Nieuwsflits - Nummer 25


HOVM nieuwsflits nummer 25
Woensdag 1 januari 2014 

Nummer 25

 

Inhoud:

 

 



36
De wielassen van de 36 komen terug, netjes geherprofileerd.
De beide wielassen worden eind december 's avonds afgeleverd bij het HOVM.
Daar kunnen weer flink wat kilometers mee gereden worden.
Voorlopig worden ze even geparkeerd voor de 1022.
Maar niet lang erna zijn ze al ingebouwd in het onderstel.
Resteert nog het inbouwen van de beide motoren. Daarna is de 118 aan de beurt voor het behandelen van de wielassen.

Naar boven ^


2310
En weer verder met ontroesten...
Geen leuk werk, maar wel de basis voor een goede afwerking van de buitenzijde straks.

Naar boven ^


H5
Voortgang van het schilderwerk.
De zijkant is geheel geschuurd, geplamuurd en opnieuw geschuurd.
Vervolgens crème grondverf op de kale plekken.
De bovenzijde van het middendeel is in de lak gezet.
Hier de gehele zijkant in de eerste laklaag.
Enkele panelen worden overgedaan omdat ze niet voor 100% aan de verwachting voldeden. Anders gezegd: er waren een paar plekjes die waren vergeten bij het plamuren...
De aanvullende plamuur zit er op.
Alle plamuurplekken geschuurd.
En vervolgens alles in de crème lak.
Volgende stap is het aanbrengen van het bandengrijs. Je kan discussieren over de naam bandengrijs, maar zo wordt dit nu al jaren zo genoemd en we weten dus niet beter. De kleur houdt het midden tussen bruin, groen en grijs. De dakrand is hier al aardig op weg.
En hier over de volle lengte van zo'n 24 meter gelakt.
Daarna volgen de trekband boven het balkonscherm en de bufferbalk.
De trekband onder de ramen aan de zijkant is al gereed, de stootrand op de frameplaat is onderweg.
Ook het andere balkon heeft zijn bandengrijs.
Vervolgens de vier deurstijlen.
Nu resteren nog de treeplanken (bandengrijs) en de handgrepen (zwart).

Naar boven ^


Exploitatie
Niet veel ritten in december.
De eerste winterrit staat op het punt van beginnen. Er is niet echt sprake van winterse omstandigheden, maar dat maakte de deelnemers aan de rit niet uit!
De 1022 staat gereed voor een besloten vervoer op het Noorderstrand.
Van de 1165 zijn de trommelremmen afgesteld, uit de testrit blijkt dat de wagen meer dan voldoende remvermogen heeft.

Naar boven ^


Website
Werk aan webcams en website.
Webcam 1 is tijdelijk buiten dienst gesteld om vervangen te worden.
Deze webcam had al langer last van een vaag beeld en zal worden vervangen door een soortgelijke Mobotix webcam, met een aanzienlijk hogere resolutie.
Overigens is de H41 altijd een heel handige hulp bij dit soort klussen. En ja, de spanning van de bovenleiding is afgeschakeld!
De nieuwe webcam is geïnstalleerd. Ziet er hetzelfde uit, maar van binnen net even anders. En beter!
De oude webcam is behoorlijk vervuild. Mag ook wel na negen jaar trouwe dienst. 
Vooral deze lens zit helemaal dicht. Misschien hadden we die al wat eerder schoon moeten maken...
Op de laatste dag van het jaar was deze mededeling te zien. Onze website is zowel qua vormgeving als qua inhoud vernieuwd. Nog niet alles wat erin moet staan staat erin, de site zal de komende weken nog worden aangevuld. Maar in elk geval een nieuw gezicht in het jubileumjaar 2014.
Startpagina van de nieuwe website.

