikt.
Vanwege broedende vogels kan een klein deel pas later worden aangelegd.
De tailtrack Parallelweg (TTP) ligt direct achter de halte Wouwermanstraat.
Op deze foto is te zien dat er nog een spoortje mist.
Nieuwe sporen gelegd bij de TTHS.
Het Stationsplein wordt over een tijdje opnieuw ingericht, met nieuwe sporen en nieuwe perrons. Maar voor die tijd is de nieuwe brede tram er al (Siemens Avenio), daarom worden de huidige perrons iets smaller gemaakt zodat de nieuwe trams er straks langs kunnen. De bestrating is opgenomen.
En hier is te zien dat de halteband wat naar achteren is geschoven.
De halte Hobbemaplein wordt helemaal vernieuwd.
Net zoals de Wouwermanstraat.
De doorsteekjes halverwege de halte zijn vervallen.
De sporen bij de keerdriehoek Zuiderpark waren aan vervanging toe, dat is nu gebeurd.
Het spoor in de driehoek is meteen wat langer gemaakt, zodat er een Avenio op past.
Bij de halte Jacob Catsstraat is de halte langs het spoor richting station Hollands Spoor flink breder gemaakt.
In de laatste week van de werkzaamheden wordt testgereden. Eerst bij het Zuiderpark.
Daarna bij de tailtrack Parallelweg.
Voor controle van de bovenleiding/stroomafnemer rijdt een bovenleidingwagen voor de tram uit.
De testtram op een wisselverbinding.
Voor het testen maakt het niet uit dat de tram in tegengestelde richting rijdt.
Rechts liggen enkele spoorsecties die later het ontbrekende stuk spoor gaan vormen.
De halte Jacob Catsstraat heeft hier al wel een haltebord, maar nog geen abri.

Naar boven ^