Nieuwsflits - Nummer 29


HOVM nieuwsflits nummer 29
Donderdag 1 mei 2014 

Nummer 29

 

Inhoud:

 

 



36
Afrondende werkzaamheden zink.
Het allerlaatste zink is op de wagen gekomen: de vier uitstroomopeningen van de dakgoot.
Nu kan het verfwerk van het dak worden afgerond.

Naar boven ^


164
Het interieur van de schakelkast is hersteld. Nu komt de kap aan de beurt, deze had brandschade.
De kap is schoongemaakt en hersteld, vervolgens geplamuurd, geschuurd en in de grondverf gezet.
Daarna aflakken.

Naar boven ^


215
De railremmen van de 215 worden onderzocht.
De aansluitingen van de railremmen aan de B-zijde zijn losgemaakt. Dit had tot doel om de ohmse weerstand en de isolatieweerstand te kunnen meten. Beide waren in orde.
Vervolgens hetzelfde recept voor het andere draaistel. Ook hier geen probleem.

Naar boven ^


505
Verder met het afbijten van de bankjes van de 505.
Van de 24 bankjes moeten nog 10 worden schoongemaakt.

Naar boven ^


Restauranttram
Den Haag krijgt een restauranttram (zie www.hoftrammm.nl). Om het financiŽle hoofd boven water te houden moet het HOVM inkomsten verwerven. Daarom gaat het HOVM samenwerken met Hoftramm. De tram (GTL 3035) zal in het HOVM worden gestald en de exploitant van de tram zal gebruik maken van de professionele keuken van het HOVM. Op 24 april werd de restauranttram officieel gepresenteerd in het HOVM.
De 3035 arriveert bij het HOVM.
De wagen maakt gebruik van het uithaalspoor op de Parallelweg.
De presentatie van de tram zal plaatsvinden op spoor 12.
En partytent voorzien van het Hoftrammm logo.
De tram staat binnen, de zaal kan worden ingericht.

Naar boven ^


Exploitatie
Vanaf de eerste zondag van april rijden de historische trams en bussen van het HOVM weer voor het publiek.
Grotendeels kale bomen. De 1210 op het Lange Voorhout.
Rangeerwerk in het HOVM. De 164 kan nog niet zelf rijden, de 57 inmiddels wel.
De 1304 op de Hofweg.
De 1210 voor de Koninklijke Schouwburg.
Ook met Pasen naar het Voorhout. De Paashazen (rechts) staan al klaar.
Veel bekijks op dit drukke punt in de Haagse binnenstad.
De 1022 op het Tournooiveld.
Veel gehoord tijdens deze ritten: Wat verandert die stad toch snel!
De Haagse Hogeschool huurde maar lieftst zes PCC's voor een rit voor studenten, waarbij tijdens de rit uitleg werd gegeven over de architectuur die onderweg te zien was.
Bus en tram present bij het Zuiderpark ter gelegenheid van de internationale stoomdagen.
Materieel op een rij tijdens een openingsdag van het HOVM.

Naar boven ^

Tentoonstelling
In het begin van april is de nieuwe tentoonstelling in het HOVM gereed.
De laatste hand wordt gelegd aan de inrichting van de tentoonstelling.
Nu ook een vrouwelijke conductrice in het HOVM!

Naar boven ^


Jubileumjaar
In 2014 bestaat de Haagse tram 150 jaar. Reden voor een feest! Op 4 april werd het jubileumjaar feestelijk geopend in het HOVM.
Speciale jubileumvlaggen bij de entree van het HOVM.
De zaal begint zich te vullen met genodigden.
Passende lekkernijen.
En passende aankleding.
De nieuwe algemeen directeur van HTM, Jaap Bierman (links), is net in dienst getreden. Interim directeur Rob van Holten wordt president commissaris van de Raad van bestuur van HTM.
De open tram staat opgesteld in de zaal. Musici van het Haagse Residentieorkest zullen zorgen voor een muzikaal intermezzo.
Jaap Bierman presenteert het eerste exemplaar van het boek 'Lijnenspel' aan wethouder en loco burgemeester Peter Smit.
Muziek vanuit de tram!
Het logo voor 150 jaar tram. Dezelfde kleuren die worden gebruikt in de lijnennetkaart van HTM zijn in dit logo verwerkt.

Naar boven ^


Verbouwing
De verbouwing is helemaal afgerond!
De laatste steiger wordt afgebroken.

Naar boven ^


Zichtenburg
Omdat er vier weken lang geen tram kan rijden bij het HOVM vanwege uitgebreide spoorwerkzaamheden, worden enkele PCC's tijdelijk gestald in de remise Zichtenburg.
Om te zorgen dat de PCC's niet worden betreden door onbevoegden, worden zij in Zichtenburg afgesloten. Een eerste slot is gemaakt en wordt uitgetest op de 2101.
Het slot werkt goed, tijd voor serieproductie.
Veel lassen en slijpen.
Vervolgens schilderen en te drogen hangen.
De avond voor de werkzaamheden worden zeven PCC's overgebracht naar Zichtenburg. De 1022 is de eerste.
Gevolgd door de 1210.
Daarna komen 1304+2101.
Ontmoeting met een Citadis van RandstadRail.
De 1165 met de 1180. Later op de avond volgt nog partytram 1302.
Bijna 50 jaar verschil in leeftijd.
Meer dan 50 jaar verschil!
De nieuwe slotjes functioneren prima.
Het personeel dat de trams heeft gebracht, wordt met de bus teruggebracht naar het HOVM. De HTM heeft zelf geen personeelsbus meer, maar het Haags Bus Museum (HBM) heeft deze traditie weer even nieuw leven ingeblazen!

Naar boven ^


Spoorwerkzaamheden
Het HOVM is voor een periode van vier weken afgesloten van het Haagse tramnet. 
De reden is de uitvoering van diverse werkzaamheden aan de sporen gedurende die vier weken. 

Voor informatie over omleidingen van trams en bussen en daarmee onze bereikbaarheid: zie de website van HTM: www.htm.nl

Voor informatie over het rittenprogramma van HOVM in deze periode: zie de website van HOVM, in het bijzonder Mei: tramritten vanaf het Lange Voorhout en pendelbus


Bij de Wouwermanstraat (aanleg dubbele tailtrack en aanpassen haltes) is al een stukje spoor weggehaald.
Een dag later gevolgd door hele spoorsecties.
Die worden per vrachtwagen afgevoerd.
Bij de halte Jacob Catsstraat zal ruimte worden gemaakt voor bredere perrons.
In de tramonderdoorgang bij het station Hollands Spoor wordt een groot deel van de sporen en de gehele beveiliging vernieuwd.
Het werk verloopt voorspoedig.
De halte Hobbemaplein wordt geschikt gemaakt voor de inzet van brede trams.
Hetzelfde geldt voor de halte Hoefkade.
Bij de halte Zuiderpark worden twee wissels en een kruising vernieuwd, tevens worden de haltes aangepast.
Door het tijdelijke verblijf van de PCC's in Zichtenburg is er even wat meer ruimte in het HOVM.

Naar boven ^