Naar boven ^


Verbouwing
In december is het gelukkig rustig weer, daarom kunnen vooral de metselaars en de schilders productie maken.
De metselaars houden zich voornamelijk bezig met het opbouwen van alle kolommen die verwijderd zijn omdat ze los op de muur stonden.
Na metselen komt voegen. Op deze kolom zijn een paar proefstukjes gevoegd.
Vervolgens is al het nieuwe metselwerk gevoegd. Zie de kolom in het midden van de foto.
Veel van de natuurstenen afdekbanden liggen los en moeten worden vastgezet. Hier wordt een hechtmiddel op de muur aangebracht.
Dan volgt de metselspecie.
Vervolgens gaat de rand erop. Vanwege het gewicht zijn daar vier man voor nodig.
Weer eentje vastgezet!
Inmiddels staan alle kolommen en zijn de gaten voor de bevestiging van de hekken geboord.
De hekken zijn ontroest, geschopeerd en geschilderd. 
Dat kan weer een paar jaar mee!
En nog een stel hekken.
Alles is genummerd, een heel uitzoekwerk om alles op de juiste plaats te krijgen.
De eerste hekken komen aan de zijde van de ingang aan de Ter Borchstraat.
De eerste exemplaren staan weer op hun oude plek.
Hoogte afstelling met een simpel stukje hout, daarna wordt een tweecomponentenlijm in het gat rondom het uiteinde van het hek gespoten.
Het kleine toegangshek wordt gemonteerd.
Ook hekken aan de zijde van de pekelremise.
Eén hekhelft van het hek aan de zijde van de Wouwermanstraat is schoongemaakt en in de grondverf gezet.
En hier de andere hekhelft ook.
Een deel van het voegwerk wordt vernieuwd. Hier worden oude voegen uitgehakt.
Van drie kolommen die zijn blijven staan is de bovenzijde verwijderd. Vroeger is eens een tram ontspoord en dwars door de muur gereden. De muur is toen hersteld, maar de gele sierstenen zijn in die drie kolommen niet teruggekomen. Dat wordt nu alsnog gedaan.
De lichtstraten op het dak worden ook behandeld. Op veel plaatsen lekt er regenwater en dat is heel lastig als je dan net beneden in de hal een evenement hebt!
De glasplaten zijn aan weerszijden opgelegd op zinken gootjes. De meeste daarvan zijn vergaan, zitten er ook al meer dan 100 jaar op! De gootje worden vernieuwd, zodat water dat aan de zijkant van de glasplaat in het gootje loopt, naar het dak wordt geleid.
De afdekbalken worden aan de onderzijde aan beide zijden voorzien van een waterhol, zodat water dat aan de onderzijde onder de balk loopt, sneller wordt afgevoerd.
De lieve jeugd heeft de afgelopen jaren dit raam gebruikt om stenen door de ruiten te gooien. Reden om daar nu lexan in te plaatsen. 
Daar komt voortaan geen steen meer doorheen!
Dankzij het mooie weer kunnen de schilders veel werk verzetten. De remisedeuren worden zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde geschuurd, geplamuurd, gegrond, evt. nogmaals gegrond en afgelakt. En dat alles met twee verschillende kleuren.
Bij spoor 9 zijn de deuren aan de binnenzijde net in de aflak gezet.
Hier wordt gewerkt bij spoor 12.
Deuren afgelakt, de lateien boven de deuren moeten nog.
Hier zijn de lateien in de grondverf gezet, de deuren worden aan de binnenzijde afgelakt.
Met deze hoogwerker kunnen hoger gesitueerde ramen bereikt worden, zoals hier bij het woonhuis.
En bij het raam voor de lichtstraat van spoor 11.
Bij die laatste actie is dit paaltje waarmee de remisedeuren worden vastgezet, platgereden.
Het raamkozijn wordt geel, het raam groen.
Op een paar paneeltjes bij de sporen 7 en 8 na, begint het allemaal aardig op kleur te komen.
Raam en lateien bij sporen 10, 11 en 12 in behandeling.
En gereed.
Aflakken van een van de lateien.
Als we de nieuwe entree even wegdenken, is dit ongeveer hoe het er in 1906 moet hebben uitgezien. Ja, Dieseltinus was er toen ook nog niet...
Blijft de pekelremise nog over.
De brede deuren voor de zoutopslag zijn net afgelakt.
En een paar dagen later zijn ook deze deuren afgelakt. Net voor de wintervakantie!
Overzicht van de groen geworden remise.
En omdat het zo mooi is geworden, nog een laatste plaatje!

Naar boven ^