Nieuwsflits - Nummer 3


HOVM nieuwsflits nummer 3
Donderdag 1 maart 2012 

Nummer 3

 

Inhoud:



265
Op het dak van de 265 bevindt het schilderwerk zich in de afwerkfase. 
De apparatuur die op het dak aanwezig is wordt netjes zwart geschilderd. 
Het zijn de details, maar die kosten over het algemeen wel de meeste tijd!
In het interieur wordt doorgegaan met het schuren van het plafond. 
Een flinke klus, maar het zal enorm opknappen alls alle losse verfbladders eraf zijn.
 
Zwart schilderen van de dakapparatuur.
Verfbladders op het plafond van de 265.
Weg met die bladders!
Overzicht.
Vele handen maken licht werk.
Voor het seizoen begint zullen we nog wel een kleine schoonmaakactie moeten houden.
Vooral het schuren van de gebogen plafonddelen is een lastig werkje.
Die worden daarom alleen met de hand geschuurd.
Voor het bovenste deel zal een deel met de machine kunnen worden gedaan, dat is veel vlakker.
Overigens zal het plafond niet worden gelakt, maar getamponeerd. 
Dit geeft een bepaald structuur effect aan het oppervlak.
 
Binnenkort gaat de verf erop!

Naar boven ^


H5

Juist op tijd is de H5 gereed gekomen om mee te kunnen doen aan de bestrijding van de sneeuw. Op vrijdag 3 februari werd Den Haag getracteerd op een pak sneeuw. De H5 heeft zowel op 3 als op 4 februari meegeholpen de sporen sneeuwvrij te maken.

De H5 is voorzien van een mascotte in de vorm van een klein model sneeuwpop.
 
De tekst spreekt voor zich.
De laatste acties voor de sneeuw bestonden uit het vervolmaken van de pekelinvoer. Een rubber ring is geplaatst in de Storz koppeling.
Als het goed is zal de acrylkit waarmee de perspex beschermplaten zijn vastgezet uiteindelijk transparant opdrogen.
En op vrijdag 3 februari kwam inderdaad de aangekondige sneeuw.
 
In korte tijd lag er al een redelijk dikke laag, in elk geval dik genoeg om hinderlijk te zijn voor het tramverkeer.
En inderdaad, de zaak staat vast. Trams voor het vastzittende wissel bij de Bosbrug staan tot aan het Centraal station.
 
En daar sta je dan met je pekelwagen.
Ook erachter nog vele trams.
 
Gelukkig wordt het pobleem snel opgelost en kunnen we verder rijden. Op de Lange Vijverberg komen we een van de 'nieuwe' van vier pekel GTL's tegen, de 3027.
 
Nieuw dit winterseizoen zijn verwarmde wissels, die perfect functioneerden.
 
Eind van de middag is de pekel op en wordt er getankt bij de pekelremise Frans Halsstraat.
 
De vulslang is via een koppelstuk bevestigd op de invoer van de tram.
Detail.
 
De pekel gaat door de vulleiding naar de pekeltanks.
 
Het vullen verliep voorspoedig.
 
Gevuld en gereed voor meer pekelen.
 
De pekel GTL's rijden voornamelijk de normale lijnen, terwijl de H5 de kopeindpunten en calamiteitenvoorzieningen voor zijn rekening neemt. 
De keerdriehoek 's-Gravenmade wordt ontdaan van sneeuw.
Tailtrack Monstersestraat. De GTL pekeltrams kunnen hier niet komen.
De volgende dag pekel bijvullen en opnieuw op stap.
 
Vertrek vanuit de Frans Halsstraat.
In de keerdriehoek aan de Volmerlaan
 
Schedeldoekshaven.
 
En als laatste deze avond de keerdriehoek Kanaalweg.

Naar boven ^


1302

De ruimte van de motorgenerator (MG) van de 1302 is schoongemaakt en geschilderd. Verder is gezocht naar de oorzaak van de lekkage, die uiteindelijk gezorgd heeft voor de uitval van de wagen. Vermoedelijk is de boiler die zorgt voor het warme water de boosdoener.

De opgeknapte ruimte van de motorgenerator.
Binnenkort kan de MG weer worden geplaatst.
De koelkast is tijdelijk verwijderd.
Nu kunnen we makkelijker zoeken naar de oorzaak van de lekkage.

Naar boven ^


2310

Ten behoeve van de restauratie van de eloc worden alle benodigde onderdelen verzameld. 

Blik in de eloc. Rechts, met zicht op tractiekabels, de schakelkast.
Schoonmaken van de pen/bout die de verbinding tussen draaistel en wagenbak verzekerd.

Naar boven ^


Expolokalen

De expositielokalen zijn in de winterperiode stevig onder handen genomen. Alle beschadigingen zijn hersteld en de muren zijn opnieuw geschilderd.

De gaten in de rood geschilderde wand in zaal 4 zijn al gerepareerd. 
Dezelfde wand opnieuw geschilderd.
Ook de andere gekleurde wanden hebben deze behandeling ondergaan

Naar boven ^