Nieuwsflits - Nummer 26


HOVM nieuwsflits nummer 26
Zaterdag 1 februari 2014 

Nummer 26

 

Inhoud:

 

 



36
De wielassen van de 36 zijn ingebouwd in het onderstel. Motoren erin en daarna plaatsen onder de wagen.
Een van beide motoren is ingebouwd.
De tandwielkast moet er nog op.
De tweede motor hangt in de kraan.
Met flink wat manouvreren lukt het de motor op z'n plaats te krijgen.
Het onderstel van de 36 is gereed voor transport van spoor 1 naar spoor 12.
De H41 dient als trekkracht.
Aangekomen bij de wagenbak. Nu kan de wagenbak erop worden geplaatst.
Een weekje later staan drie motorwagens buiten te wachten: 265, 2 en H5.
Reden is dat de 36 uit de wagenwerkplaats gehaald is, zodat de 118 daar naar binnen kan.
Er moet nog veel gebeuren aan de 36, maar het terugplaatsen van het onderstel is alweer een mijlpaal die gehaald is.

Naar boven ^


57
De 57 staat alweer een tijdje op zijn geherprofileerde wielen. Daar resten nog het aanbrengen van het remwerk en een deel van de luchtinstallatie.
Een deel van de oude remblokken was nog bruikbaar, maar de scherpe kantjes moesten er wel vanaf worden geslepen.

Naar boven ^

118
Nu de 36 weer op het onderstel staat zijn de hefbokken vrij voor de volgende wagen. 
En dat is de 118, waarvan de wielen zijn afgekeurd op wielflenshoogte.
De H41 rangeert met de 118.
De 118 in de wagenwerkplaats naast motorwagen 57.

Naar boven ^


215
De 215 heeft een groef in de sleper en wordt daar aan 'behandeld'.
De stroomafnemer van de 215 heeft een nieuw sleepstuk gekregen met daarin een nieuwe koolstaaf.
Geen risico meer voor blijven haken in de bovenleiding. Volgende maand wordt gestart met een kleine revisie van het luchtsysteem.

Naar boven ^


1187
We blijven slopen...
Maar tussentijds zijn de meeste losse onderdelen uit de wagen gehaald om er beter in te kunnen werken.

Naar boven ^


2310
Het roestbikken blijft doorgaan.
Je ziet er aan de buitenzijde niet veel van als er aan de binnenzijde, in een van de neuzen, roest wordt gebikt.

Naar boven ^


H5
Afronden werkzaamheden.
De treeplanken van de H5 zijn ontroest en in de Hammerite (roestbindende verf) gezet.
Alle tien instapsupports zijn zwart gelakt.
Treeplanken gelakt met bandengrijs.
Nu de treden zelf nog.
De wagennummers worden op de beide zijkanten aangebracht.
Herkenbaarheid gewaarborgd.
Op een zonnige winterdag mag de wagen even naar buiten om op de foto te worden gezet.
Even naast de H2 om het verschil te laten zien.
De schilderbeurt van de H5 is in feite maar voor een beperkte periode. Uiteindelijk zal de wagen worden terugverbouwd naar 295 en zal dan weer met passagiers kunnen rijden.
Maar daarvoor zal eerst de H2 worden gerestaureerd als pekelwagen H2, in de staat waarin hij nu ook is, maar dan zonder roest en een stuk mooier. De H2 wordt dan een museum pekelwagen die in de winter voor HTM kan worden ingezet bij sneeuwval.
De roestige H2 is uit beeld gezet zodat de H5 kan pronken voor de net geschilderde remisedeuren.
Laatste foto, nu het onderhoud in.
Dat onderhoud houdt onder andere in het smeren van de taplagers.
Zat nog bijna vol, beetje olie erbij en hij kan weer een hele tijd vooruit.
Toch nog een schildersklusje: de stroomafnemer, die steekt nu wel erg af tegen het frisse crème.
Een pot aluminiumverf en vier uurtjes lakken.
En de stroomafnemer ziet er weer fris en fruitig uit.

Naar boven ^


Exploitatie
Evenement, winterrit in januari.
Begin januari wordt de remisehal schoongemaakt voor een evenement. 
De nodige trams zijn daarom die dag buiten geparkeerd.
Na de schoonmaak wordt de hal mooi aangekleed.
Het is niet echt winter in de maand januari. De Kaapse waterlelie in de HOVM vijver staat zelfs in bloei!
Bij de winterrit van januari kan de H5 daarom gewoon buiten staan, vergezeld door Kromhout 327.
De 1210, 1302 en 1165 rijden de winterrit.
De 1165 voor het Kurhaus, althans het deel dat vanaf het Gevers Deynootplein nog zichtbaar is...
Fotostop aan het Noorderstrand.
De 1210 in volle vaart op de Scheveningseweg.
De 1165 voor het Vredespaleis.

Naar boven ^


Verbouwing
Dankzij het zachte weer in januari kan er goed doorgewerkt worden.
De nog niet geplaatste hekken komen terug op de muur, de bouwhekken staan op het punt verwijderd te worden.
De hekken worden vastgezet in de van tevoren geboorde gaten.
Met houten wiggetjes wordt het hek in de juiste positie gehouden als de lijm wordt aangebracht.
RVS bout vastgezet met lijm.
Onderzijde heksteun dichtgemetseld.
Het laatste hek moet er nog in.
Slechte gevelstenen zijn verwijderd.
Hier de werkzaamheden aan de noordgevel in de Ter Borchstraat.
In de Frans Halsstraat worden grotere stukken weggehaald, overigens op een van de plaatsen waar ooit een tram door de achtergevel is gereden.
Nog meer breekwerk.
Achtergevel in de Frans Halsstraat.
Hersteld metselwerk.
Metselaars bezig met het herstellen van uitgebroken metselwerk.
Metselen gereed, moet later nog wel worden gevoegd.
Ook de pekelremise wordt aangepakt.
De zuidelijke gevel, naast spoor 1, in behandeling.
Vooral onder de ramen zitten veel scheuren in het metselwerk.
De korte muren op het terrein zijn als laatste aan de beurt.
Ook in de hoogte.
Door de nieuwe entree kan een hoogwerker niet bij de gevel van de woning komen, vandaar dat steigers gebouwd zijn.
Op het dak zijn nieuwe zinken gootjes geplaatst onder de dakruiten.
Kapotte ruiten zijn vervangen.
Het oude kapotte glas wordt afgevoerd.
Als laatste wordt het toplood vervangen.
Het oude toplood was op veel plaatsen gescheurd, het nieuwe is zodanig gelegd dat het kan bewegen onder invloed van temperatuurwisselingen, zodat scheurvorming achterwege blijft.
Zicht op de pekelremise.

Naar boven ^